Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Te veel lawaai bij ruim een derde van de huizen’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 253 
|
 NOS 
hv_geluidshinder_2813.jpeg

Veel mensen ervaren te veel geluidsoverlast. Dat komt doordat ruim een derde van de huizen in Nederland op een te lawaaiige plek staat, blijkt uit een analyse van RTL Nieuws. Van te veel lawaai kunnen mensen ziek worden.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft nieuwe richtlijnen gepresenteerd voor omgevingsgeluid. Wegverkeer mag volgens de WHO maximaal 53 decibel produceren, treinverkeer 54 decibel en voor vliegtuigen en windmolens ligt de grens op 45 decibel.

RTL Nieuws heeft de nieuwe richtlijnen vergeleken met cijfers van het RIVM en met gegevens uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Uit de analyse blijkt dat bewoners van 37 procent van de huizen meer dan 55 decibel geluid ervaren. Dat zijn bijna drie miljoen huizen.


Hartinfarct



Te veel lawaai is een groot probleem, zegt de WHO. Het kan niet alleen tot ziekte leiden, maar zelfs tot sterfgevallen.

"Als je alle geluidsbronnen bij elkaar neemt, kun je zeggen dat in Nederland honderden mensen per jaar een hartinfarct krijgen door lawaai", zegt Fred Woudenberg, hoofd van de afdeling leefomgeving van GGD Amsterdam, tegen RTL.

Bekijk bericht op "NOS"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe

De WHO adviseerde woensdag voortaan in de hele Europese Unie een geluidsgrens voor vliegtuigen aan te houden van 45 dB Lden.

De nieuwe richtlijn voor omgevingsgeluid kan grote gevolgen hebben voor Schiphol. De criteria voor vliegtuiggeluid rondom de luchthaven zullen flink omlaag moeten, aldus meldt het Parool.

Tot nu toe gerekend gold een ondergrens van 48 dB Lden. Een verschil van 3 decibel komt neer op een halvering van het geluid. (L(den) (Level day-evening-night) is de in heel Europa geldende maat om de geluidsbelasting door vliegtuiglawaai uit te drukken.)

Geplaatst door Henk Bartels

Geluidshinder kan zeker gevolgen geven voor je gezondheid. Maar ook de uitstoot van ultrafijn stof. Bij Eindhoven Airport weten ze dat slim te omzeilen. Daar wordt elke geluidbron afzonderlijk behandeld en niet de cumulatie van het totale omgevingsgeluid. De Uitvoeringstafel (voorheen de Alderstafel) werkt hier vrolijk aan mee, uiteraard in opdracht van de Schipholgroep. Hiermee wordt dan uitbreiding van Schiphol ook weer mogelijk. Eerlijk gezegd, wel slimme strategische mensen bij de Schipholgroep. Toch zal Moedertje Aarde uiteindelijk ingrijpen.