Stoppende gedeputeerde Van Hijum vliegt uit richting Schiphol: “Omgeving serieus nemen”
Door Arnoud de Vries
Een betere balans tussen vliegverkeer en de kwaliteit van leven voor de omgeving: met dat doel in gedachten gaat gedeputeerde Eddy van Hijum aan de slag met zijn nieuwe (bij)baan. De CDA-politicus wordt per 1 januari voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol, dat de belangen van onder andere omwonenden, wetenschappers en milieuorganisaties samenbrengt en vertegenwoordigt. "Vertrouwen in het ministerie is dun."
Gefeliciteerd met uw nieuwe baan, wat gaat u precies doen?
“Voor een functie van één dag in de week ga ik oud-staatssecretaris Pieter van Geel opvolgen, als voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol. Een maatschappelijke raad die bewoners en de omgeving van Schiphol verenigt. Besluiten vanuit Den Haag moeten langs die raad, die advies zal geven over leefbaarheid. Als onafhankelijke voorzitter – de raad is ook opgericht door het kabinet - moet ik zorgen dat de raad in positie zal komen, te horen is, in een goede dialoog met de luchtvaartsector en Den Haag. En dan gaat het om een betere balans tussen
vliegen en leefbaarheid.”
De bekendmaking van uw nieuwe functie volgt in dezelfde week waarin minister Mark Habers zei dat Schiphol vanaf 2027 onbeperkt mag groeien.
“Ik wil niet direct in een politieke discussie terechtkomen, maar ik constateer wel dat het vertrouwen in het ministerie best dun is. Er is een hele hoop voor nodig om dat te herstellen. In juni zette het kabinet een stap terug in het aantal vluchten, handhaven wordt de norm. Dat is een heel belangrijke stap. We zullen veel energie steken in het feit dat die belofte ingevuld zal worden. Het is van groot belang dat de leefbaarheid stevig gaat meewegen in besluiten van het kabinet, en dat het kabinet en de luchtvaart ons serieus nemen.”
Eddy van Hijum is als gedeputeerde verantwoordelijk voor de portefeuilles Economie, Financiën en Europa. Hij vervult zijn rol sinds 2014, en zal na de verkiezingen komend jaar niet terugkeren. Voorheen was hij namens het CDA raadslid in Zwolle en elf jaar lang lid van de Tweede Kamer. Van Hijum studeerde bestuurskunde en promoveerde aan de Universiteit Twente.
Wat spreekt u zo aan in deze nieuwe rol?
“Het is een complex vraagstuk, met heel veel partijen. De omgevingsraad, waar eerder ook overheden en de luchtvaart in zaten, is uit elkaar gevallen. Het was een kluwen waar men niet uitkwam. De opgave is om alle belangen bij elkaar te brengen, nieuw evenwicht te vinden. De rol van de raad – die in de loop van 2023 over zal gaan in de Maatschappelijke Raad Schiphol - moeten we uitkristalliseren, in feite ben ik nu het enige lid. We gaan omvormen, opbouwen, positioneren. Daar heb ik erg veel zin in. Ik wil graag maatschappelijk betekenisvol bezig blijven, en dit was tot nu toe de enige vacature waarvan ik dacht: ‘Hé, dit zie ik mezelf doen’.”
Tot uw vertrek als gedeputeerde vallen die twee banen te combineren?
“Tegen mijn collega’s op het provinciehuis heb ik gezegd dat ze er niets van zullen gaan merken. Eerder heb ik al laten weten na de verkiezingen niet terug te keren als gedeputeerde. Met de verkiezingen ga ik mij ook niet bezighouden, ik ga geen campagne voeren. En na de verkiezingen? Tja, dat hangt ervan af hoelang het vormen van een nieuw college duurt. Ik wil op een gegeven moment natuurlijk een nieuwe stap zetten, maar ik zal niets zomaar uit mijn handen laten vallen.”
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest
De opgave is tevens te erkennen dat de luchtvaart teveel is gegroeid om de kwaliteit van leven en gezondheid van tienduizenden omwonenden te waarborgen en tijdig voldoende bij te dragen aan het klimaatbeleid.
De opgave is ook om niet te vervallen in dezelfde retoriek en dezelfde wijze van monddood maken van omwonenden als voorheen, hetgeen volkomen terecht heeft geleid tot een absoluut wantrouwen t.a.v. de luchtvaartsector en de overheid en de weigering om nog langer met dit soort schijnparticipatie mee te werken.
De opgave is stellig ook om niet te worden ingekapseld door ‘Team Luchtvaart’ van de ‘Holland Metropool’ of de ‘NOVEX Regio Schiphol’ met hulp van locale bestuurders, die met hun kritiekloze medewerking voor de zoveelste manier voor het karretje van de grote belangen en de luchtvaart worden gespannen onder het mom van ‘minder hinder’, wat in wezen neerkomt op extreem meer hinder voor iets minder mensen.
Mijn raad aan u is u goed te beraden of u dit soort baantje wel zou moeten ambiëren.
Terecht, en eigenlijk veel te laat, heeft Rutte namens de regering excuses geuit over het leed dat samenhing met de slavernij, maar verwacht van hem geen excuus voor het leed dat omwonenden van luchthavens werd en wordt aangedaan, wat allemaal is afgedekt door de te hoge geluidsnormen in de luchtvaartwetten en -besluiten.