Tienpuntenplan Schiphol
Omwonenden moeten stoppen met hun slachtofferrol, Schiphol moet niet uit zijn op winstmaken en de politiek moet stoppen met sjoemelmodellen.
Dat zijn drie van de tien aanbevelingen die professor Guus Berkhout doet in zijn boek 'Schiphol, een visie op de toekomst'. Alle partijen moeten zoeken naar een betere balans tussen economische groei en behoud van welzijn. De politiek moet met een meetnetwerk komen en een lange termijn-visie. Schiphol moet een multifunctionele hub worden en omwonenden compenseren voor de blij-vende achterstand in hun leefkwaliteit. Bewoners moeten constructief in de aanval gaan en met eigen voorstellen komen waar niemand omheen kan.
Het gevoerde Schipholbeleid vormt een zwarte bladzijde in de politieke geschiedenis van ons land. De slechte luchtvaartwet blijft de politiek achtervolgen en de omwonenden zijn er alleen maar op achteruit gegaan. Tijd voor een nieuwe visie op de toekomst. Was getekend professor Guus Berkhout.
Zijn visie heeft hij opgeschreven in een boek dat volgende week uitkomt en wordt uitgegeven door zijn eigen uitgeverij Birchwood Publishing. Berkhout is in 1940 geboren in Den Helder, studeerde aan de TU Delft, was jaren in dienst bij Shell en werd daarna hoogleraar bij de TU Delft. In 2007 ging hij met pensioen.
Als geluiddeskundige werd hij begin 2000 adviseur van het kabinet in de discussie over Schiphol. Het systeem van handhavingspunten op basis van berekende geluidspunten moest volgens hem worden vervangen door een systeem met metingen. Hij kwam daarbij in conflict met toenmalig minister Netelenbos en uiteindelijk stapte hij in 2003 op. Maar hij bleef het dos-sier volgen.
„Het voordeel van ouder worden is dat je meer het totaal plaatje ziet. Ik heb ook twintig jaar ervaring met Schiphol. Dan zie je dat we alleen maar bezig zijn met groei, groei en groei. Maar we moeten ook kijken naar het welzijn", legt de in Den Haag wonende gepensioneerde hoog-leraar uit.
Zuiplappen
Vol vuur legt hij uit dat het Schipholbeleid niet deugt. "Schiphol is een bv, een bedrijf met aandeelhouders en gericht op winst maken. Dat is totaal achterhaald. Natuurlijk moet een luchthaven efficiënt werken, maar het hoeft geen winst te maken. De directie van Schiphol is daar vooral mee bezig. Ook de politiek heeft boter op zijn hoofd en heeft net zo weinig visie. Schiphol zou een juweel kunnen zijn, maar de laatste jaren is Schiphol misbruikt voor goedko-pe vluchten. Al die pretvluchten die vele zuiplappen naar Nederland trekken, daar hebben we niets aan.”
Die mening van Berkhout wordt ook door bewonersgroepen en enkele politici gedeeld. Maar zij kregen steeds te horen dat regulering niet is toegestaan op basis van Europese regels. „Dat is een laffe opstelling", reageert Berkhout. „Ze gebruiken de regelgeving als het ze zo uitkomt. Wij zijn toch een zelfbewust land, dan kiezen we onze eigen koers. De politiek is slim genoeg om daar onderuit te komen.
Berkhout is niet tegen vliegen op Schiphol. „Je moet kijken waarom Schiphol zo belangrijk is. Het gaat om de verbindingen naar alle economische centra in de wereld. Dat moet centraal staan. Ik heb zelf veel gereisd voor mijn werk en dan is het een zegen dat je vanaf Schiphol zoveel bestemmingen kan bereiken. Dat is goud waard en daarom zitten hier zoveel internatio-nale bedrijven. Dan moet je niet rommelen met pretvluchten.”
Bewoners
Door de vele onderzoeken over geluidsoverlast en metingen, heeft Berkhout veel met bewo-ners gesproken. Ook voor hen heeft hij een boodschap: „Die moeten eens ophouden met hun slachtofferrol en strijden voor hun rechtvaardige zaak. Inderdaad zitten ze aan het Schipho-loverleg, maar ze wachten steeds af, waarna ze alleen maar kunnen reageren. Ze moeten zelf met oplossingen komen. Echt, aan de Alderstafel worden ze zo weggespeeld. Ik heb zo met die bewoners te doen. Je ziet steeds hetzelfde patroon: ze gaan aan de tafel zitten en krijgen dan hele ingewikkelde technische zaken op hun bordje. Dan ben je bezig met banen en uit-vliegroutes. Allemaal heel gedetailleerd en ondertussen doet de sector wat ze zelf wil. De be-woners moeten meer kijken naar het totale plaatje.”
Terugkijkend op de laatste twintig jaar is er vooral veel gepraat. „Als je ziet hoe de bescher-ming van de bewoners is, dan is dat een wereld van verschil. Ze hebben zich echt laten mee-slepen en nu is hun situatie verslechterd. Een protestmeeting hier, een gesprek daar. Het helpt niet, net als dat klagen. Bewoners moeten zich radicaler opstellen. Ik zie parallellen met Gro-ningen. Daar heeft ook het hele land jaren geprofiteerd van het gas, ten koste van een kleine groep bewoners. Zo is dat ook rond Schiphol. Hoezeer we ook ons best doen, in de buurt blijft altijd overlast. Maar de luchthaven is en blijft van belang voor heel Nederland. Wees dan roy-aal en compenseer die bewoners die zich opofferen. Niet door ze een zak geld te geven, maar een korting op hun ozb of iets dergelijks. Of slopen van woningen niet beter is? Als je het de mensen in Zwanenburg vraagt of ze blijven of willen verhuizen, dan wil iedereen blijven.”
Trein
Terug naar hoe Schiphol in zijn ogen dan wel zou moeten functioneren. „Die verbindingen zijn essentieel, maar een hub is ook een knooppunt met internationale treinen. Die hadden er in Eu-ropa toch allang moeten zijn. Je kan nu naar Brussel, Parijs en Londen, maar optimaal is die route nog steeds niet. Wie naar het oosten is nog langer onder weg. Daar moet de EU zich druk over maken en het voortouw nemen. Daar moet een plan komen. Neem een voorbeeld aan Japan en China.”
De pretvluchten moeten worden geweerd met slimme regulering. „Dan moet je niet met een vliegtaks komen zoals het kabinet wil en al helemaal niet wanneer dat geld in de belastingpot verdwijnt. Er moet internationaal worden geregeld dat er wel belasting op kerosine en tickets komt. De luchtvaart is nu vrijgesteld en daardoor kan je voor een paar tientjes naar Barcelona. Je moet niet straffen, maar corrigeren. De fundamentele fouten moet je herstellen.”
Schiphol, een visie op de toekomst
Guus Berkhout
Bekijk bericht op "NHD"
Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp
Ik voel mij geen slachtoffer.
Ik maak mij zorgen om het milieu en de gezondheid en vind het belachelijk dat de belastingen voor burgers steevast worden verhoogd om de BV Nederland boven, waaronder Schiphol en luchtvaart te subsidiëren.
Pretvlucht of zakenreis boeit me niet, als ze maar eens een eerlijkere prijs betalen, dan halveert het aantal vluchten en dat is alleen maar goed voor bijna iedereen.