Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Succesvolle introductie Electronic Flight Strips

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1151 
|
 LVNL 
tb_verkeerstoren_schiphol_2.jpg

In de periode van 20 april tot en met 1 juni 2019 hebben de luchtverkeersleiders op de verkeerstorens op Schiphol de Electronic Flight Strips (EFS) succesvol in gebruik genomen. In het eerste weekend van deze periode is het systeem technisch geaccepteerd. In de periode daarna zijn alle torenverkeersleiders (ongeveer 150 mensen) gewend geraakt aan de nieuwe operationele werkomgeving, de nieuwe manier van werken en de veranderde manier van coördineren tussen de verschillende functionarissen op de toren. Hiermee is de transitie veilig en succesvol verlopen. Bovendien is er een belangrijke stap gezet in de modernisering en digitalisering van de torens op Schiphol.

Naast de rust in de toren door EFS, omdat er geen papieren strippen meer worden doorgegeven, biedt het nieuwe systeem de basis voor verdere innovaties zoals extra veiligheidsvangnetten en de mogelijkheid tot integratie van nieuwe technologieën. De implementatie van EFS is één van de grootste veranderingen op de torens die LVNL ooit gekend heeft.

Om de transitie beheerst en veilig te laten verlopen is er een aantal maatregelen getroffen, zoals het inzetten van extra personeel, verkeersbeperkende maatregelen en de voorkeur om baancombinaties in te zetten die qua inzet en gebruik geen onderlinge afhankelijkheid kennen. Deze laatste maatregel viel voor een deel samen met werkzaamheden aan een rijbaan nabij de Kaagbaan. We hebben er alles aan gedaan om de overlast zoveel mogelijk te beperken; zowel voor de omgeving als voor de vliegtuigmaatschappijen en de passagiers. We zijn ons er van bewust dat dit veel heeft gevraagd van onze omgeving en dat er overlast ervaren is. Dat geldt ook voor de vliegtuigmaatschappijen en de passagiers van Schiphol; zij hebben in de afgelopen periode te maken gehad met capaciteitsbeperkingen en mogelijke vertragingen. Nu de transitieperiode achter ons ligt, gelden er vanuit EFS geen beperkingen meer voor het baangebruik. De verbouwing van de Toren op Schiphol-Centrum gaat de afrondende fase in. De laatste nieuwe werkplekken in de binnenring worden naar verwachting eind juni opgeleverd.

Bekijk bericht op "LVNL"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Arnold

Alles mooi en aardig hoor, maar wat hebben omwonenden hieraan? Ik zie vliegtuigen nog steeds op 600 meter van Heiloo tot Heemskerk vliegen.

Misschien kunnen ze bij LVNL beter wat meer tijd en energie steken in CDA in de avond en rustige periodes.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

VOLGENDE STAP: TOESTELLEN NOG DICHTER BIJ ELKAAR

De volgende software innovatie ligt al klaar: in het dagblad NHD is onlangs aangekondigd dat de toestellen binnenkort nog dichter achter elkaar laag gaan aanvliegen. Ook worden steeds grotere toestellen ingezet binnen dit nieuwe vliegpatroon. Gisteren bleek moedeloosheid tijdens het jaarlijkse veiligheidscongres: Tjibbe Joustra hekelde de wijze waarop aanwijzingen en aanbevelingen maar blijven liggen en handhaving niet meer aan de orde lijkt te zijn.

Men vindt deze ontwikkeling nodig om de piekcapaciteit flink te verhogen. Dit met het oog op alle extra ruimte voor afhandeling op de in hoog tempo gebouwde nieuwe Terminals.

De politiek staat erbij en kijkt veelal weg............................

Geplaatst door anoniem

Behalve PvdD, GroenLinks en nog wat kleinere partijen kijken de meeste partijen alleen maar weg (ondersteund door een totaal gebrek aan feitenkennis).

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

_Naast de rust in de toren door EFS, omdat er geen papieren strippen meer worden doorgegeven, biedt het nieuwe systeem de basis voor verdere innovaties zoals extra veiligheidsvangnetten en de mogelijkheid tot integratie van nieuwe technologieën. De implementatie van EFS is één van de grootste veranderingen op de torens die LVNL ooit gekend heeft._

Lees: geoptimaliseerd voor schaalvergroting van het vliegverkeer t.b.v. Schiphol en Lelystad airport.
Al zal de laatst genoemde er niet direct mee van doen hebben, ik hoop dat er wel (goede) communicatie tussen beiden zal plaats vinden, indien Lelystad airport daadwerkelijk de Flevopolder zal gaan terroriseren, anders is een ramp zo maar een feit.

Naast de rust in de toren...……….. wanneer krijgen de omwonenden rust?
De LVNL is net zo ''slecht'' als de Schipholgroup en de zieke politiek in dit door herrie en vervuiling geteisterd landje.

Geplaatst door anoniem1

05 jun 2019 om 10:02:10
Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Heeft u een link naar dat artikel?

Het besluit over groei Schiphol is officieel nog niet genomen maar men neemt wel alvast alle maatregelen die nodig zijn om het te faciliteren.
Nog dichter op elkaar en nog langer laag vliegen. Kan klm weer een enkele netwerk vlucht extra inplannen in de spits.

Het gebied ten zuiden en zuid-westen van Schiphol staat de veruit grootste toename van overlast te wachten bij deze verandering van operaties. Nog meer mensen met nog veel meer overlast. Misschien ergens wel goed voor het verzet tegen de onnodige overlast van Schiphol.
Bij zuidelijk landen op de zwanenburg baan en aalsmeer baan is het niet alleen de bocht en de laatste 25km tot de landing die veel overlast geven. Ook de 40km voor de laatste bocht vliegt men over dicht bevolkt gebied heel erg laag (900m-1500m) en daarbij komend ook op een manier (kleppen uit en veelvuldig aanpassingen aan de route) die heel erg veel overlast geeft,veel meer overlast dan de laagvlieg routes van lelystad en in het gebied wonen ook nog eens meer mensen.
Gezien het relatieve success van het verzet tegen de laagvlieg routes van lelystad zouden de inwoners van dit gebied toch ook success moeten kunnen hebben met het in actie komen tegen de grote toename van overlast die hen te wachten staat. Veel van hen zijn zich er echter niet van bewust,schiphol opereert in stilte en bereid het allemaal voor zonder veel uitleg te geven over welke gevolgen het in de praktijk gaat hebben voor de omwonenden.
Ze zullen het pas merken als het moment daar is,naar verwachting komend jaar.

Lokaal verzet tegen Schiphol,misschien is dat de toekomst (al ben ik hier in principe geen voorstander van,we staan veel sterker als we zoeken naar het grootste gemeenschappelijke belang)
Collectief heeft niet veel opgelevert de afgelopen jaren. De meningen en inzichten over wat belangrijk is lopen helaas te ver uiteen en er word geen vuist gemaakt tegen bijvoorbeeld de absurde procedures bij het landende verkeer die vooral de "buitengebieden" treffen. Het gaat vaak over dingen die naar mijn mening niet echt belangrijk zijn voor de overlast (netwerk,exacte aantal vluchten) of die irreeel zijn zoals vliegveld op zee.
Wat bij de een overlast geeft geeft bij een ander weer rust of maakt voor hen niet uit,het is nu eenmaal zo.

Deze site richt zich zoals de naam al zegt op castricum en omgeving. Is afgelopen jaren verworden tot een site die ook andere omwonenden aanspreekt,ook omdat zij zelf nog niet georganiseerd zijn. Waar het heen moet met het verzet tegen de onnodige overlast van Schiphol dat weet ik niet,wat ik wel zie is dat het op deze manier niet werkt en dat terwijl er voor een relatief groot aantal mensen een grote toename van overlast te wachten staat.

Geplaatst door anoniem1

Het grootste gemeenschappelijke belang voor de bewoners in de "buitengebieden" is de procedure waarmee geland word. Niet het voorkeurs baangebruik want dat belang is niet gemeenschappelijk, nog het netwerk of exacte aantal vluchten want dat maakt voor de overlast niet veel uit. Het is ook een gebied waarop verbetering reeel is,want in engeland en frankrijk kan het ook.

Dit is waarop de bewoners van de buitengebieden zich zouden moeten richten. Daar hebben zowel de bewoners van castricum,de bewoners van leiden,de bewoners van gouda/reeuwijk en de bewoners van bodergraven,woerden,leidsche rijn en breukelen iets aan. Dit zou het speerpunt moeten zijn naar mij mening en ik zou graag zien dat de bewoners hiermee gezamelijk naar buiten treden naar pers en Schiphol.

Geplaatst door Kijk naar de toekomstui

@ Anoniem 1 & Werkgroep en bestuur P.V.R.C.:

LANDINGSPROCEDURE CENTRAAL ?

Inderdaad kan de enorme overlast in deze regio het best door aanpassing van de landingsprocedure aangepakt worden, Neemt niet weg dat het aantal vliegbewegingen in feite te groot is geworden. Afname van de belasting door herrie en vervuiling lijkt onontkoombaar.

Wat betreft die aanpassing landingsprocedure biedt het lopende project "luchtruim herziening" bij I&W nog totaal geen perspectief. Niet alleen vindt alles achter gesloten deuren plaats, ook het uitgangspunt van maximale exploitatie van het luchtruim doet het ergste vrezen.

Daar bovenop ligt er het vreselijke plan van L.V.L.N / S.E.S.A.R. / One European SKY om via nieuwe software - zie ook de juichende propaganda in de media over L.V.L.N. - de vliegtuigen nog dichter opeen door luchtruim en naar de banen te sturen. Dat leidt helaas tot de volgende conclusie:

ZONDER INTENSIEVE BURGERPARTICIPATIE BIJ HET PROJECT "LUCHTRUIM HERZIENING " DREIGT DE SITUATIE NOG VEEL VERDER UIT DE HAND TE LOPEN !