Structureel te grote vlieghoogte in geluidsberekeningen Schiphol
Opnieuw blijkt dat de berekeningen van de geluidsoverlast door vliegverkeer onjuist zijn en weinig te maken hebben met de realiteit. Een lezer uit Amersfoort vond uit dat daar gemiddeld een kwart lager wordt gevlogen dan wordt aangenomen in de geluidsberekeningen.
Omdat de geluidsbelasting van woningen kwadratisch toeneemt bij een kleinere afstand tot de geluidsbron – het vliegtuig in dit geval – wordt met de berekeningen van Schiphol de werkelijke geluidsoverlast fors onderschat.
Het is de zoveelste keer dat er fouten zitten in milieuberekeningen die – verrassing! – gunstig uitpakken voor de luchtvaartsector.
“Door de NLR worden de vlieghoogtes per toestelcategorie berekend volgens tabellen, apart voor starters en landers. Die worden vervolgens lineair geëxtrapoleerd voor grotere afstanden tot het vliegveld. Bij starters wordt er vanuit gegaan dat het toestel continu stijgt op vol vermogen tot het punt waarop geen geluidsoverlast meer optreedt. Het resultaat is dan een veronderstelde vlieghoogte per type toestel, afhankelijk van de afstand.”
Grote verschillen
Uit vergelijkingen van die berekeningen met de werkelijk gemeten vlieghoogten in Amersfoort blijken grote verschillen. “Neem bij voorbeeld een A380-superjumbo. Die zou volgens de berekeningen hier op 5.116 meter moeten zitten, maar gemiddeld vlogen de A380’s op slechts 3228 meter over Amersfoort heen”, aldus de lezer. “Dat is een verschil van maar liefst 37 procent!”
De cijfers van de werkelijke hoogtes haalde hij van de website Donderdorp.nl, een database met alle vliegbewegingen boven Nederland. De site bevat gegevens tot jaren geleden. De berekeningen werden gedownload vanaf de site van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR.
In totaal zijn de vlieghoogtes van meer dan 32.000 vluchten vergeleken met de berekeningen van NLR. Dat resulteerde in een gemiddeld verschil van 24 procent. “Er wordt hier dus 24 procent lager gevlogen dan in de berekeningen van Schiphol wordt aangenomen, gemeten over alle vluchten met alle types vliegtuigen.”
Tweeënhalf keer meer herrie
Lager vliegen heeft direct gevolgen voor de geluidsoverlast. In het geval van de A380 is de berekende afstand 1.888 meter hoger dan de werkelijk gevlogen hoogte, ofwel een factor 1,6. Dat getal gekwadrateerd levert een geluidsbelasting op die 2,5 keer zo hoog is als wordt berekend in opdracht van de luchtvaartindustrie. Ten koste van de bewoners op de grond.
De bevindingen zijn in lijn met eerdere vergelijkingen, zoals tussen de berekeningen en de metingen van de ‘belevingsvlucht’ voor omwonenden van Lelystad Airport. Daar bleken destijds ook grote verschillen te bestaan. Minister Cora van Nieuwenhuizen deed die af als ‘passend binnen de marges’.
Burger de klos
Keer op keer worden burgers en de Tweede Kamer op het verkeerde been gezet met sjoemelberekeningen door de luchtvaartsector. Burgers krijgen in de praktijk te maken met veel meer overlast dan vooraf is aangegeven. De gevolgen zijn inmiddels te lezen op de onafhankelijke site voor het melden van vliegtuigoverlast vliegherrie.nl.