Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Tegenstanders Lelystad Airport hopen dat nieuw kabinet de knoop doorhakt

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 396 
|
 destentor.nl - 15-01-2021 
HvS_2e_Kamer_(3).JPG

Door Herre Stegenga

Tegenstanders van Lelystad Airport roepen de Tweede Kamer op om het slepende vliegveld dossier tot ‘controversieel’ te verklaren. Dat betekent dat het nieuwe kabinet de knoop moet doorhakken over vakantievluchten van en naar de polder. ,,We hopen dat een nieuwe, frisse ploeg de puinhopen van het opgestapte kabinet gaat opruimen.’’

Nu het kabinet demissionair is, zal het lopende zaken afhandelen en gevoelige dossiers doorschuiven naar de nieuwe regering. Het is aannemelijk dat Lelystad Airport op deze lijst met ‘controversiële’ onderwerpen komt te staan. Immers, de meningen lopen sterk uiteen over de opening van het vakantievliegveld.

Lelystad Airport wankelt, of het omvalt blijkt na de verkiezingen
Tegenstanders van het vliegveld hopen op een nieuwe regering met een andere kijk op Lelystad Airport. Meerdere partijen, zoals actiecomité Red Gelderland, roepen de Tweede Kamer daarom op om het dossier op de ‘controversiële’ lijst te krijgen. Lammert van Raan, Kamerlid van de Partij voor de Dieren, is al zover, meldt hij op Twitter.

De SATL (Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen) steunt de oproep. ,,Lelystad Airport ís al controversieel’’, zegt woordvoerster Marjolijn Blok. ,,Wij hopen dat een nieuwe, frisse ploeg de puinhopen van het opgestapte kabinet gaat opruimen en fatsoenlijk en fair gaat handelen.’’

Volgens Blok zag minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de val van het kabinet aankomen en heeft ze nog snel de herindeling van het luchtruim ‘er doorheen geduwd’. Daarmee worden de gewraakte laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport geschrapt. ,,Voor een demissionair kabinet is dat waarschijnlijk veel moeilijker. Typisch Van Nieuwenhuizen.’’

De uitspraken van minister Van Nieuwenhui­zen zijn verkie­zings­re­to­riek
SATL


Ook zou de bekendmaking van de luchtruim herindeling ‘voor de bühne’ zijn. ‘Bedoeld om de coalitiepartijen te overtuigen om akkoord te gaan met Lelystad Airport. CDA, D66 en ChristenUnie willen van die laagvliegroutes af. De uitspraken van de minister zijn verkiezingsretoriek’, meldt de SATL.

Lelystad Airport is prioriteit
Een woordvoerster van de minister wil niet reageren op de kritiek, maar wijst erop dat al jaren aan de herindeling van het luchtruim wordt gewerkt. Lelystad Airport is daarbij prioriteit. Vooruitlopend op de algemene herindeling in 2023 worden laagvliegroutes van en naar Lelystad al geschrapt. Vanaf november dit jaar is het zover, staat in meerdere Kamerbrieven. Dat is niet toevallig de maand dat de opening van Lelystad Airport als vakantievliegveld is gepland. Al is de kans op een nieuwe vertraging steeds groter.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 15-01-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door baard uit heiloo

Ik ,, hoop dat het nieuwe kabinet héél Schiphol verplaatst naar Lelystad !! . Ruimte zat daar , en veel dunner bevolkt als hier in de Randstad . ook beter voor de werkgelegenheid daar .





Geplaatst door Vliegtuigoverlast gouda uit Gouda

Eens met Baard.. alle aandacht gaat naar Lelystad.. en ongemerkt veranderd Schiphol omgeving in een hel

Geplaatst door Marc B uit Almere

@Baard en ... Gouda
U wenst de omgeving van airport Lelystad hetzelfde lot toe als omwonenden van Schiphol? Van u had ik wel meer solidariteit verwacht... Volgens mij zijn we het erover eens dat de luchtvaart niet krimpen, en laten we daar onze reacties op staven.

Geplaatst door Marc B uit Almere

Correctie:
Niet = moet

Geplaatst door baard uit heiloo

@Mark ,
Ieder zijn mening Mark , de luchtvaart gaat niet krimpen !
En hoe solidair is de SATL met de omwonenden van Schiphol ? . Het zal ze een rot zorg zijn dat die extra vluchten dan weer door Schiphol verwerkt worden .
Lelystad kan in ieder geval een ,,tijdelijke ,, verlichting zijn voor de omwonenden van Schiphol .
Wat mij betreft leggen ze er nog een baan bij , veel goedkoper dan een tweede kaagbaan .
De grenzen zijn hier wel bereikt ondertussen , nu maar een tijdje wat andere Provincies ! .

Geplaatst door Vliegtuigoverlast gouda uit Gouda

Ik heb alleen willen zeggen dat je in de media veel leest, nu de voorkeursbeslissing bekend is, over het lot v Lelystad. Daarmee krijg afleiding v Schiphol. In de toekomst kan Schiphol naar 850.000. Dat is 20 keer zo veel als Lelystad. Zeg niet dat ze niet waakzaam moeten zijn in Lelystad maar het valt in het niets met Schiphol, vooral nu met deze vreselijke voorspelling die te lezen is in voorkeursbeslissing

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Als de luchtvaart op Schiphol niet verder herstelt dan ca 350.000 vluchten is verplaatsing naar Lelystad volstrekt overbodig. Dat is genoeg voor goede verbinding.

Zou die verplaatsing door het volgende kabinet onverhoopt doorgedouwd worden, dan hebben de omwonenden van Schiphol daar geen enkel voordeel van. Want vrijkomende ruimte op Schiphol wordt meteen opgevuld voor vluchten die Nederland voor verbinding totaal niet nodig heeft. Dat is alleen maar leuk voor de sector, voor niemand anders.

Laten we svp met z'n allen 1 lijn trekken om niet uit elkaar gespeeld te worden door lieden met een tunnelvisie op onnodige luchtvaartgroei.

Geplaatst door baard uit heiloo

@ Hans . Wakker worden Hans ! .
Waarom moeten we met z,n allen één lijn trekken ? . Er zijn héél veel mensen die met de huidige 300000 vliegbewegingen nu al geen leven hebben . Jouw inspanningen naar minder vliegbewegingen zijn naar mijn mening volkomen nutteloos . De Slachtoffers van Schiphol kúnnen niet eens één lijn trekken !! .
De gezamenlijke inspanningen zouden niet moeten gaan over het aantal vliegbewegingen maar over ,,hoe verminder je de overlast ,, en dan bedoel ik niet het volvliegen van de Kaag - en Polderbaan!. En verdiep je er eens in waarom die schijnheilige politici verontwaardig beweren tegen Lelystad te zijn en ons tegelijkertijd gewoon laten verrekken ? . En Schiphol gewoon laten groeien ? Ik vind dit ronduit walgelijk .
Het luchtruim wordt nu opnieuw ingedeeld en dat doen ze niet om minder te gaan vliegen .
genoeg te doen dus voor de Regio Schiphol , en als Lelystad opengaat is dat mooi meegenomen !.


.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

En hoe had je gedacht om daar verbetering in te brengen? Heb jij oplossingen?

Geplaatst door Marc B uit Almere

Beste Baard, zoals Hans al zegt, Schiphol heeft geen enkel voordeel bij opening Airport Lelystad, sterker nog, een groter nadeel, nl krijgt Schiphol op deze manier meer ruimte voor intercontinentale vluchten, dus veel meer grote herriebakken dan de kleine Cityhoppers. Ik begrijp je frustratie, maar die moet je echt richting de branche richten ipv tegen tegenstanders van groei vd luchtvaart. Op deze manier geef je de sterke luchtvaartlobby helaas haar zin. Denk aan de omwonenden van Airport Lelystad wie nu ineens met een vliegveld worden opgezadeld, en alles op alles zetten om dit tegen te houden. Wat zou jij doen???

Geplaatst door baard uit heiloo

@ Marc. Onzin Marc! Ik vindt het logisch dat SATL zich inspant om Lelystad tegen te houden . Dat is hun goed recht . En ze doen dat ook Prima . Ik vindt het minder logisch ik op dit Platform meer nieuws van Lelystad voor bij zie komen als van Schiphol . Dit Platform heet Vlieghinder Kennemerland en ligt onder Schiphol ! . Wij moeten opkomen voor ónze hinder en daar kan Lelystad een heel kleine bijdrage aan leveren . En natuurlijk scheelt dat hier overlast .
Niet alleen geluid , maar ook verkeer , luchtvervuiling etc.
Alleen inzetten op krimp vind ik persoonlijk een utopie ! . Ik vindt het persoonlijk ook niet genoeg .De overlast moet gewoon minder , en door anders te vliegen kan dat ook .


Geplaatst door baard uit heiloo

@ Hans .
oplossingen niet Hans , maar net als SATL kunnen we wel een plannen maken om de tweede kamer er op attent te maken dat 540000 vliegbewegingen , met een uitloop naar 600000 veel meer impact heeft dan die 40000 vliegbewegingen die Lelystad tot 2030 te verwerken krijgt .
Dit platform moet ook uit de slaapmodus , en met alle instanties doen wat de SATL ook al jaren doet. straks is het te laat !

Geplaatst door Wim Perlee uit CASTRICUM

Van de redactie vlieghinder.nl aan @Baard
Deze website heet vlieghinder.nl en - niet - Platvorm Vlieghinder Kennemerland.
Organisatorisch maken we deel uit van dit platform.
Vanaf het bestaan van deze website en steeds vaker, door al die ontwikkelingen in de luchtvaart, geven wij een zoveel mogelijk (haast een dagtaak) compleet beeld van de vlieghinder (en gerelateerde onderwerpen) in Nederland en soms ook daarbuiten.
Wij zijn de enige website die een (bijna) compleet (samenhangend) beeld laat zien.
Het zijn de platforms/actiegroepen/werkgroepen die acteren op het niveau van belangenbehartiging.

Geplaatst door baard uit heiloo

@ Wim Perlee ,
excuus , slordig van mij ! . Dat dit haast een dagtaak is wil ik wel geloven ja , mijn complimenten .
Je moet het toch maar bijhouden , elke dag !.


Geplaatst door Marjolijn uit Zalk


Geplaatst door baard uit heiloo

Typisch weer een SATL bericht ! . Altijd misleidend . Minstens zo erg als de Overheidsinstanties .