Toekomst verduurzaming luchtvaart: een actualisatie
|
| | dr. Ing. Paul Peeters (Breda university of applied sciences) en ir. Joris Melkert (TU Delft)
In het kader van haar kennisagenda 2021 heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer verzocht om een actualisering van de wetenschappelijke factsheet uit 2018 (Peeters & Melkert, 2018) over de actuele ontwikkelingen en prognose van technologische ontwikkelingen en innovatie op het gebied van verduurzaming van de luchtvaart.
Lees hier de factsheet.
De presentatie aan de Vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat vindt plaats op 21 juni 2021. Zie hier.
Geplaatst door anoniem1 uit nederland
De co2 uitstoot per passagier/mijl is door de corona crisis gigantisch omhoog geschoten.
Dagelijks vliegen over de atlantic met 10%-20% bezetting.
In verhouding tot de economische opbrengst (het aantal passagiers mijlen) stoot de nederlandse luchtvaart meer co2 uit dan ooit te voren.
De budget maatschappijen zijn nu vele malen duurzamer dan klm,als je de co2 uitstoot afzet tegen de economische opbrengst. Die voeren namelijk vrijwel geen onrendabele vluchten uit.
In plaats van 5 klm vluchten met 20% bezetting zou er ook een vlucht van easy jet met 100% bezetting de oceaan over kunnen gaan. Dat bespaart 80% co2 uitstoot,een besparing waar je met elke andere besparings maatregel alleen maar van kan dromen.
Het is zo krom als maar zijn kan,technologische ontwikkelingen en wat al niet meer om een paar procent co2 te besparen maar ondertussen doorgaan met vluchten met 20% bezettingsgraad. De verspilde uitstoot van nu (uitstoot waar geen economische opbrengst/waarde tegenover staat) die maak je met een technologische besparing van 5% in nog geen 40 jaar goed.