Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Stroom klachten over Schiphol houdt aan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 996 
|
 haarlemsdagblad.nl - 27-12-2018 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De klachtenregen over Schiphol heeft zich ook in het najaar voortgezet. Met name bewoners onder de Polderbaan, Kaagbaan en Zwanenburgbaan trokken aan de bel. Een toestel dat tijdens de landing op de Zwanenburgbaan moest uitwijken naar de Kaagbaan, zorgde voor schrik onder omwonenden.

Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) heeft de klachten over de maanden augustus, september en oktober op een rij gezet. Het kwartaal daarvoor sprong er al uit doordat extreem veel klachten via de website of telefoon werden ingediend. De drukte, het mooie zomerweer en onverwachte werkzaamheden aan de Polderbaan zorgden toen voor een klachtenregen. Op zondag 15 juli dienden zelfs duizend omwonenden op die ene dag een klacht in: een record.

Het kwartaal daarop waren er alleen geplande werkzaamheden aan de Aalsmeerbaan en Oostbaan. Dat leverde zomaar een daling met acht procent op in het gebied van de Aalsmeerbaan. In totaal 1182 bewoners dienden een klacht in. Ook in Nieuwkoop (36) en Hilversum (49) waren iets minder klagers.

De andere start- en landingsbanen van Schiphol veroorzaakten in het najaar juist meer gehinderden. Het aantal bewoners dat een klacht indient is een betere maatstaf dan het aantal klachten, omdat er ook bewoners zijn met meerdere klachten. De veelklagers, die ieder overkomend vliegtuig melden, worden in de overzichten zelfs al buiten beschouwing gelaten.

Wind
De wind was zoals altijd bepalend voor het baangebruik. Van begin augustus tot half september kwam de wind vooral uit het noorden, zodat er veelvuldig is gestart vanaf de Polderbaan en Zwanenburgbaan en geland op de Kaagbaan. Vanaf half september tot eind oktober was er vaker zuidenwind, zodat er toen vooral werd geland op de Polderbaan en Zwanenburgbaan en gestart op de Kaagbaan.

Dat leidde bij de Kaagbaan tot een verdubbeling van het aantal gehinderden uit Hoofddorp (tot 193) en Nieuw-Vennep (76) en een stijging in Leiden(61), Oegstgeest (89) en Sassenheim (23). Het aantal melders steeg met 35 procent naar 1186.

Klachten kwamen er ook over het gebruik van de Buitenveldertbaan voor startende vliegtuigen in westelijke richting. Dat was nodig tijdens het onderhoud aan de Aalsmeerbaan toen er een krachtige zuidwestelijke wind stond. Die toestellen stegen op naar het westen en maakten daarna een bocht naar het zuiden. Dat leverde extra klachten op uit Bennebroek, Heemstede, Vijfhuizen, Zwaanshoek en Hoofddorp.

Heiloo
Inwoners uit Heiloo spanden de kroon wat betreft klachten over de Polderbaan. Maar liefst 194 bewoners van het dorp ten zuiden van Alkmaar trokken bij BAS aan de bel. Ook andere plaatsen onder de route kampten met extra overlast zoals Bergen (40), Alkmaar (74), Castricum (97), Uitgeest (51), Assendelft (60) en Spaarndam (49). De bewoners ondervinden vooral last van de landende vliegtuigen. „Waarom zo vaak en zo laag over Heiloo”, was de meest gestelde vraag aan de medewerkers van BAS. Zij kregen te horen dat vanwege de drukte de vliegtuigen al op grote afstand van de luchthaven op één lijn worden gezet voor de Polderbaan. Daarbij is het wettelijk toegestaan op minimaal ruim 600 meter over te komen. Het totale aantal klagers over de Polderbaan liep met 29 procent op tot 1024.

Bij de vele landings- en startpieken werd ook de Zwanenburgbaan ingezet, tot ongenoegen van bewoners uit Amsterdam, Badhoevedorp, Lijnden, Oostzaan en Zwanenburg. Het aantal gehinderden liep met 72 procent op tot 831.

Schrik
Er kwamen ook opvallend veel vragen over een incident op 8 september. Een Boeing 737 zat tijdens de landing op de Zwanenburgbaan te dicht achter een kleiner toestel (een Embraer). De Boeing moest uit veiligheidsoverwegingen de landing afbreken. Op voorstel van de luchtverkeersleiding vlogen de piloten ter hoogte van Zwanenburg laag naar het oosten, pal over Lijnden en Badhoevedorp om met een scherpe bocht vanuit het noorden te landen op de Kaagbaan. Op de Kaagbaan was het startende verkeer even stilgelegd voor deze uitwijker. Het ging goed, maar de laag overkomende KLM-Boeing leverde wel heel wat belletjes van geschrokken inwoners op.

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl - 27-12-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M.

Dat kan zomaar leiden tot meer drones in de lucht om Schiphol dwars te zitten, ik juig het toe.
En de gehoorzame man kan alleen maar stemmen op Partij voor de Dieren, want deze regering luistert toch niet naar de bewoners.

Geplaatst door Wobbe

Zij kunnen schiphollen,
wij kunnen gatwicken (als het moet).

Geplaatst door Jaap

„Waarom zo vaak en zo laag over Heiloo”, was de meest gestelde vraag aan de medewerkers van BAS. Zij kregen te horen dat vanwege de drukte de vliegtuigen al op grote afstand van de luchthaven op één lijn worden gezet voor de Polderbaan.
Dit is één van de redenen dat de overlast onevenredig met de groei van Schiphol toeneemt. En andere is dat de zogenaamde secondaire banen, dus de banen die nog meer overlast geven dan de primaire banen (al zal men het daar in Noord-Holland terecht niet mee eens zijn want die hebben heel veel last van de primaire Polderbaan), de groei moeten opvangen. En nog een andere is dat door de intensivering van het vliegverkeer de pauzes tussen twee vliegbewegingen verdwijnen en we dus constant te maken krijgen met het aanzwellende en weer wegstervende geluid van straalmotoren. Ook als vliegtuigen minder herrie gaan maken.

Minder vliegbewegingen is het enige dat de overlast kan terugdringen.

Geplaatst door anoniem

En de mythe dat het aantal klagenden/klachten representatief is voor de hinder, is maar niet uit de wereld te krijgen. Meer dan 95% van de mensen die last hebben van Schiphol klagen nooit (heeft toch geen zin).

Geplaatst door M.

Dat hoor ik vaak dat klagen geen zin heeft. Mijn ouders zeggen dat ook. Als meest gehoorde reden hoor ik “Schiphol is zo groot, daar kan je toch niks aan veranderen.”
Maar samen kunnen we wel dingen veranderden!

Geplaatst door Sara

Ja. Samen kunnen we wel een verschil maken. Voornemens voor het nieuwe jaar: Ludieke acties & Het verspreiden van een nieuwe mode: vliegschaamte. Ik hoop dat we ons als gehinderden verenigingen bv via "groene hesjes" Misschien helpt het toeval wel. Dat er een echt ongeluk plaats vind naast al die bijna ongelukken. Hoe bitter ook, ik denk zelf dat dat het bewust wordings proces zal versnellen.

Geplaatst door Bob

Ongelukken zullen bijna geen effect op vliegen hebben, dat was in het verleden ook altijd zo. De beste oplossing is een heffing op CO2 uitstoot (en kerosine). Die moet er sowieso eens komen.

Het laag vliegen overal in Noord-Holland kan, want met de Lden truc heeft Schiphol zich het recht veroverd om overal op 2000 vt (609 m) hoogte over te komen. Per vliegtuigpassage loopt het geluid op tot 75-80 dB(A), maar de berekende Lden waarde blijft relatief laag.

Zgn. ' stillere vliegtuigen' zorgen er inderdaad voor dat het aanta;l verder kan worden opgeschroefd, zodat je continu in de herrie zit en rustmomenten bijna geheel verdwijnen.

Acties hebben alleen zin als ze worden uitgevoerd met vele deelnemers, niet slechts een handjevol mensen. De beste actie is VLIEGEN WEIGEREN!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Recht van de sterkste?

Bovenop dat recht werden de start- en landingsrechten als "slots" eeuwig weggegeven aan luchtvaart maatschappijen die ze daarna onderling konden gaan verhandelen.

Bij de herindeling luchtruim per 2023 dreigt alle ruimte (o.a. volgens deze Lden formule!) wederom als handelswaar aan derden te worden weggegeven. De hele politiek en uiteraard Milieufederatie (!), Hans Alders, de ORS en bepaalde "Dorpsraden" etc. , werken daarbij volledig ongecontroleerd mee.

Een soort "Crime of the century" op regionaal en nationaal niveau waarbij gezondheid, veiligheid en leefomgeving van bewoners simpelweg op het spel worden gezet...........................

Geplaatst door anoniem1

Denk dat grootste schandaal in luchtvaart sector de schadelijkheid van de uitstoot voor de volksgezondheid is. De co2 uitstoot is bekend en goed berekend,maar over alle andere uitstoot zoals fijnstof en andere giftige stoffen is vrijwel niks bekend. Onder andere omdat het geheim is welke aditieven aan kerosine worden toegevoegd. Officieel bedrijfsgeheim maar ze voegen natuurlijk allemaal hetzelfde toe. Anti corosie,anti klop en wat al niet meer. Waarom moet dat geheim blijven? Enige rede die ik kan bedenken is de enorme schadelijkheid bij de verbranding.
Het is heel eenvoudig om de uitstoot van vliegtuig te meten ,wel niet heel eenvoudig maar kan best gedaan worden door alle lucht op te vangen. Kan het ook berekenen als je precies weet welke stoffen er inzitten maar dat weten we dus niet.
Autos strenge normen voor uitstoot en vw was een enorm schandaal dat bedrijf miljarden heeft gekost. Maar over de uitstoot van vliegen is buiten de broeikas gassen vrijwel niks bekend,geen normen waar men aan moet voldoen. Slechts indirect kunnen we aantonen hoe schadelijk het is maar dat blijft lastig omdat er nog zoveel andere dingen zijn die ook rotzooi uitstoten.

Geplaatst door Heemskerker

Sinds de opening van de polderbaan is de vlieghinder boven Heemskerk langzamerhand gaan toenemen. Die vlieghinder is mede door de kredietcrisis redelijk constant gebleven.
Wel irritant maar door gewenning nog van een 'aanvaardbaar' niveau. Ik woon hier al mijn hele leven en heb dus niet zelf gekozen voor deze omgeving . Maar met de economische groei van de laatste jaren is de vlieghinder dramatisch toegenomen tot erge verstoring van het welzijn. Het is niet zo zeer het directe vlieggeluid, maar juist het gebulder van de luchtlagen die sterk opstijgende vliegtuigen veroorzaken. En als het gerommel in de lucht na enkele minuten begint af te nemen komt het volgende vliegtuig al weer aan. Alsof het flink omweert. Vaak hele dagdelen lang 5 a 10 vliegtuigen achter elkaar. met af en toe even rust. Juist dat langdurig laagfrequente gerommel van vooral stijgende vliegtuigen tussen het Tata Steel terrein en de Broekpolder wijk in Heemskerk verzieken steeds vaker buiten activiteiten als tuinieren, wandelen, buurpraatje. Veze vlieghinder ook steeds vaker binnenshuis (2011 goed geisolleerd) goed hoorbaar. Sinds dit voorjaar ook daadwerkelijk elke onaanvaardbare vlieghinder gaan melden op het http://www.bezoekbas.nl platform. De enige manier om weer een leefbare omgeving terug te krijgen. Maar zeker ook gaan overwegen om deze veelzijdige omgeving te gaan verlaten...

Geplaatst door Wobbe

Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) kreeg vorig jaar drie keer zoveel klachten binnen als het jaar ervoor.

Dat blijkt uit de Nieuwjaars speech van Schiphol-topman Dick Benschop. Maar liefst 11.500 mensen hebben aangegeven overlast te ervaren van het vliegverkeer.

Het Parool

Geplaatst door Jeroen

Een app voor het meten en documenteren van vliegtuiglawaai. Download 'm nu via https://explane.org en gebruik 'm zoveel mogelijk om samen een goede database op te bouwen van vliegtuiglawaai.