Platform Vlieghinder Kennemerland
 

TECNAM zet electrische P-Volt in de ijskast

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 508 
|
 Luchtvaartnieuws 
Tecnam-P-VOLT_HvS.jpg

De Italiaanse vliegtuigbouwer Tecnam zet voorlopig een streep door de ontwikkeling van de elektrische P-Volt. Het bedrijf komt na drie jaar uitvoerige studie tot de conclusie dat de tijd nog niet rijp is om het toestel voor 9 passagiers op de markt te brengen.

Tecnam kondigde de P-Volt in 2021 aan in een samenwerkingsverband met Rolls-Royce, dat de elektromotoren zou leveren. De P-Volt had in 2026 op de markt moeten komen als het eerste elektrische vliegtuig geschikt voor lijndiensten. De Noorse maatschappij Wideroe had zich gemeld als eerste klant.

Tecnam stelt dat een marktintroductie in 2026 niet realistisch is, omdat de batterij-technologie nog niet op het gewenste niveau zit. “We hebben nauwgezet gekeken naar de stand van zaken op het gebied van energieopslag en naar realistische ontwikkelingen in de komende vijf jaar. Eén van de conclusies is dat een pakket batterijen aan het einde van zijn levensduur niet het beste product is voor de markt.”

Batterijen verliezen snel vermogen


Volgens Tecnam verliezen zelfs de nieuwste batterijen al na korte tijd hun maximum vermogen, waardoor de P-Volt niet in staat zou zijn om de vluchten uit te voeren waarvoor ze is ontworpen. Al na een paar honderd vluchten zouden de batterijen moeten worden vervangen. Dat maakt de operationele kosten van het vliegtuig veel te hoog.

Tot 2028 is de doorbraak in batterijtechnologie volgens Tecnam niet te verwachten. “We hopen dat nieuwe technologieën de business liever eerder dan later levensvatbaar zullen maken.” Daarvoor kijkt Tecnam naar partners als Rolls-Royce, dat volop bezig is met de ontwikkelingen van elektrische motoren.

De P-Volt is één van de elektrische vliegtuigen die op de markt moet komen. In de Verenigde Staten werkt Eviation aan de Alice. Heart Aerospace wilt haar ES-30 eind dit decennium beschikbaar hebben. In Frankrijk werkt Auro Aero aan een 19-zitter, terwijl in Nederland Maeve een 40-zitter ontwikkelt.

Commercieel directeur Joost Dieben van Maeve zei onlangs tegen Luchtvaartnieuws dat zij verwachten dat er vanaf 2025 batterijen op de markt komen, die voldoende vermogen hebben om de 40-zitter 460 kilometer te laten vliegen. De batterijen zouden wel na anderhalf jaar moeten worden vervangen.

Bekijk bericht op "Luchtvaartnieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Leest u mee Harbers, Rintel en Sondag? Weer een sprookje ontmaskerd! En dan 9 passagiers? Dit is toch gewoon een soort privé-jet, en daar willen we toch van af.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam


Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam