Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Streep door plannen voor honderdduizenden woningen na nieuwe rekenmethode geluid rond Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1196 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Frans van den Berg

Door de bouwplannen voor honderdduizenden woningen in Noord- en Zuid-Holland kan een streep worden gezet wanneer nieuwe strengere geluidregels gaan gelden. „Dit heeft desastreuze gevolgen. In feite gaat dit gebied op slot.”

Dat schrijft de Noord-Hollandse gedeputeerde Jeroen Olthof in een brandbrief aan minister Kajsa Ollongren. Olthof doet dat als voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), dus namens de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland en 56 gemeenten in de wijde omgeving van Schiphol.

Na PFAS en stikstof dreigt geluid nu een probleem voor de bouw te worden. Dat die luchthaven geluidsoverlast geeft en daarmee woningbouwplannen beperkt, is bekend. Maar de paniek heeft toegeslagen nu de minister met een ontwerp is gekomen voor het opnemen van geluid in de nieuwe Omgevingswet.

Vliegtuiggeluid
Wat valt op: luchtvaartlawaai telt veel zwaarder mee dan voorheen. Bovendien worden met de nieuwe rekenmethode alle geluidsbronnen bij elkaar opgeteld, dus van de industrie, treinen, scheepvaart, (auto)verkeer en luchtvaart. „Ongeacht de lokale omstandigheden, wordt daarmee de hele regio bij voorbaat als onleefbaar weggezet. Daarmee gaat dit gebied dan de facto op slot.”

Wanneer dit voorstel wet wordt, dan kunnen gemeenten voor de meeste woningbouwplannen geen vergunning meer afgeven. Alle woningbouwplannen in de Metropoolregio Amsterdam komen zo in gevaar. Dus van Haarlem tot Hilversum en van Haarlemmermeer tot Purmerend, met een globale planning voor 380.000 woningen.

Den Helder

Maar ook de IJmond, Alkmaar en Almere krijgen hiermee te maken, net als de Bollenstreek en de Leidse regio. „Dit probleem gaat ook gelden rondom andere luchthavens. Denk aan Den Helder, Hilversum, maar ook Rotterdam en Eindhoven”, vult een woordvoerder van de provincie aan. „De BRS wil met het rijk om tafel om hier samen uit te komen.”

Matt Poelmans, bewonersvertegenwoordiger in het Schipholoverleg, draait het probleem om. „Doordat vliegverkeer eindelijk ook wordt toegevoegd ontstaat er terecht een veel negatiever beeld. Dat betekent niet minder woningbouw, maar juist dat we nog meer moeten inzetten op hinderreductie van de luchtvaart.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

"Streep door groei Schiphol" wordt de kop van het volgende artikel?

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Gaat de Provincie Noord Holland nu een verdere uitzonderingspositie voor de luchtvaart stimuleren en de geluidsgrenzen wederom verder oprekken en dat tegen de (aangenomen) wet in?!

Pas op voor het Openbaar bestuur als "makelaar" t.b.v. grote ondernemingen!

Geplaatst door Jaap uit Bussum

De volledige tekst van de brandbrief (en ook de zienswijze die de BRS heeft ingediend), kunt u hier vinden: https://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site=noordholland&agendaid=a51eb2c5-3933-4133-b61e-c5f43535ea10&FoundIDs;=

Ik citeer even één zin uit de brandbrief (met het gevaar dat ik die zin uit zijn verband ruk)
"Voor ons bewijst dit opnieuw dat er grote urgentie is om de wet- en regelgeving
voor luchtvaart af te stemmen op het systeem van het omgevingsrecht. "

Je zou hieruit kunnen afleiden dat de BRS zegt dat de regelgeving voor luchtvaart zich aan zou moeten passen aan het systeem voor omgevingsrecht. Maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Vandaag vergadert de Commissie Mobiliteit van de provincie over deze stukken.

Welk signaal de PvdA gedeputeerde nu precies namens de 33 in de Bestuurlijke regie Schiphol vertegenwoordigde wethouders (zou moeten zijn: standpunten op basis van Raadsbesluiten!) af wil geven, blijft erg mistig. Maar het heeft er alle schijn van dat de Omgevingswet - na flinke manipulatie door sector en bepaalde bestuurders - alweer afgezwakt dreigt te worden?