Teken de petitie voor een lager plafond op Schiphol
De luchtvaart wil doorgroeien op Schiphol en Lelystad met een klimaatplan dat ernstig te kort schiet. KLM is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt, want hun vluchten zijn niet klimaatneutraal met CO2-compensatie. AirFrance/KLM voert juist in Brussel actie tegen de plannen van de Europese commissie om de CO2-uitstoot van luchtvaart nu echt terug te dringen. Het enige dat effectief helpt is een lager plafond dat past bij het tijd-alarm van IPCC en het Shell-vonnis.
Volgens de regering moet de uitstoot van stikstof door boeren en bedrijven in 2030 gehalveerd zijn. Schiphol staat op de lijst van de top-100 uitstoters op nummer twee, na buurman Tata Steel. Met groeiplannen tot ver boven 500.000 vliegtuigbewegingen op Schiphol en de geplande opening van Lelystad is stikstof van luchtvaart nu al een echt hoofdpijndossier. De natuurvergunning van Schiphol laat veel te lang op zich wachten. De regering moet voor luchtvaart geen uitzondering maken, maar de stikstofuitstoot daadwerkelijk verminderen met een passend lager plafond.
Minister Harbers zegt dat groei of krimp niet op zijn agenda staat. Verminderen van de luchtvaartschade staat voorop. Het is nog maar de vraag of het zo zal gaan. De regering heeft namelijk wel het “groeiverdienmodel” omarmd, waarmee milieuruimte aan groei wordt opgeofferd. Schiphol wil groei boven 500k “verdienen” met een hinderverplaatsingsplan dat de bewoners als misleiding (“belazeren”) hebben ontmaskerd. Zo kan de schade aan de omgeving nooit goed beperkt worden. Wel als er een lager plafond op Schiphol komt
We moeten de regering aanspreken op het zo snel mogelijk en daadwerkelijk reduceren van CO2-uitstoot, stikstofdeposities, kankerverwekkende gassen, blijvende vliegherrie, slaapverstoring en verhindering van woningbouw. De enige effectieve oplossing is beperking van de luchtvaart, waardoor alle schade tegelijk met tientallen procenten omlaag kan. Van de 500.000 vluchten zijn er 100.000 overbodig omdat ze alleen door overstappers gebruikt worden die niet aan onze bereikbaarheid bijdragen. Zo’n 50.000 korte vluchten kan de trein zo overnemen.
Met deze petitie verzoeken we de regering om een lager plafond in te stellen dat nodig is voor de vermindering van stikstof en CO2 plus alle andere luchtvaartschade. Een schot voor de boeg om rechtszaken te voorkomen. U kunt de petitie hier ondertekenen.
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest
Ik heb uiteraard de petitie ondertekend!