Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Tekorten LVNL beperken Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1810 
|
 nhd.nl 
hvs_lvnl_DSC_2529.jpg

Door Frans van den Berg - 21-12-2015, 8:42 (Update 21-12-2015, 10:45)


Foto: LVNL Het zuidoosten van Nederland is nog militair gebied. Na aanpassingen zou daar een extra luchtsnelweg moeten komen. Zie via de onderstaande link naar dit artikel.


SCHIPHOL - Het tekort aan luchtverkeersleiders gaat de groei van het vliegverkeer op Schiphol beperken. De herindeling van het Nederlandse luchtruim is al op de lange baan geschoven.

Schiphol zit in de meeste spitsuren nu al aan het maximale aantal starts en landingen. Om meer toestellen aan te kunnen en minder vertragingen te hebben, wordt al lange tijd gewerkt aan de herindeling van het Nederlandse luchtruim.

Via drie routes komen en gaan de vliegtuigen naar Schiphol: een uit het zuiden langs de kust, een uit het westen en een uit het (noord)oosten. De luchtverkeersleiding (LVNL) op Schiphol regelt dat verkeer.

Maar het zuidoosten van Nederland is een militair luchtruim, waar de luchtverkeersleiders van de luchtmacht de baas zijn. Alleen wanneer defensie het luchtruim niet nodig heeft voor oefeningen, mogen er passagiersvliegtuigen doorheen.

Voor Schiphol is het beperkte verkeer naar het oosten steeds meer een probleem en daarom wordt gewerkt aan een nieuw grensoverschrijdend oefengebied tussen Nederland en Duitsland. Daarna kan een nieuwe vierde route voor het Schipholverkeer worden geopend.

LVNL

Maar, zo laat staatssecretaris Sharon Dijksma nu aan de Tweede Kamer weten, die plannen gaan even op de lange baan. Eind 2017 zou het oefengebied er moeten zijn en eind 2018 de vierde Schipholroute. Een nieuwe datum is niet genoemd. De problemen zijn gekomen door vooral tekorten aan luchtverkeersleiders bij de LVNL en bij de luchtmacht.

Zodoende zijn er te weinig luchtverkeersleiders beschikbaar die zich op dit project kunnen storten. Het wordt immers de grootste luchtruim- en routewijziging die ooit in Nederland is doorgevoerd.

Daarnaast is het nodig dat eerst de LVNL en de luchtverkeersleiders van de luchtmacht vanaf eind 2017 samen op Schiphol-Oost gaan werken. Die integratie moet eerst zijn afgerond. Daarnaast heeft de LVNL ook al de handen vol aan de ontwikkeling van een nieuw verkeersleidingssysteem dat samen met Duitsland, Spanje en de Britten wordt ontwikkeld.

Salaris

Verder voert Dijksma in januari een eerste gesprek met het Gilde van Luchtverkeersleiders. Zij vrezen dat bij een beperking van de salarisschalen nog meer collega’s naar het buitenland verdwijnen. Wanneer die tekorten oplopen kunnen er minder vliegtuigen worden afgehandeld. Daarom is een onafhankelijk bureau nog in opdracht van de staatssecretaris een verwachting van de arbeidsmarkt aan te maken voor de periode tot en met 2025.

De gevolgen van het bevriezen van de luchtruimplannen zijn nog niet helder. De LVNL gaat dat door Schiphol op een rij zetten, maar extra vluchten naar en uit het (zuid)oosten zijn in de spitsuren vrijwel onmogelijk. Mogelijk heeft het ook nog gevolgen voor de operationele ingebruikname van het vliegveld Lelystad op 1 april 2018.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Ik dacht eerst tekorten in de financiën als gevolg van de exorbitante salarissen. Maar nee, ze verdienen niet genoeg waardoor een wervingsactie niet succesvol kan worden afgerond. Overigens NL kent meer dan 600.000 geregistreerde werklozen en werkenden kunnen ook solliciteren.
Wellicht kunnen ze meer gaan samenwerken binnen de EU. Gaat nu alleen maar erg traag. Efficiënter en goedkoper. Maar nee, want dan raak je je (VVD) koninkrijkje kwijt.

Geplaatst door Ruud

In Frankrijk staakten de luchtverkeersleiders omdat het samenvoegen van luchtveerkeerleidingstaken tot baanverlies zou leiden. De enkele verkeersleider die naar Dubai verkast wordt nu aangegrepen door het Gilde (verkeert de LVNL nog in de middeleeuwen ??) om de meer dan riante salarissen te behouden,

Geplaatst door anoniem

Ja, of Schiphol afbreken en van de grond af opnieuw opbouwen.
Het is de veruit meest inefficiente luchthaven ter wereld.
50m passagiers met 5 banen, en dan is 5 eigelijk nog te weinig.
heathrow doet er 70m met 2 banen.

Wat is dit nu, pure onkunde en stomiteit? corruptie van bestaande belangen?
Ik heb werkelijk geen idee.

Geplaatst door anoniem

Wat ik ook niet goed begrijp is waarom de huidige routes niet voldoende capaciteit bieden.
In de lucht neemt de afstand tussen het vertrekkende verkeer alsmaar toe omdat de toestellen accelereren.
Bij de start zitten ze het dichtste op elkaar, en hoe verder daar vandaan hoe groter de afstand. Je zou dan denken dat de limiet bij de start zit, en niet een x tal kilometer verderop in de route.

Hoe kan het dat er bij de start wel de ruimte is, maar 50 kilometer verderop,als de vliegtuigen veel verder van elkaar vliegen en ook meer uitgewaaierd zijn, dan een tekort aan capaciteit zijn?

Het lijkt mij volstrekte onzin en slechts een excuus om een nieuwe route te openen.

Geplaatst door anoniem

Nog een voorbeeld van onzin in de lucht.
Vlucht van Schiphol naar Ghana, Ghana ligt westelijk van Schiphol en de lijn die de route aangeeft heeft als richting iets van 185 graden.
Er zijn twee routes naar het zuiden de route tussen woerden en Utrecht (lopik) en de route tussen woerden en gouda (naam hiervan weet ik niet)
De laatste route is de kortste, Aangezien Ghana westelijk van Schiphol ligt is elke bocht naar het oosten omvliegen. Toch word hier route lopik genomen, hetgeen minstens 20-30 kilometer omvliegen inhoud boven Nederland alleen.
Dat omvliegen dat ligt niet aan de inefficienty van het luchtruim, dat ligt aan de lvnl zelf.
Waarom in het bovenstaande geval bijvoorbeeld deze route gekozen?

Geplaatst door anoniem uit aalsmeer

De route via Gouda is de lekko departure en de lopik departures worden alleen s'avonds en in het weekend gevlogen als de militairen niet actief zijn.
Voor de richting waarin een verre bestemming ligt is een rechte lijn niet de kortste afstand.
(heeft te maken met de bolling van de aarde)
B.v. als je naar New York gaat vanaf Amsterdam dan vlieg je ook niet via London maar via Schotland.

Geplaatst door anoniem

Dat van de bolling van de aarde is bekend, ook als je dat meeneemt wordt er omgevlogen.
Zelfs binnen Nederland alleen wordt er al omgevlogen op de lopik route, vrijwel altijd als het van de kaagbaan komt en meer dan 50% van de gevallen als het van de aalsmeerbaan komt.
Naar afrika en in mijn bovenstaande voorbeeld waar de lijn vrijwel 180 graden is, daar maakt de bolling van de aarde niks uit..

Kijk zelf maar op de lijntjes van de kaagbaan van de lopik route.
De korste weg is in de bocht richting zuidoost gaan vliegen,hetgeen dan tussen woerden en bodegraven is, en dan uitkomende bij ongeveer den boss. Dat is de rechte lijn, maar lopik vliegt eerst een stuk oost en vervolgens een stuk zuid om alles over leidse rijn te sturen.
In de vluchtpaden kan je duidelijk zien dat dit niet de korste weg is, er is eigelijk geen enkele logische reden voor het bestaan van deze route.
Alleen voor sommige vluchten vanaf de aalsmeer baan zou dit een kortere route zijn, voor alle vluchten van de kaagbaan is dit een langere route dan de uitvlucht route die tussen woerden en bodegraven licht.

De bijzonderheden van het militaire luchtruim zijn mij bekend. Er kan wel degelijk worden gevlogen maar dit moet op een bepaalde hoogte,zo vertelde de verkeersleiding mij.

Geplaatst door anoniem

Het is dan ook niet verwonderlijk dat het met de verkoop van leidse rijn niet vlot.
Het is niet de eerste nieuwbouw wijk die gebouwd word voordat er een nieuwe en zeer drukke luchtweg overheen komt te liggen.

Aan alle kanten maakt men de nederlandse vinex wijken kapot. Wijken waarop veel wordt afgegeven maar die in de jaren 90 van de vorige eeuw een zeer groot success waren.
Nu niet meer,de kwaliteit van leven is er te slecht aan het worden in de randstad.

Heel noord Holland is al opgegeven, als je er doorheen rijd is het een bijzonder troosteloos gezicht. Komt nooit meer goed en gaat nooit groei komen daar, Schiphol is daar een zeer grote oorzaak van. Nu gaat ook zuidholland worden opgegeven, eigelijk de hele randstad behalve de grote steden.
En als het nu nog goed geld opleverede, maar nee. Het is slechts corruptie van gevestigde belangen.
Het is zo ongelooflijk walgelijk wat hier gedaan word en het gaat Nederland kapot maken, want de randstad,dat is de werkelijke kracht van de nederlandse economie, en die wordt ondermijnt door Schiphol en de klm, die daar blijkbaar nog trots op zijn ook, maar ondertussen niet eens zelfstandig hun broek kunnen ophouden.