Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Toch beperkte groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 249 
|
 telegraaf.nl 
logo_ORS.jpg

Door Paul Eldering


Tegen het standpunt van omwonenden en gemeenten rond de luchthaven in, kan Schiphol toch beperkt doorgroeien. Komende drie jaar mogen er 10.000 extra starts- en landingen bijkomen. Tot 2020 ligt het plafond op 500.000 vluchten.

Dat staat volgens bewonersonderhandelaar Matt Poelmans vandaag in het advies aan de minister van voorzitter Hans Alders van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), waarin alle partijen inspraak hebben. Na 2023 kan Schiphol alleen onder strikte voorwaarden verder groeien.

Verbijstering
Alders’ advies verbijstert bewoners volgens Poelmans, die ervoor pleit in ieder geval tot 2023 pas op de plaats te maken, totdat Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland orde op zaken hebben gesteld met de veiligheid en logistiek en een concrete herriebeperking.

„Alders heeft op persoonlijke titel een advies aan infrastructuurminister Van Nieuwenhuizen opgesteld zonder voldoende rekening te houden met de conclusies uit de maatschappelijke consultatie. Hij volgt daarmee de luchtvaartmaatschappijen, die met hun groei-eis het overleg met de omgeving in feite opzeggen”, meent Poelmans.

Dit is volgens hem volstrekt onbegrijpelijk, „want alle feiten wijzen maar in één richting: Schiphol heeft te weinig hinderbeperking geleverd en is met de snelle groei van afgelopen jaren al vooruitgelopen op nog niet gerealiseerde vermindering van het lawaai. Volgens eerdere afspraken zou de luchthaven juist moeten krimpen in plaats van groeien na 2020.”

Pretvluchten
Groei leidt volgens de omwonenden alleen maar tot meer goedkope ’pretvluchten’ op Schiphol. „Terwijl juist het economisch belangrijke knooppuntverkeer van met name de KLM-groep voorrang zou moeten krijgen”, aldus Poelmans.

Het wantrouwen van de omgeving in Schiphol en de luchtvaart is volgens hem groter dan ooit. „De balans is weg. Het vertrouwen is verstoord vanwege het niet nakomen van afspraken en het gerommel met geluidscijfers. De overlast is alleen maar toegenomen. Wij dringen daarom bij de minister aan op beëindiging van het huidige gedoogbeleid. Zo moet het aantal nachtvluchten fors omlaag.”

Alders geeft vanmiddag een verklaring over zijn ORS-advies. De minister en de Tweede Kamer zijn daarna aan zet. In het najaar moet een nieuwe Luchtvaartnota voor de lange termijn verschijnen.

Bij doorgaande groei op Schiphol, zoals de 10.000 vluchten die de sector van 2021 tot en met 2023 vraagt, komen er naar verwachting ook veel nieuwe vakantievluchten bij, die liever naar Lelystad Airport en Eindhoven zouden moeten verkassen. Dwang is volgens Europese concurrentieregels echter onmogelijk. Ook de internationale trein is vaak geen goed alternatief voor Europese vluchten.

„Omdat uit alle onderzoeken blijkt dat volumegroei op de huidige Schiphol-locatie in de volle Haarlemmermeer heel moeilijk is, moet eerst ook besluitvorming zijn afgerond over een eventuele verplaatsing van een deel van de vluchten naar aan te leggen banen op een kunstmatig eiland in zee”, vindt Poelmans.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe

Hierop is maar één antwoord mogelijk. Radicale krimp van het aantal vluchten eisen.

Geplaatst door Wim

Alle signalen staan op rood. Roder kan niet.
Omwonenden
Omliggende steden en dorpen
Omliggende provincies
Parijs
Urgenda
Geluidsoverlast
Veiligheid
Gezondheid
Natuur
Klimaat
Milieu
Niet nagekomen afspraken
Geen handhaving
Enzovoort...

En toch groei adviseren!? Het had een beter signaal geweest als hij geadviseerd, dat hij onder de gegeven situatie/omstandigheden niet kan adviseren.

Met dit afscheidscadeau aan de luchtvaartsector en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en milieu (niet te vergeten) kan het niet anders dan dat hij een bewezen handlanger van de luchtvaartsector is,

Hij zal eerdaags wel een standbeeld krijgen (samen met van Oijk) in de vertrekhal van Schiphol en een mooi baantje in de sector.

Ik (wij?) als omwonenden van Schiphol ben (zijn) er klaar mee, ook met hem.


Geplaatst door Peter

"Terwijl juist het economisch belangrijke knooppuntverkeer van met name de KLM-groep voorrang zou moeten krijgen”, aldus Poelmans."

Heeft die Poelmans een fijnstofbom ingeslikt ofzo?

Uiteraard kan en hoort KLM geen voorrang te krijgen, afgezien van dat dit een bizar plan is, is het uiteraard ook tegen alle (zeer terechte) regels van mededinging.

Wat maak je jezelf onsterfelijk belachelijk met dit soort domme uitspraken. is er nou echt geen normaal persoon die de bewoners kan vertegenwoordigen?

Geplaatst door Ciska Rijswijk

Sprakeloos ! De heer H. Alders moet wel dik worden betaald.
Sluit me verder aan bij Wobbe en Wim.

Geplaatst door Ed

Dhr. Alders gedraagt zich als een klein kind. Nee Hansje, nee is nee, dus ook niet 1 snoepje!

Geplaatst door anoniem1

Toch groei.
Ondanks dat het niet veilig is volgens onderzoek (ilt naar ik meen) en de situatie nu al eigenlijk niet veilig is.
Er zouden eerst verbeteringen mbt de veiligheid moeten komen voordat er groei kon komen volgens onderzoek. Maar dan toch die 10k extra erbij proberen te pakken.
Nu maar hopen dat het goed gaat en dat er geen ongelukken komen.

Dit alles nog afgezien van de overlast en vervuiling waar ik het nu niet eens over wil hebben.

Geplaatst door anoniem1

Verder zag ik aan diverse reacties elders op internet dat er helaas een misverstand is ontstaan over de trauma en politie helicopters op Schiphol.
Schiphol heeft geen geluidsruimte als beperking. Wettelijk zijn er nog handhavings punten voor de hoeveelheid geluid maar daar word vooruitlopend op nieuwe wetgeving (nu al 5 jaar wachten) niet op gehandhaaft. De enige grens op Schiphol is het aantal vliegbewegingen en daarvoor tellen de trauma en politie helicopters helemaal niet mee.
Schiphol word dus niet beperkt in haar groei door trauma/politie en trauma/politie word op Schiphol ook niet beperkt door het overige verkeer. Dit voor de duidelijkheid om een misverstand uit de wereld te helpen.

Geplaatst door Michel

Dat de bewoners weer genegeerd worden was gisteren al duidelijk toen er in de media 3 bouwbedrijven de miljarden mogen verdelen om shithol uit te breiden.

Alders heeft nooit aan een overlegtafel gezeten zijn standpunt was klip en klaar, de bewoners verraden en zijn portemonnee vullen dat waren zijn motieven.
Nederland is gewoon te klein om deze vorm van luchtvaart te faciliteren, de opstand van de bewoners en omwonenden kan op deze manier niet uitblijven.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.