Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Te koop: 15.000 felbegeerde vliegbewegingen op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 508 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
AMS_Amsterdam_Airport_Schiphol-verkeerstoren.jpg
Verkeerstoren Schiphol
Credit: qwesy qwesy

SCHIPHOL - Met het wegvallen van de failliete luchtvaartmaatschappij Flybe komen er op Schiphol 12.700 jaarlijkse vliegbewegingen vrij. Samen met de nog ongebruikte 2.250 start- en landingsrechten van het eveneens failliete Jet Airways, beschikt Schiphol nu ineens over bijna 15.000 zeer gewilde vrije 'slots'.

Schiphol zit al een aantal jaar tegen haar grens van maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar aan. Zowel de luchthaven als de grootste gebruiker van Schiphol, KLM, staan te springen om meer ruimte. Hoewel minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vorig jaar bekendmaakte dat Schiphol vanaf 2021 weer groeimogelijkheden krijgt, is het voor beide bedrijven nog niet steeds duidelijk hoe daar invulling aan gegeven gaat worden.

Schiphol mag namelijk pas groeien als de hinder voor de omgeving afneemt, maar niemand weet nog hoe je dat voorelkaar krijgt. Daar komt bovenop dat Van Nieuwenhuizen eerst nog een Luchthavenverkeersbesluit moet vaststellen, waarin staat dat op de huidige 500.000 vliegbewegingen moet worden gehandhaafd. Nu is het nog zo dat er geen gevolgen komen als bijvoorbeeld het maximaal aantal nachtvluchten wordt overschreden of als er illegaal te vaak op vier banen tegelijk wordt gestart en geland. Pas na het vaststellen van dat besluit, wordt er gekeken naar verdere groei tot maximaal 540.000 jaarlijkse bewegingen. Het geduld van Schiphol en KLM wordt op de proef gesteld.

Niet rijk rekenen
Het wegvallen van de Britse prijsvechter Flybe op Schiphol biedt plots perspectief voor Schiphol en KLM. Flybe ging vannacht failliet en staakte meteen al haar vliegactiviteiten. De maatschappij is goed voor maar liefst 12.700 starts en landingen op Schiphol. Maar men kan zich nog niet rijk rekenen. Slotcoördinator Hugo Thomassen legt aan NH Nieuws uit dat het nog maanden kan duren voordat er sprake kan zijn dat de rechten in een zogenaamde slotpool terecht kunnen komen.

Thomassen is directeur van Airport Coordination Netherlands (ACN) en zijn organisatie bepaalt onafhanklijk van Schiphol naar wie de felbegeerde slots op Schiphol toe kunnen gaan. In het geval van het failliete Flybe volgt nog een waarschijnlijk lange procedure met de curatoren. Mogelijk wordt een deel van de vliegbewegingen toegekend aan een maatschappij die de activiteiten van Flybe wil overnemen.

Jet Airways
Dat zo'n procedure lang kan duren bewijst het faillissement van Jet Airways uit India wel. Voor deze belangrijke partner van KLM viel het doek alweer een jaar geleden. Sindsdien staat een Boeing 777-300ER van Jet Airways aan de ketting stof te verzamelen op het platform van Schiphol-Oost. De 2.250 vrijgekomen start- en landingsrechten naar Mumbai, Delhi, Bangalore en Toronto zijn nog altijd niet aan andere maatschappijen toegekend. KLM wil niets liever dan in dat gat springen en nam zelfs alle Nederlandse belangen van Jet Airways over, inclusief de stofhappende Boeing 777. De 2.250 slots hoorden, helaas voor KLM, niet bij deze deal.

Mochten er voor eind dit jaar nog geen andere maatschappijen blij gemaakt zijn met de vrijgekomen rechten van Flybe en Jet Airways, zal Schiphol voor 2020 mogelijk zo'n 482.000 vliegbewegingen kunnen noteren, tegen 497.000 in 2019. Dit aantal zou zelfs lager kunnen uitvallen door het schrappen van duizenden vluchten door het coronavirus.

Dit bericht is afkomstig van mediapartner NH Nieuws.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

Nog even wacht op meer failliete vliegbedrijven en Lelystad kan inderdaad via Marktplaats worden verkocht

Geplaatst door Gerrit uit IJlst

Mijn verwachting van 29 1 2020 lijkt uit te komen !!!!
Lelystad hoeft niet open en er zullen nog meer maatschappijen failliet gaan !!!

Geplaatst door Baard uit Heiloo

Wat denk je van Lelystad open en Schiphol terug naar 400000 vluchten!!!!. Wel zo eerlijk lijkt mij .

Geplaatst door Iep uit Almere

Nou Baard,
Ik weet niet hoelang jij al in Heiloo woont maar waarom zouden we hier in de polder nu ineens jouw herrie boven ons huis moeten krijgen ( en dat geldt ook voor een groot deel van de Veluwe) terwijl we daar tot op de dag van vandaag nooit mee te maken hebben gehad. En kom nou niet met een verhaal over de lasten verdelen.
Meneer Ryanair wil die Flybe slots wel hebben en dan kan Lelystad blijven wat het is: een gezellig sportvliegveldje.


Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Zo, mooi begin van krimp. Laat ze maar vervallen deze slots en idd terug naar een aanvaardbaar aantal vluchten.

Wegwezen met die vliegende herrie producerende klimaatslopers en geef ons ons leven terug!

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Iep, al sinds de jaren '70 wordt er gesproken over een Tweede Nationale Luchthaven in Flevoland. Almere bestond toen nog niet eens. Je wist dus waar je ging wonen: in een gebied dat bedoeld is om activiteiten van het oude land over te nemen.
Overigens gaan de routes van Lelystad Airport niet over Almere, en die van Schiphol wel. In dat opzicht heb je ook in Almere baat bij een verschuiving van vliegbewegingen van Schiphol naar Lelystad, als die vrijkomende slots op Schiphol tenminste ook echt gebruikt worden om de overlast te verminderen, zoals Baard voorstelt. Te beginnen met schrappen van nachtslots.

Je eigen gemeenteraad van Almere dringt ook aan op een snelle opening van Lelystad Airport:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/178908/almere-dringt-aan-op-snelle-opening-lelystad-airport

Geplaatst door Marc uit Almere

Meneer Baard uit Heiloo is volgens mij voorstander van vlieghinder.

“Richt je frustraties richting de luchtvaart ipv je medestanders”

Geplaatst door Iep uit Almere

Gerard, er werd in 1970 over zoveel "gesproken". Inmiddels zijn de tijden wel veranderd en dat geldt ook voor de inzichten wat het belang van de grote luchtvaart betreft. Schipholverkeer (inkomend) vliegt op voldoende hoogte over Almere en eigenlijk alleen hoorbaar als er op de Buitenveldertbaan wordt geland. Dat zal met de openstelling van Lelystad niet echt anders worden.
De opmerking over de gemeenteraad snap ik niet (die tellen alleen hun individuele politieke knopen en zouden er goed aan doen om ook een plan B te hebben als lelystad gesloten blijft, allemaal korte termijn denkers) Wat mij betreft komt er geen groot verkeer op Lelystad en krimpt Schiphol. Maar het overhevelen van ellende is een verschuiving ervan en niet de oplossing ervoor.
Zoals Marc al aangeeft: je wint als tegenstander niet door je medestander met jouw probleem op te willen zadelen...

Geplaatst door Marc uit Almere

Beste Iep,

Bedankt voor je bericht. Even een kleine correctie. Het verkeer wat vanuit het zuiden op de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan land, inclusief het verkeer op de Kaagbaan vanuit het westen zoals gisteren en vandaag komen grotendeels over mijn dak in Almere buiten oost. Gisteren 109 x en vandaag al 97X. Vandaag diverse metingen uitgevoerd met alle waarden tussen de 65 en 80db 4500-7000voet).

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Iep, een krimp van de luchtvaart in Nederland is niet realistisch. Daar is geen maatschappelijk draagvlak voor, in ieder geval niet bii de meerderheid van de bevolking. Zo veel zijn de tijden nu ook weer niet veranderd. Wel haalbaar is geen groei meer; dat steunen veel Nederlanders. En dan is het daarnaast gewoon een reële optie de huidige overlast eerlijker te verdelen. Waarom moeten we nier de overlast hebben van de mensen op de Veluwe die zelf ook gewoon massaal met het vliegtuig op vakantie gaan? En de overlast van de Chinese toeristen die hier niets besteden, maar wel in Giethoorn en op de Hoge Veluwe? Nee, laat elke regio maar zijn eigen overlast hebben. Het is onzin om te werken met één megagrote luchthaven. In de meeste andere landen (ook landen kleiner dan Nederland) zijn er meer vliegvelden dan hier, verspreid over het land. Is voor Nederland ook de beste oplossing. De mensen op de Veluwe zijn NIET mijn medestanders, maar mensen die vinden dat we in de regio rondom Schiphol mogen stikken in onze overlast, als zij NIMBY er maar geen last van hebben. De CU en SGP zeuren alleen over Lelystad Airport, maar Schiphol interesseert ze geen bal. Hetzelfde geldt voor Red de Veluwe, Hoog Overijssel en dergelijke egoïstische eigenbelangclubjes.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Misschien even duidelijk maken hoe ze er op de Veluwe over denken (Eppo Bruins van de CU woont ook op de Veluwe): vanaf Lelystad vliegen over het IJsselmeer/Markermeer is prima. Ongetwijfeld moeten ze daarna verder over Noord-Holland of Friesland, want anders kun je niet naar Groot-Brittanië, Spanje, Griekenland enz. Maar dat doet er niet toe: als er maar niet over Gelderland en Overijssel gevlogen wordt.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/307930/ChristenUnie-wil-onderzoek-naar-IJsselmeerroute-voor-Lelystad-Airport

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Marc, ik geloof niet dat Iep in Almere woont. Anders zou ze niet zeggen dat "we tot op de dag van vandaag nooit met vlieghinder te maken gehad hebben". Wie er weleens komt, zoals ik, weet dat Almere echt de volle laag van Schiphol over zich heen krijgt. Ik denk dat Iep ook van de Veluwe of Overijssel komt, en hier alleen maar is om te zeuren over Lelystad Airport.

Geplaatst door Iep uit Almere

@ Gerard: kom toch lekker op de veluwe wonen! veel goedkoper en vrijer dan in de dure randstad!

@ Marc, ja dat klopt , die komen vanuit ARTIP maar eigenlijk zouden ze dat aanvliegtpunt gewoon boven het markermeer moeten leggen ipv recht boven lelystad en ze kunnen eigenlijk dan allemaal almere op 7000 voet passeren ipv 4500 voet. Probleem is dat met de ouderwetse verkeerleidingsmethodes van de 50er jaren er enorm inefficient met het luchtruim wordt omgegaan. Doen ze in het buitenland vele malen slimmer (en het heeft weinig met het complexe banenstelsel te maken).



Geplaatst door baard uit heiloo

@Iep . Het boeit me niet zoveel dat jij liever geen groot verkeer wil op Lelystad. Wat jouw betreft verwerkt Schiphol straks 580000 vluchten , als het maar niet over jouw huis komt. Over egoistisch gesproken !. En krimp van de luchtvaart zit er echt niet in.. dat weet je zelf ook wel !.
Ik heb ook nog geen enkel signaal gehoord dat de tegenstanders van Lelystad ook tegen de verhoging zijn van de 40000 vluchten die Schiphol er weer bovenop krijgt.
En ja, ik ben voor een eerlijke verdeling van de herrie en gun jouw ook je portie . En dan eens kijken of je opmerking : je wint als tegenstander niet door je medestander met jouw probleem op te willen zadelen ... . Ik vindt je nu behoorlijk schijnheilig en het zou je sieren je echte woonplaats op te geven.
@ Marc dank voor je advies , maar ik ervaar de bewoners van Gelderland en Overijssel niet als medestanders. Die strijden ook voor hun rust en dat begrijp ik als de beste. Desondanks hoop ik dat Lelystad gauw opengaat !.

Geplaatst door baard uit heiloo

@. Gerard. Eppo Bruins woont volgens mij In Alphen aan de Rijn. Ze durven het Schipholdossier niet aan , dus richten ze hun pijlen gewoon op Lelystad !!. stelletje lafbekken , Paternotte , S.Lacin Suzanne Kroger etc. . Walgelijk gedrag vindt ik het om de mensen rondom Schiphol te vergassen en dan Lelystad gebruiken als afleiding !
Verspreiden die zooi , iedereen een beetje meegenieten , dan neemt de weerstand hopelijk toe , en wordt er misschien echt iets aan gedaan.

Geplaatst door Marc uit Almere

Baard uit Heilo: “Hoezo hoop je dat Lelystad gauw open gaat? Je hoopt dus dat nog meer mensen meemaken wat jij nu meemaakt? Geeft jou dat voldoening?!? Lelystad is helemaal niet nodig!

Lees https://www.bjmgerard.nl/?p=6651

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Gaat de nederlandse overheid investeren om deel van de activiteiten van flybe door klm over te laten nemen en deze slots voor klm veilig te stellen?

Er zal binnenkort heel erg veel overheids geld naar klm gaan,dan moet je denken aan enkele miljarden. Enorm verlies nu maar geen ingrepen zoals bij lufthansa.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Zolang het virus er is (en dat kan best een paar jaar zijn..) zal schiphol niet boven de 500k komen.,450k lijkt dan al veel.
Klm zonder aanpassingen laten doorvliegen zal meer dan 1 miljard subsidie per jaar kosten in de huidige omstandigheden. De vraag is volledig weggevallen maar men houd het netwerk in de lucht. Gebrek aan flexibiliteit speelt klm parten.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Airlines are running empty "ghost" flights during the coronavirus outbreak because of European rules forcing operators to run their allocated flights or risk losing their slots.

Some airlines have wasted thousands of gallons of fuel flying the empty planes into and out of Europe.

Demand for flights has collapsed worldwide, with one airline-industry group saying the outbreak could wipe out up to $113 billion in sales.

Under Europe's rules, airlines operating out of the continent must continue to run 80% of their allocated slots or risk losing them to a competitor.
This has led to some operators flying empty planes into and out of European countries at huge costs

From yahoo news.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Baard: Eppo Bruins is geboren in Apeldoorn en woont in Ermelo. Daarom is het alles rond Lelystad Airport aan het traineren. Puur eigenbelang van hemzelf en zijn CU-achterban.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Anoniem: richt je hoop niet op het Coronavirus als het gaat om minder slots op Schiphol. Net als andere griepsoorten en eerdere zware ziektes, ebt zo'n ziekte in het voorjaar weg. Nu zijn er wereldwijd al veel meer genezingen dan nieuwe ziektegevallen. Het Coronavirus is vooral een gevalletje overdreven media-aandacht (vooral in allerlei talkshows die iedere dag weer een uur moeten vullen) bij gebrek aan ander nieuws. De luchtvaart zal weer snel aantrekken. De boeken over vorig jaar zijn voor de KLM al gesloten (winstgevend). De eerste maanden van dit jaar zullen behoorlijk verliesgevend geweest zijn, maar de echte winst wordt in de luchtvaart sowieso in voorjaar en zomer gemaakt. Zoals dat eerdere jaren gebeurd is, zullen de door het virus en stormen vervallen slots ongetwijfeld later in het jaar alsnog ingevuld mogen worden.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Van mij mag het rechtse tuig in Nederland wel oprekken naar 1 miljoen vluchten, de luchtvaart is toch aan het imploderen en feitelijk bankroet. Hopelijk gaan ze niet met u en mijn torenhoge belastingafdracht straks toch lege vliegtuigen gesubsidieerd laten vliegen. Volgend jaar waarschijnlijk minder dan 250 duizend vluchten. De opgepompte fake economie stort eindelijk in. Lelystad kan prima fungeren als opslagplaats voor toestellen van failliete maatschappijen, zullen er zeer veel worden namelijk.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Hoop is een groot woord,ik ben zelf vreselijk bang voor deze ziekte want risico groep maar ook al zou ik dat niet zijn dan nog zou ik er niet op hopen. Wel verwacht ik dat veel groei er niet inzit voor minstens de komende 2 jaar,al geeft men de tickets gratis weg dan nog gaan de mensen niet.

Het is toch van de zotte dan men met halfvolle vliegtuigen gaat rondvliegen tegen een enorm verlies om maar geen slots kwijt te raken?
Waarom kan dat niet snel geregeld worden? Is enorme onnodige belasting van klimaat ook.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Klm staat aan de rand van de afgrond,de winst die is schijn en de kasstroom is negatief.
Zou mooi zijn als het waar was overigens,dan hoeft er namelijk geen geld bij.
Maar als je de balans ziet dan doet dat het ergste vermoeden. Enige reden dat het nog loopt is dat staat garant staat voor deel van de leningen anders hadden de banken al een emissie afgedwongen. (en wopke had dan zijn belang voor nog geen 100 miljoen kunnen kopen)
Elk jaar krijgt klm het lastiger want meer concurentie en ze passen zich niet aan want het netwerk moet in de lucht blijven en men is toch al de veruit beste maatschappij ter wereld.
Er zal wel een nationalisatie volgen samen met de fransen,er zal zeker een paar miljard bijmoeten binnenkort want de slump in de ticket verkoop die gaat langer duren dan alleen dit jaar.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

@Anoniem1, eindelijk iemand die het snapt.
De opgepompte fake economie gaat in no-time volledig door het putje en de luchtvaart gaat als eerste. Kansloos KLM is extreem zwak en gaat dus ook zeer spoedig. Hopelijk gaan de extreem rechtse rakkers niet onze belastingcenten nog verder opspeculeren aan deze rommel.
Dat gore VVD tuig zou zich moeten verantwoorden aan het gerechtshof in Den Haag hiervoor en zeer lang opgesloten moeten worden.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Zo extreem denk ik er nu ook weer niet over en ik zit er ook niet echt op te wachten dat de economie of klm door het putje gaat, daar word niemand beter van. Ik geef slechts aan wat ik zie en ik geef daar verder geen oordeel over (al heb ik dat natuurlijk wel).
Er zijn ergere dingen en nederland is een heel goed land vergeleken met heel veel andere landen. Ik ben oprecht blij dat ik hier geboren ben.

Ben er weer klaar mee,benieuwd hoe het er volgende week voor staat met de luchtvaart.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Ook ik ben blij Nederlander te zijn omdat dit een vrij land is, heel wat waard!
Maar mijn voor sommige ‘extreme’ mening is volledig gebaseerd op feiten.
Lees mijn eerdere bijdragen er op na en zie dat ik al heel wat zaken heb voorspeld die door de massa als ‘extreem’ werden bevonden en nu nog extremer waarheid zijn geworden. Let op: dit is het begin, niet het einde.
Sla deze pagina op en we spreken elkaar weer. Be safe. Mvg

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Dat er heel erg veel ellende aankomt dat zie ik ook wel,dit word de grootste crisis sinds de jaren 30. Het gaat enorm veel ellende geven voor heel erg veel mensen.
Zoals het er nu naar uitziet gaat schiphol naar minder dan 400k vluchten voor de komende 5 jaar.
Kyle bass (hedgefund manager en miljardair) heeft een "leuk" plaatje gedeeld op twitter. Waar het virus achterop een vliegtuig in record tempo de wereld over gaat.

"aan de straatstenen niet kwijt te raken,15k slots op schiphol"
"gratis af te halen op locatie"