Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Tegenstanders beramen massaal actie tijdens infomarkt Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1155 
|
 destentor.nl 
lvh_aktie_DSCN2553.JPG

Door Bas Tijhaar

Actiegroepen uit Overijssel, Gelderland en Friesland gaan zaterdag 11 november naar Lelystad Airport om twee uur lang actie te voeren tegen de uitbreidingsplannen van het vliegveld. Dat doen ze tijdens de informatiemarkt over die plannen.

De plannen voor de nieuwe vliegroutes 'letterlijk afblazen', dat zijn de actiegroepen HoogOverijssel, Red de Veluwe, Nee Tegen Laagvliegroutes Over Ede en Laagvliegroutes NEE 11 november van plan tijdens de tweede informatiemarkt in het Aviodrome. De groepen willen hun tegengeluid laten horen en roepen hun achterban op massaal naar Lelystad af te reizen.

Overlast
De actiegroepen zijn kritisch op de plannen. Vliegtuigen zouden straks veel te laag over komen en daarmee gevaren voor de gezondheid met zich meebrengen. Ook wordt er gevreesd voor geluidsoverlast.

De actiegroepen kunnen rekenen op goedkeuring van onder meer de landelijk GroenLinks en SP. ,,Daar zijn we heel blij mee'', aldus Marjolein Rotsteeg van Red de Veluwe. ,,Maar we zijn als actiegroepen wel onafhankelijk van politieke partijen.''

A-typisch
Ze benadrukt dat de actie 'in goed overleg' met Lelystad Airport plaatsvindt. ,,Het is niet zo dat we als een stel voetbalhooligans die kant op gaan om de boel te verstoren. Wat dat betreft zijn we misschien de meest A-typische actievoerders, maar we willen dat alles goed en veilig verloopt.''

De deelnemende actiegroepen rekenen op een grote opkomst. Bij voldoende belangstelling worden zelfs bussen geregeld.

Bekijk bericht op "destentor.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Afhankelijk zijn van de politiek in dit land zal staan voor: vervuiling en herrie.
Noch de politiek en de sector zelf, hebben enig begrip voor de omgeving die zij ten gronde richten.
Bij de politiek in Nederland en daaraan gekoppeld de sector, telt slechts het geld.
Reken maar dat de 'stilte' zoals die er heden nog is, verstoord zal zijn door een heleboel herrie, zelfs indien de toestellen op zo'n 1800 meter overkomen.
Grote delen van de provincie Noord-Holland zijn volkomen verziekt door toestellen die op slechts zo'n 600 meter overvliegen, richting Schiphol.
Eigenlijk is er maar 1 conclusie: minder, minder en veel minder vliegtuigen.

En de sector?
Zij zullen wel weer moord en brand schreeuwen.
Er is nog een leus: vroeger riep men: Indie verloren, rampspoed geboren.
En zeg nu zelf, dat is nooit gebeurd.
Dus al die schreeuwers komen heus wel weer elders op hun pootjes terecht (hopelijk zonder vleugels).
Nederland is veel meer gebaat bij een maak-industrie en niet zoals nu het geval is, een doorsluis-industrie wat per saldo vrijwel niets oplevert, behalve vervuiling en exorbitant veel herrie.
En de veiligheid is ook een papieren tijger, vanwege de overbevolking in het Nederlandse luchtruim.

Geef Nederland de stilte, schone lucht en de veiligheid terug!






Geplaatst door Henk Bartels uit Wintelre

In het regeerakkoord staat geschreven dat Schiphol extra ruimte moet krijgen door de vakantievluchten te "droppen" bij Eindhoven Airport (EA) en Lelystad Airport (LA). Als Lelystad vertraging krijgt dan zal het bij Eindhoven Airport extra vakantievluchten komen. Omwonenden en gemeenten zijn er op tegen echter de aandeelhouders zoals Provincie Noord Brabant (24,5%), gemeente Eindhoven (24,5%) en Schiphol (51%) maken de dient uit. Het bekende waterbed effect! Op een plaats wat duwen (LA) zal effect geven op een andere plaats EA.
Zolang de Overheid de vliegtickets met subsidies goedkoop blijft maken zullen de dorect omwonenden de dupe blijven. EA geeft zelfs een bijdrage / korting van € 8,- per ticket aan Ryanair! Je bent een dief van je eigen beurs als je niet gaat vliegen? Triest maar waar!

Geplaatst door Griese JH uit amstelveen

@V.O.S. EEN ERG GOEDE en WAARDIGE REACTIE heer VOS ! Iemand schreef mij: We hebben Cijfers en Statistieken, "'How to lie with statistics , NU OOK Schiphol berekeningen ! Ze zouden zich kapot moeten schamen ! En Hein de Kort in Parool Cartoon: Hoi, WE HEBBEN EEN NIEUW STELSEL,: NAMELIJK GEEN !
VK : Goed artikel: Dit is hoe Schiphol
Dit is hoe Schiphol de hinder omlaag rekent
Op vier manieren krijgt het vliegveld het voor elkaar
ARTIKELOud-minister van milieu Winsemius gebruikte het begrip deze week: 'GeSchiphold worden'. Burgers kunnen klagen wat ze willen, uit amper te volgen becijferingen van Schiphol zelf blijkt steeds dat de hinder juist spectaculair afneemt.
Door: Marcel van Lieshout 20 oktober 2017, 02:00









'GeSchiphold worden' is weer actueel nu in één week tijd vraagtekens zijn geplaatst bij zowel de te verwachten overlast van dochterluchthaven Lelystad Airport als van de nationale luchthaven zelf, voor de periode 2020-2030. Het zijn nu eens niet alleen omwonenden van de luchthavens die kritisch zijn, maar ook de rijksoverheid zelf.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu erkende in een brief aan de Tweede Kamer dat er 'onvolkomenheden' schuilen in de berekeningen over toekomstige geluidsoverlast van Lelystad Airport, te openen in april 2019. De milieueffectrapportage (MER), een wettelijke verplichting om Lelystad voor de burgerluchtvaart open te kunnen stellen, moet worden aangepast.
Ook over de MER voor Schiphol, opgesteld door de luchthaven, zijn twijfels gerezen. Dijksma schreef deze week aan de Omgevingsraad Schiphol een polderorgaan waarin de luchtvaartsector, omwonenden en overheden zitting hebben dat ze meer tijd wil om die MER door te laten rekenen. De vraag is of de berekeningsmethoden van Schiphol wel kloppen.

Toch liet Schiphol vorige maand al doorschemeren dat de MER aantoonde dat de overlast tot 2030 alleen maar gaat afnemen en er dus ruimte is voor nóg meer luchtverkeer. De luchthaven gaat niet voor niets een nieuwe terminal bouwen. Het past in de strategie van het vliegveld, waarin alles erop is gericht om alle bezwaren tegen uitbreiding weg te nemen. Dat is waarnaar oud-minister Winsemius van milieu (VVD) verwees met zijn herintroductie van 'geSchiphold worden'. Hoe probeert het vliegveld dat toch telkens voor elkaar te krijgen?
1. Meet geluidsoverlast niet, maar bereken die
Al sinds jaar en dag plaatsen critici kanttekeningen bij de manier waarop Schiphol de geluidshinder bepaalt. Geluidshinder is een lastig, bijna subjectief begrip en de wijze waarop Schiphol gegevens verzamelt, maakt het er niet eenvoudiger op.

Vroeger waren er zogeheten handhavingspunten waar Schiphol met meetpalen het aantal decibellen registreerde dat de vliegtuigen produceerden. Dat meetsysteem, NOMOS, was van de luchthaven zelf en instanties als TNO en het RIVM betoogden altijd dat er betere, meer verfijnde meetsystemen op de markt zijn. Zie DEEL II




Geplaatst door Griese JH uit amstelveen

DEEL II
De NOMOS-meetpalen bestaan nog steeds, maar hebben tegenwoordig feitelijk geen functie meer in berekening van overlast. Schiphol meet niet meer, maar berekent. Voor de omgeving van de luchthaven zijn zogeheten contouren vastgesteld - gebiedsaanduidingen in combinatie met de geluidsoverlast - waarvoor Schiphol op basis van de verwachte starts en landingen de overlast berekent met behulp van tientallen variabelen, zoals de exacte hoogte van een vliegtuig, het precieze vermogen waarmee het vliegtuig op een zekere hoogte vliegt tot atmosfeercondities aan toe.
2. Reken met methode die in je voordeel werkt
De winst was veel geringer dan Schiphol had voorgespiegeld
De commissie MER, een onafhankelijk adviesorgaan dat op verzoek van het ministerie van I en M alle berekeningen doorlicht, tikte Schiphol in 2016 op de vingers over de zogenaamde milieuwinst als gevolg van een nieuwe startmethode. De winst was veel geringer dan Schiphol had voorgespiegeld. De luchthaven had voor de berekening van de milieuwinst verouderde, nergens in de EU meer gehanteerde, rekenmethoden gebruikt. De nieuwe startmethode, NADP2, waarbij vliegtuigen na de eerste klim langer op eenzelfde hoogte blijven vliegen, levert inderdaad wel winst op, maar dan vooral voor maatschappijen zelf (minder kerosineverbruik).

Dit voorbeeld laat zich aardig vergelijken met wat nu rond de openstelling van Lelystad Airport speelt. Vanwege het overvolle luchtruim rondom Schiphol moeten vliegtuigen Lelystad laag aanvliegen. In de oorspronkelijke MER betoogde Schiphol, eigenaar van Lelystad Airport, dat het met de geluidsoverlast allemaal reuze gaat meevallen.

Onder druk van een actiegroep van bewoners - die alle gegevens doorrekende - heeft Dijksma toegeven dat er 'onvolkomenheden' schuilen in de berekening. Mogelijk komt er binnenkort weer een konijn uit de hoed: in Spaarndam (en elders) zijn bewonersgroepen zelf alle gegevens uit de NOMOS-meetpalen aan het analyseren - met ingehuurde deskundigheid. Schiphol zomaar geloven is er niet meer bij.
Schiphol op donderdagavond © Freek van den Bergh
3. Kom met wilde claims: stiller en schoner
Schiphol zegt dat de afgesproken grens van 500 duizend vliegbewegingen per jaar (tot 2020) achterhaald is, omdat vliegtuigen steeds stiller en schoner worden. Dat gaat in ieder geval voorbij aan het feit dat vernieuwing van vloten geen dagelijkse praktijk is. Vliegtuigen voor de burgerluchtvaart worden pas na 25, 30 jaar economisch afgeschreven.

Ook gaat Schiphol ervan uit dat het aantal vluchten zal afnemen, omdat maatschappijen grotere vliegtuigen gaan inzetten. Dat valt echter nog te bezien: voor maatschappijen is het profijtelijk om vooral volle toestellen te vliegen, hoe groot ze zijn, maakt niet zo veel uit.
4. Voorkom klachten van omwonenden
De woningvraag in de regio van de luchthaven is enorm. Overheden willen dat er meer gebouwd kan worden binnen de zogeheten geluidscontouren. Daarom maakte Schiphol deze week een afspraak met omliggende gemeenten en de provincies Noord- en Zuid-Holland: kopers van nog te bouwen woningen tekenen een koopovereenkomst met daarin een zogeheten kettingbeding, die klagen over hinder uit den boze maakt.


Geplaatst door Anton uit Castricum

Klachten indienen is in de praktijk al grotendeels onmogelijk gemaakt. Indien iemand gemiddeld 2 klachten per dag zou indienen (in Castricum krijg je er alleen al elke nacht 80 vliegtuigen over je huis heen, en overdag nog meer .....) wordt je als "veelklager" gebrandmerkt, en uit de statistieken verwijderd. Dat heeft Schiphol , de firma list/leugen/bedrog/manipulatie, toch maar mooi voor zichzelf geregeld .............

Geplaatst door Frits uit Gouda

Dat 'veelklagers' verwijderd worden wist ik niet. Heb je daar een bron voor? 't Zou echt heel erg zijn.

Geplaatst door Griese JH uit amstelveen

@ Ja Anton: List,Leugen, Bedrog en Manipulatie is al sinds 1990 het ADAGIUM van Schiphol en haar Lobby . Ooit stelde een oud KLM directeur Bouwes : We moeten eens ophouden met dit soort Salamietactieken,... en na 2 maanden werd hij de laan uitgestuurd . Evenzo ging dat met Ir van Kleef van de Inspectie Infrastructuur en Milieu . Hij was kritisch, een maand later werd hij er uit geknikkerd. KLM selecteert personeel op ONS soort Mensen, Apelleren aan het al oude concept : Het Peter Stuyvesantgevoel , en beslist geen kritische vragen svp. Ik maakte de KLM mensen eens mee tijdens een INFO Avond te Amstelveen. Ze hadden veel lol, ik kreeg nog een mooie geplastificeerde plattegrond van ze van het Banenstelsel op Schiphol .. Maar over Geluidsoverlst haalden ze hun schouders op en namen er nog eentje..

Geplaatst door Griese JH uit amstelveen

Frits: Nee echt verwijderd worden ze niet Wel apart gezet, en tellen NIET mee . Onder het motto Querulanten .. OOK ernstig dus

Geplaatst door Frits uit Gouda

@JH Griese, klinkt niet goed. Maar nogmaals, is er een bron? Ik ben zo'n pietlut ;-)

Geplaatst door anoniem

Je kan dat zien in de jaar reportage van bas. Daarin worden de veelklagers als aparte groep opgenomen in de statistieken.


Geplaatst door Wim uit Castricum

Beste……..

Naar aanleiding van uw vraag over veelklagers.

“Dat 'veelklagers' verwijderd worden wist ik niet. Heb je daar een bron voor? 't Zou echt heel erg zijn.”

Zie onderstaand persbericht uit 2009, het kopje analyse,
Veelklagers worden vanaf 2008 niet verwijderd, maar als aparte groep behandeld, omdat ze een vertekend beeld in rapportages veroorzaken.

Met vriendelijke groet,
Wim
Redactie vlieghinder.nl


Dit is een gezamenlijk persbericht van Amsterdam Airport Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland

Persbericht / Press Release
Schiphol, 21 januari 2009


In het gebruiksjaar 2008 – van 1 november 2007 tot 31 oktober 2008 – hebben 6.881 personen in totaal 609.617 klachten over luchtverkeer rond Schiphol bij Bewoners Aanspreekpunt
Schiphol (Bas) ingediend. Hoewel het totaal aantal klachten daarmee 4,5% minder was dan in het gebruiksjaar 2007 (637.362), steeg het aantal mensen dat een klacht indiende met 14% van 6.028 tot 6.881 personen. Het aandeel ‘veelklager’, mensen die meer dan 100 klachten per jaar indienen, steeg in 2008 van 368 naar 438; zij dienden 558.771 klachten in. Dit blijkt uit de jaarrapportage 2008 van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas).

Analyse
De jaarrapportage 2008 is de eerste rapportage die volledig door Bas is opgesteld. Net als de rapportage over 2007 is een onderscheid gemaakt tussen de meerderheid (94%) en de minderheid (6%) van mensen die een klacht indienen. De minderheid is verantwoordelijk voor meer dan 90% van alle klachten. Door het aanbrengen van dit onderscheid ontstaat een beter beeld van het klachtenpatroon. Uit de analyse blijkt, net als in voorgaande jaren, dat wijzigingen in het baangebruik leiden tot pieken in het aantal klachten.

Enzovoort……….

Geplaatst door Frits uit Gouda

Dank @anoniem en @Wim, duidelijk! En het is stuitend hoe men met statistiek omgaat.