Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Studie naar duurzame kerosine op vliegveld van Rotterdam

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 391 
|
 De Limburger 
Logo_Gulf.hvsJPG.JPG

Op luchthaven Rotterdam The Hague Airport wordt werk gemaakt van het produceren van duurzame kerosine. Een Europees samenwerkingsverband onder leiding van het Duitse EDL begint een studie naar de productie van vliegtuigbrandstof die uit CO2 wordt vervaardigd. De koolstofdioxide die nodig is voor de productie wordt uit de buitenlucht gefilterd.
De samenwerkende partijen spreken van een belangrijke stap op weg naar een CO2-neutrale luchtvaart. De studie moet uiteindelijk leiden tot de bouw van een kleine installatie op de luchthaven waar dagelijks rond de 1000 liter kerosine kan worden geproduceerd. Daarmee zou het de eerste installatie zijn op een redelijke schaal. De productie van kerosine uit CO2 gebeurt volgens de initiatiefnemers vooralsnog alleen nog op kleine schaal in laboratoria.

Aan het einde van de studie moet onder meer duidelijk zijn wat het kost om de installatie te bouwen. Ook wordt dan meer bekend over de prijs voor de duurzame kerosine. Naast EDL is onder meer Schiphol Group, als eigenaar van de luchthaven bij Rotterdam, onderdeel van het samenwerkingsverband. Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft al aangegeven de brandstof te willen afnemen.

Het eventueel op termijn produceren van de brandstof op grote schaal zal niet op de luchthaven gebeuren. Dit kan mogelijk in samenwerking met bestaande raffinaderijen. De initiatiefnemers spreken ook van een kans voor de Rotterdamse haven om petrochemische installaties om te bouwen met het oog op de energietransitie.

Bekijk bericht op "De Limburger"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Goede stap ontwikkeling, maar wel een paar kanttekeningen:
1. De synthetische brandstof moet nog wel gewone kerosine gemengd worden; dus geen 100% CO2 neutrale luchtvaart;
2. 100% CO2 neutraal is nog niet 100% klimaatneutraal, bij elke verbranding ontstaat waterdamp, een krachtig broeikasgas. Weliswaar met een korte levensduur, maar als dat continu wordt aangevuld, blijft er toch een grote hoeveelheid van in de lucht hangen. En mogelijk zijn er ook nog andere non-CO2-broeikasgassen, maar daar is mij nog niets over bekend;
3. Om synthetische brandstof CO2 neutraal te maken, anders heeft het geen zin, is zeer veel duurzaam opgewekte energie nodig. De vraag rijst of er voldoende voor burgers en bedrijven overblijft als er voor Schiphol zeer veel van nodig is. Er zijn nu al bezwaren tegen windparken en zonneweides;
4. En dan de prijs; die ligt hoger dan voor gewone kerosine. Kunnen en willen maatschappijen dat betalen of moeten zij daartoe gedwongen worden?
Nogmaals. lijkt mij een goede ontwikkeling, mits luchtvaart niet in dit tempo blijft groeien. En vliegtuigen zullen er niet minder lawaai door gaan maken; ook niet onbelangrijk.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

EERLIJKHEID DUURT HET LANGST?

Zowel rond synthetische als biobrandstof speelt het enorme probleem van verdringing. De hoeveelheid nodige energie dan wel landbouw areaal is immens en daarom zal een flinke krimp van luchtvaart noodzakelijk zijn om deze oplossingen toe te passen. Precies zoals door Jaap hierboven is aangegeven!

Het hele luchtvaart dossier - in handen van de VVD minister voor I&W - rammelt en het kabinet Rutte III stevent af op een lastige confrontatie. Laten bewoners organisaties het kruit nog maar even droog houden. Maar daarna wel op tijd aansluiting zoeken!

In juni komt BiZa met veel tam tam met een Nationale Omgevingsvisie, waar van alle kanten al forse kritiek op komt: VNG, Raad voor Leefomgeving en Infra, Transport & Logistiek Nederland, de Nautische sector,:alle kraken zij het totale gebrek aan visie rond nodige transitie en "modal shifts" in het mobiliteitsbeleid van minister Ollongren (D66) !

Nu maar hopen dat de bewonersgroepen - inclusief PVRC en Transition Castricum ! - deze ontwikkeling op tijd ontdekken en zich bij genoemde oppositie aan gaan sluiten............