Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Toekomst Schiphol onzeker

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2346 
|
 telegraaf.nl - nagekomen van 5 maart 2015 
me_vliegtuig_IMG_0475.jpg

Door Yteke de Jong

SCHIPHOL - Louise Gunning, de geplaagde bestuurder van de Universiteit van Amsterdam, krijgt er over een paar weken een nieuw hoofdpijndossier bij: de toekomst van Schiphol.

Die toekomst is allerminst zeker door de financiële problemen van de grootste klant KLM en door opkomende luchthavens in Turkije en Dubai. Gunning volgt begin april Tony Ruys op, de huidige voorzitter van de raad van commissarissen (rvc) van Schiphol.
Ruys bleef vorig jaar noodgedwongen een jaar langer aan omdat zijn beoogde opvolger Herman Hazewinkel uiteindelijk voor de eer bedankte. De onervaren Gunning, die slechts een jaar heeft warmgedraaid in de rvc, moet deze klussen wel zien te klaren.

SCHIPHOL ZAKT WEG

Allereerst is er de mondiale concurrentie. Schiphol zakt weg in de internationale lijstjes, omdat andere luchthavencentra in de wereld harder groeien. Istanbul bijvoorbeeld, waar Turkish Airlines op vliegt. Schiphol is veel groter dan waar de eigen Nederlandse markt voor staat en moet het hebben van overstappers. De snelgroeiende Turkish en Emirates zuigen hierdoor klanten weg richting hun eigen luchthavens. Daarbij is de positie van luchtvaartmaatschappij KLM belangrijk, als grootste klant.
Hoewel de luchthaven ook nieuwe klanten binnenhaalt, is de omvang van KLM cruciaal. Diens positie staat onder druk, ook als gevolg van moordende concurrentie. Schiphol heeft plannen om een nieuwe terminal en pier te bouwen, maar het is allerminst zeker of deze plannen doorgaan omdat er niet voldoende slots zijn om in de piekuren meer vluchten binnen te halen. „Het heeft geen zin om infrastructuur aan te leggen die vervolgens niet gebruikt wordt”, stellen bronnen bij de onderneming.
Een woordvoerder van Schiphol houdt het vooralsnog op uitstel. „We halen 2018 niet meer, maar gaan door op de tekentafel.” Pikant in dat geval is dat het maximum aantal vliegbewegingen voor de toekomst onlangs verlaagd is en dat ook de haventarieven per 1 april met 7% omlaag gaan nadat de Schiphol-directie jarenlang doof was voor de grieven van luchtvaartmaatschappijen over de prijzen. Door efficiency en kostenbesparingen is de verlaging nu wel mogelijk, aldus Schiphol.

WESPENNEST

Om een antwoord te vinden op de mondiale concurrentie, moeten luchthaven, KLM en overheid meer samenwerken. De meningen verschillen over hoe dat dan moet. Dit wespennest is de tweede opgave voor Gunning. Schiphol bevindt zich in een groot politiek krachtenveld, iets waar de beoogde rvc-voorzitter de afgelopen weken op kleinere schaal al ervaring mee opdeed bij de Universiteit van Amsterdam. De economische belangen zijn groot. De krachten zullen bij de luchthaven nog sterker zijn, omdat de belangen voor de Nederlandse economie groter zijn.
Werkgeversorganisatie VNO-NCW wil graag met iedereen in de sector om de tafel, maar Schiphol ziet daar niets in. „Het doel is helder”, zei Schiphol-topman Jos Nijhuis daar onlangs over. Daarbij speelt aandeelhouder het Rijk op de achtergrond een belangrijke rol met de rendementseis die het de luchthaven heeft opgelegd, waarbij deskundigen zeggen dat de luchthaven veel meer gebaat is bij investeringen of lagere tarieven in plaats van winsten uit te keren aan het Rijk.
Het derde punt is het toekomstig leiderschap. van de luchthaven. Het contract van Nijhuis, de huidige president-directeur van Schiphol, loopt tot eind 2016. Intern heeft hij gezegd dat hij geen nieuwe termijn ambieert, aldus bronnen dichtbij de directie. Dat betekent dat de rvc aan de slag moet met zijn opvolging. Als er iemand ingewerkt moet worden, dan is het slim om deze wellicht al een jaar mee te laten lopen. Dit is een lastige puzzel, want wie heeft zin om zijn hoofd te steken in het wespennest rond Schiphol? Daarbij is ervaring in de sector en verbindend vermogen belangrijk.
Nijhuis had geen enkele ervaring in de luchtvaart toen hij benoemd werd tot ceo van de luchthaven. De accountant koos voor een voor hem vertrouwd pad, namelijk de focus op rendement in een publieke omgeving. Deze aanpak is omstreden en heeft gezorgd voor veel spanning met de andere spelers. De tariefsverlaging van 1 april aanstaande heeft vriend en vijand verbaasd. Ingewijden denken aan een combinatie van een charmeoffensief van Nijhuis richting de sector, mogelijk met het oog op een herbenoeming.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - nagekomen van 5 maart 2015"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

Geen enkele ervaring, wel gericht op rendement in een publiek omgeving............

Zowel de CEO als de nieuwe bestuursvoorzitter lijken uit te blinken in rendementsdenken in wat de publieke omgeving wordt genoemd.

Met dit soort benoemingen doemt de vraag op wie nu eigenlijk achter het verschijnsel Schiphol Group verborgen zitten, zeker wanneer het machtsmonopolie over zowel het luchtruim als hele regio's van een nagestreefde "Megametropool" in aanmerking worden genomen.

Op korte termijn lijkt een verstandige selectie van kandidaten bij de Provinciale verkiezingen van 18 maart a.s. hoogst noodzakelijk......................................................................................................