Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Toestellen rond Schiphol zitten echt te laag

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 4784 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0550.jpg

Door Frans van den Berg

OEGSTGEEST - Bewoners rond Schiphol klagen vaak over te laag overkomende toestellen. Uit een steekproef is nu gebleken dat twintig procent van de piloten daadwerkelijk te laag zit.

Bij het bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS) kwamen vorig jaar 8598 specifieke klachten binnen over te laag overkomende vliegtuigen. Onlangs kwam ook al naar buiten dat vierduizend toestellen in één maand tijd laag over de IJmond gingen.

Bij een meldpunt in Castricum zouden 613 piloten onder de grens van 2000 voet (609 meter) zitten. Na raadsvragen gaat wethouder Marcel Steeman van die gemeente nu checken of deze signalen kloppen.

In Hilversum kaartte de PvdA onlangs de overlast in de gemeenteraad aan. Steeds meer en vooral laag overkomende vliegtuigen worden gesignaleerd bij Huizen, Hilversum, Soest en Stichtse Vecht. De zaak wordt binnenkort in de Omgevingsraad Schiphol aan de orde gekaart.

Nippon Cargo Airlines is de grootste herriemaker in de nacht. Lees hier .

Ook uit de Leidse regio komen dergelijke geluiden. Reden voor de vereniging Oegstgeest Zonder Vlieghinder om te kijken in hoeverre nu echt te laag wordt gevlogen.

Overdag moeten piloten boven de 2000 voet blijven en alleen de laatste kilometers voor de landingsbaan mogen ze lager dan 609 meter zitten. In de nacht ligt de ondergrens op 3000 voet. De luchtverkeersleiding mag daar in tien procent van de gevallen vanaf wijken, bij voorbeeld bij slecht weer (onweersbui).

Meetpunt

Wim Dechering van de vereniging presenteerde dinsdagavond tijdens een bijeenkomst in Oegstgeest de resultaten van een eigen onderzoek. Op basis van cijfers van Sensornet, die eigen meetpunten heeft, zijn alle vluchten bekeken die in 2015 over één punt in Sassenheim kwamen. Dat zijn toestellen die gaan landen op de Kaagbaan. Een deel vloog daarvoor al over Leiden, maar een ander deel kwam vanaf de Noordzee en een ander deel uit oosten.

,,Dat waren 12.031 landingen. Maar liefst 2437 toestellen zaten onder de grens van 609 meter en een deel zelfs onder de 500 meter. Dat zijn dus ruim twintig procent van de vluchten en dat is meer dan is toegestaan’’, legde hij uit. ,,Van die laagvliegers zat een groot deel al de hele tijd zo laag, dus al boven Leiden of Noordwijk. Piloten vliegen dus onnodig lang te laag. Dat leidt tot extra geluidsoverlast. Maar ook angst, van stort dit toestel neer of is het een gewone vlucht. De luchtverkeersleiding moet hier scherper op toezien.’’

LVNL

De luchtverkeersleiding laat in een reactie weten dit beeld niet te kennen. ,,In onze beleving komt een afwijking van de vlieghoogte weinig voor. In de dagelijkse operatie ziet een luchtverkeersleider op het radarscherm naast de daadwerkelijk vlieghoogte, ook de ingestelde hoogte door de piloot. Als een luchtverkeersleider constateert dat een vliegtuig lager vliegt dan 2000 voet, wordt meteen opdracht gegeven om hoger te vliegen.’’

De inspectie Leefomgeving en Transport ziet ook toe op naleving van de regels. In het laatste halfjaarrapport wordt gesteld dat vooral naar nachtelijke overtredingen wordt gekeken omdat die slaapverstoring ernstiger is. In de nacht zit 4,2 procent van de piloten niet op de juiste route of hoogte. Overdag is dat slechts 1,2 procent van alle starts en landingen.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De LVNL heeft, net als de VVD, een heel lange neus.

Als een toestel te laag aanvliegt en je krijgt als piloot de opdracht om weer hoger te gaan vliegen, dan ontstaan er hele rare onwenselijke situaties.
De LVNL is exact op de hoogte van waar en hoe laag (of hoog) een toestel vliegt.
Het wordt bewust zo uitgevoerd, want hoe lager er wordt aangevlogen, hoe meer toestellen er per tijdseenheid kunnen landen.

Ook boven de regio Castricum zie je veel toestellen die te laag aanvliegen, zeker in de spits_uren.
Mijn mening is dat de wettelijke hoogte van 600 meter zo wie zo, veel te laag is boven woonkernen
Er wordt niet voor niets zo 'geklaagd' door de omwonenden.

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

In de Leidse regio is het percentage laagvliegers ook zo'n 20% terwijl de vliegtuigen nog een behoorlijk stuk van de Kaagbaan afzitten. Vroeger lieten we BAS per telefonisch contact de vlieghoogte nakijken waarbij steevast het antwoord was dat het desbetreffende vliegtuig boven de 2000 ft zat. Vooral de prijsvechters EasyJet en Transavia zijn berucht met hun "jankertjes" laag over het dak.
We bemerken in de ochtend, soms al om 5 - 6 uur dat vanaf ARTIP (flevopolder) B747 cargo's vanuit het oosten binnen lopen die op het oog veel lager moeten zitten en boven onze wijk een enorm slaapverstorend lawaai veroorzaken. Hierbij treden zelfs trillingen in huis op.
Wij klagen al bijna 8 jaar over deze ellende bij BAS (en voormalige CROS vertegenwoordiger) en lokale politiek. Maar het is stilstand. De regio Leiden heeft 8000 arbeidsplaatsen op Schiphol en reageert altijd mild op de overlast. Of verwijst naar de landelijke normen qua dB en vlieghoogte. De politiek aait onze luchtvaart reus graag over het bolletje.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Goed werk daar van Wim Dechering in de Leidse regio : En het kan allemaal nog erger ! Via de Buitenveldertbaan vliegt 75 % op of onder de hoogte van 200 m ! Daarbij komt, dat het aantal vluchten daar met ca 40 % groeide, terwijl Hansje Alders ons in 2008 trachtte te verleiden met: "'De groei zal bij jullie op de Buitenv. baan met 7% AFNEMEN.... omdat de baan over al dichtbebouwd gebied loopt.. Met de komst van het nieuwe stelsel VVA : Vliegen Volgens Afspraak, zou in 2011 en 2012 geexperimenteerd worden. En dat hebben we hier geweten... : In 2011 nam het percentage vluchten met 55 % toe . Afname ? Me hoela ! En de groei in 2012 nam toe met 60 % En Hansje Alders meldde in zijn Kwartaal- rapportages : Alles verloopt naar wens.. Onze Wethouder pvda kaartte dit aan in het Alderstafel overleg.. Alders : We laten de "onafhankelijke" onderzoeksbureaus LVNL en To-70 onderzoek doen
(To 70 ontwierp nb het nieuwe stelsel, en LVNL voerde het uit...!) Hun conclusie: Het weer zou de oorzaak zijn.. Het KNMI verzekerde ons : Beide jaren waren gemiddelde meteojaren.. dus het bleek grote ONZIN ! Onze stichting stapte naar de Amstelveense Raad , die unaniem , (ja zelfs de VVD stemde er mee in! ) het Engelse buro Helios (UK) -Geen kleine jongens !-vroeg een secondopinion onderzoek uit te voeren . Helios bevestigde AL onze waarnemingen. 21 % der vluchten werd NIET verklaard via het strictpreferente stelsel .. Vóór het Heliosonderzoek had LVNL GEEN behoefte om te overleggen met Helios.. Erger nadat LVNL het 14 dagen voor de formele presentatie mocht inzien, benutten ze de kerstdagen om een tegenrapport te schrijven, waarmee ze alle conclusies zouden weerleggen.. Eindelijk spraken ze met Helios . Eindconclusie voor de pers: WE AGREE, THAT WE DISAGREE ....terwijl Hansje Alders rondbazuinde: Helios zou hebben toegegeven dat ze fouten hadden gemaakt .. Zou die man nu helemaal geen schaamte kennen? Intussen werd de naam VVA gewijzigd in NNHS ..ha ha
Van Normen is nauwelijks sprake ..en van Handhaving? Niet dus: Op de Buitenv baan wordt nog veel snachts gevlogen,terwijl dat niet is toegestaan...

Recent kreeg ik van een onderwonende een boze brief: Hij : De LVNL heeft het empatisch vermogen van een mug ... Ik voeg toe: En Schiphol manipuleert, en sjoemelt met de cijfers, nu dus ook geconstateerd door de Comm. MER.... Brutaler dan ooit. Zouden ze nu echt denken, dat we , De onderwonenden gek zijn? Wordt ongetwijfeld vervolgd !

Geplaatst door Anoniem

20%,dan is het geen incident meer. Men stuurt de toestellen bewust op die hoogte naar de banen. Weer een voorbeeld waar Schiphol de regels kan overtreden zonder dat maatregelen volgen. Als je op de a2 6 km te hard rijd dan krijg je al een boete,maar Schiphol mag doen wat het wil.

Mooi voorbeeld van wat bedrijven bereid zijn de bevolking aan te doen zodra het om geld gaat. Men denkt dat bedrijven het beste voorhebben met iedereen,maar dat is absoluut niet het geval. Schiphol en de klm bewijzen dit toch overduidelijk, Geen wonder dat de weerstand tegen ttip groot is,het wantrouwen ten op zichte van het bedrijfsleven is gerechtvaardigt.

Geplaatst door anoniem

Grootste herrie maker is natuurlijk de klm, 70% van de vluchten is van de klm

Geplaatst door gerard

Ik heb even met de eventlister van deze site gekeken over de maanden juni en juli van 2015 hoe er over Sassenheim werd gevlogen. Er waren in die twee maanden 1143 landende vliegtuigen waarvan er 28 (= 2,5%) onder de 600 meter vlogen, de meeste maar een paar meter. De laagste grote kist vloog op een hoogte van 540 meter en er was één vliegtuigje de PH-48M die op een hoogte van 304 meter vloog.
Dat is dus allemaal prima binnen wat je kunt verwachten.
ik vermoed dat sensornet de door de vliegtuigen zelf gemeten hoogte niet heeft gecorrigeerd voor de heersende barometrische druk. Dan krijg je gekke metingen en verkeerde berichtgeving in de krant.