Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Stop luchtvaartsubsidie

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1567 
|
 nhd.nl 
me_vliegtuig_IMG_0720.jpg


SCHIPHOL - Schiphol moet stoppen met het subsidiëren van luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten zoals Qatar, dat volgende maand vanaf Schiphol gaat vliegen. ,,Het roofdierengedrag van die maatschappijen moet aan banden gelegd worden, maar in Europa wordt daar veel te weinig aan gedaan’’, zegt Steven Verhagen, voorzitter van de pilotenbond VNV.

De Midden-Oostenmaatschappijen vliegen vaak met staatssteun. Maar Qatar krijgt in Nederland als nieuwe maatschappij ook zo’n 25 procent korting op de landingsrechten. Verhagen noemt het ‘onacceptabel dat een zwaar gesubsidieerde luchtvaartmaatschappij als Qatar straks subsidie opstrijkt’.

Verzwakking

Hij vreest een verzwakking van de overstapfunctie van Schiphol. De luchthaven moet volgens de voorzitter van de pilotenbond beter gaan samenwerken met de rijksoverheid als het gaat om het toekennen van landingsrechten. ,,Rechtstreekse verbindingen van andere maatschappijen dan de hubcarrier (Air France-KLM) zorgen op dit moment alleen voor verdere verzwakking van die hubcarrier waardoor de hubfunctie van Schiphol op den duur alleen maar onder druk komt te staan.’’

Banenverlies

Verhagen verwijt de luchthaven korte termijn denken omdat Schiphol snel geld wil opbrengen voor de staatskas. Hij vreest banenverlies. ,,De kracht en omvang van Schiphol komt door de hubfunctie en niet door rechtstreekse verbindingen met Schiphol als begin- en eindbestemming. De werkgelegenheid in en om Schiphol hangt vast aan deze hubfunctie. Daarom moet je daar op inzetten met in het kielzog andere partijen die Schiphol willen aandoen. Het is code rood voor de Europese luchtvaart maar hier in de polder rommelen we maar door.’’

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Wat ik in het verhaal mis is het gemis aan btw op vliegtickets en belastingen op Kerosine en verder steeds maar papegaaien dat de concurrenten staatssteun krijgen, terwijl dit niet bewezen is.

Geplaatst door jhgriese

Al eerder op gereageerd . De piloten zijn verdacht heer Verhagen ..Altijd maar weer het eigen belang.... Hier rommelen me maar wat aan... .. Ja inderdaad zoals WIM al aangeeft: GEEN belasting op Kerosine , Niet de in 1995 beloofde HSL lijnen U blijft maar leven in uw Peter Stuijvesant cultuur , met alle emolumenten van dien, zoals goudgerande salarissen etc.

Geplaatst door Jaap

“Maar Qatar krijgt in Nederland als nieuwe maatschappij ook zo’n 25 procent korting op de landingsrechten. Verhagen noemt het ‘onacceptabel dat een zwaar gesubsidieerde luchtvaartmaatschappij als Qatar straks subsidie opstrijkt.” Afgezien van de vraag of Qatar echt gesubsidieerd wordt, lees ik in de Gooi- en Eemlander (HMC) van 2 mei jl. dat onder bepaalde voorwaarden elke maatschappij die aan Schiphol een nieuwe bestemming toevoegt in het eerste jaar een tientje per passagier en in het tweede jaar vijf euro per passagier krijgt. En verder dat het meeste geld naar de KLM gaat en dat het belang van deze “subsidie” niet moet worden overdreven. “Geen enkele maatschappij zou enkel en alleen om deze “subsidie” op Schiphol gaan vliegen,” aldus Frans van den Bergh die dit artikel geschreven heeft. De gedachte achter deze subsidie moge duidelijk zijn; meer bestemmingen betekent een betere bereikbaarheid van Nederland wat onze economie stimuleert. De KLM vindt het niet zo prettig dat op deze manier het netwerk van Schiphol wordt uitgebreid, want daardoor kalft hun monopolistische positie steeds verder af.
Overigens ben ik het wel met de heer Verhagen eens dat de luchtvaart niet gesubsidieerd zou moeten worden. De luchtvaart is thans veel te goedkoop, omdat de maatschappelijke kosten die het veroorzaakt, zoals klimaatopwarming, herrie, waardedaling onroerend goed en uitstoot ultrafijnstof, niet in de ticketprijs worden doorberekend. Dus zolang de vervuiler hiervoor niet betaalt, verdient de luchtvaartsector geld over andermans rug en zou je kunnen zeggen dat de maatschappij deze sector zwaar subsidieert. Maar dat zal de heer Verhagen wel niet bedoelen.