Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Terugdringen geluidsoverlast moet onderdeel verdienmodel worden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 368 
|
 nu.nl 
Terugdringen geluidsoverlast moet onderdeel verdienmodel worden

Rick Scholte ontwikkelt camera’s die geluidslekken van producten in kaart brengen. "Geluid, ook achtergrondlawaai, is zeer schadelijk voor onze gezondheid", zegt hij. "Op dit moment is luchtvervuiling nog het milieuprobleem met de grootste impact, maar geluid is hard op weg om dat over te nemen."
Scholte kreeg donderdagavond de Prins Friso Ingenieursprijs uitgereikt in Delft en mag daarmee de titel 'Ingenieur van het Jaar 2017' voeren.

"Rick blinkt uit doordat hij slimme en betaalbare oplossingen voor geluidsproblematiek weet te realiseren die impact hebben op zowel de volksgezondheid als veiligheid", zei de jury over hem. De prijs is een initiatief van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI).

Hoe meer geluid, hoe meer stress, zo blijkt uit onderzoek. Geluidsoverlast wordt onder meer in verband gebracht met hart- en vaatziekten en slaapproblemen. "Je valt niet meteen dood neer, maar het kost je wel levensjaren", aldus Scholte.

Camera's
Zijn bedrijf Sorama brengt speciale camera’s op de markt die geluidslekken van producten en omgeving kunnen registreren. "Richten we de camera op je laptop, dan registreren microfoons en video waar het geluid zich bevindt. Dat wordt vervolgens driedimensionaal in kaart gebracht door onze software."

Het werkt volgens Scholte een beetje hetzelfde als een warmtecamera en biedt bedrijven die allerlei gebruiksproducten ontwikkelen voordelen. "Je kunt snel en effectief inzichtelijk maken waar het probleem zich bevindt", zegt hij.

Op dit moment meten producenten van bijvoorbeeld auto’s of elektronica de geluidseffecten vaak achteraf met een decibelmeter. "Dat zegt alleen iets over de hardheid, niet de oorzaak", zegt Scholte. Met de camera’s moet al in de ontwerpfase kunnen worden achterhaald of een product stil genoeg is.

Actueel
Het probleem is actueel, getuigt ook het onderzoek dat het RIVM wil doen naar de invloed van verkeerslawaai op de ontwikkeling van kinderen. Uit Duits onderzoek bleek al dat vijfjarigen die in een omgeving wonen met veel verkeersgeluid tot drie maanden kunnen achterlopen in hun ontwikkeling.

Ook steeds meer bedrijven zijn zich hiervan bewust, zo blijkt uit het brede spectrum van klanten van Sorama. "Van Philips en bouwers van luxejachten tot cv-ketelbedrijf Remeha en transportsysteembouwer Vanderlande."

De ontwikkeling van beleid en bereidwilligheid gaat volgens Scholte echter nog niet snel genoeg. "Ik ben ondernemer, maar probeer me hier ook op politiek niveau hard voor te maken. Het probleem van geluidsoverlast is een belangrijke reden dat ik mijn bedrijf ben gestart."

De technieken om geluidsoverlast terug te dringen bestaan al een tijdje, maar worden door veel bedrijven nog te reactief gebruikt. "Veel ondernemers willen enkel voldoen aan de normen, terwijl geluidsoverlast juist onderdeel kan zijn van het verdienmodel van een bedrijf."

Door: NU.nl

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Thijs

" Ook steeds meer bedrijven zijn zich hiervan bewust, zo blijkt uit het brede spectrum van klanten van Sorama. "Van Philips en bouwers van luxejachten tot cv-ketelbedrijf Remeha en transportsysteembouwer Vanderlande."

Jammer dat het bedrijf schiphol zich hier nog niet van bewust is.

Geplaatst door anoniem

En ondertussen maar niks doen aan het lawaai van vliegtuigen,dat elk jaar erger wordt, elk jaar meer mensen treft en veel ernstiger is dan het lawaai dat een computer produceert.
Dat wordt dan weer gewoon genegeert. het gaat echt nergens over. Ben zo blij dat ik volgend jaar weg ben uit Nederland. Sinds de crisis is Nederland enorm achteruit gehold wat leefbaarheid betreft,

Geplaatst door anoniem

En Schiphol gaat straks in 2020 mooi geluidswinst claimen. 30% is het al dat ze claimen geloof ik.
Dit terwijl de herie jaar op jaar toeneemt en meer mensen treft. Al was het alleen al vanwege de extra vluchten en het over steeds grotere afstanden laag vliegen,en het steed meer bochten maken op lage hoogte door de drukte. Alkmaar en gouda hadden tot 2 jaar terug vrijwel geen overlast van vliegtuigen,dat is nu wel anders.
Werkelijk iedereen weet dat er geen geluidswinst is,in tegendeel. Maar Schiphol gaat dat straks wel claimen en nog krijgen ook. Het is echt absurd. Net zoals om word gegaan met de co2 uitstoot van de luchtvaart en de vevuiling en risicos van het fijnstof. Het is een grote schijnheilige bende.

Wees dan gewoon eerlijk en zeg hoe het zit,dit soort misleiding

Geplaatst door anoniem

cda overdag was belooft,net als een limiet aan de nachtvluchten,is er nooit gekomen en komt er ook nooit meer. In tegendeel,,nu wil de lvnl zelfs de cda in de nacht gaan afschaffen.
Is goed voor onze inovatie,al die mensen die snachts wakker worden of zeer onrustig slapen vanwege de herie,raak je lekker geprikkelt en heb je overdag goede creatieve ideen.

zo ziek.

Geplaatst door Thijs

Sjezus wat word ik hier gek van die herrie. De een na de ander op 600 meter hoogte. Wat mij betreft gaat dat klote vliegveld gewoon helemaal op slot. Winst in geluidsvermindering, m'n reet! door gewoon ergens anders over te gaan vliegen en die mensen niet mee te tellen in de hindergebieden is geen geluidswinst.