Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Supersonische knal grootste probleem voor opvolger Concorde

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2095 
|
 gooieneemlander.nl 
hv_vliegtuig_3023.jpeg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Het verminderen of zelfs voorkomen van de supersonische knal wordt de grootste uitdaging voor de ontwerpers van de ’nieuwe Concorde’. ,,Want anders kan je bijna nergens boven land op topsnelheid vliegen. Nu veroorzaakt zo’n toestel op de hele route die knal. Dat wordt ook politiek nog een heet hangijzer’’, voorspelt luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de TU Twente.

Bij het doorbreken van de geluidsbarrière ontstaat namelijk een enorme knal, die je ook bij straaljagers nog wel eens hoort. Wanneer een toestel op elf kilometer hoogte zit wordt die geluidsgrens bij 1062 kilometer per uur overschreden. Dan gaat het toestel sneller dan het geluid. Maar ook daarna is een minder harde knal onder de hele route van het vliegtuig te horen.

Nu Aerion en Lockheed Martin beide werken aan de ontwikkeling van een nieuwe supersonisch vliegtuig, is de geluidsoverlast weer actueel. Aerion (dat samenwerkt met Airbus) streeft er naar dat de geluidsknal zich zo verplaatst dat de herrie niet de grond bereikt en dus geen overlast voor bewoners geeft.

Het bedrijf hoopt ook dat de VS de regelgeving dan aanpast, zodat wel harder dan mach 1 (de geluidssnelheid) mag worden gevlogen boven land. Nu mag dat alleen boven water. Vanwege de beperkingen in de VS en andere landen gaat Aerion uit van een toestel dat met verschillende snelheden zal vliegen, maar dan nog altijd twee keer zo snel is als een gewone zakenjet.

Lockheed Martin mikt op een toestel dat wel met 1,7 mach (2082 kilometer per uur) vliegt maar waarbij de knal honderd keer stiller is dan een gewone knal.

,,Maar helemaal stil wordt het niet. Het wordt dan een politiek probleem. Straks gaat het om enkele zakenjets, maar wanneer Airbus ook gewone passagiersvliegtuigen in de toekomst sneller wil laten vliegen, zal de overlast voor bewoners groter worden. Zeker wanneer ze ook in de nacht vliegen. Dat wordt de grootste uitdaging voor de fabrikanten’’, voorziet Heerkens.

Het plaatje bij het artikel. Zie en lees hier meer...

Bekijk bericht op "gooieneemlander.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

Dan mogen ze alleen maar vliegen rond de jaarwisseling...