Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Stop het ‘geschiphol’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 553 
|
 Nederlands Dagblad 
Stop het ‘geschiphol’

Ooit was hij een gevierd minister van Milieu, Pieter Winsemius. Als VVD'er baarde hij opzien in de periode van Lubbers-I (1982-1986). Winsemius (75) stond aan de wieg van belangrijke milieuwetgeving, zoals de milieu-effectrapportage. Voor het eerst werd vastgelegd dat bij het bouwen van grote infrastructurele pro-jecten de schade aan het milieu moest worden afgewogen en verwerkt in overheidsbesluiten.

Diezelfde Winsemius lijkt nu een nieuw werkwoord te lanceren dat kans maakt op het 'woord van het jaar' dat over enkele maanden door de taalkundigen wordt uitverkozen. Het gaat om het werkwoord 'schiphollen' en dan vooral de passieve vorm ervan. 'Iemand wordt geschiphold', wat zoveel betekent dat je op je klompen aanvoelt dat je als burger door de overheid wordt genept. Die overheid heeft, met een bijzondere berekening van geluidsniveaus van vliegtuigen, geconcludeerd dat de luchthaven Schiphol weer verder mag groeien. De berekeningen laten immers zien dat het reuze meevalt met de geluidsoverlast van de dalende en stijgende vliegtuigen.

Winsemius hekelt die 'theoretische berekeningen' waarbij steevast gunstige uitkomsten uit de bus rollen omdat het toestel, in zijn beeldspraak, op een wiel en achterstevoren toch weer voldoet aan de strengste geluidsnorm. Met die schijnzekerheid kan de machtige lobby van mainport Schiphol/KLM onverdroten voort op de oude route van meer, meer, meer.

Het nadeel van deze methode is dat de burger zich niet serieus genomen voelt en afhaakt. Democratisch gezien is dat een gevaarlijke koers. De argwanende burgers van actiegroep HoogOverijssel, behept met een goede dosis boerenverstand plus de nodige ingenieurskennis, hebben deze week een klinkende overwinning geboekt. Leon Adegeest toonde aan dat de overheidscijfers over de verwachte geluidsoverlast bij luchthaven Lelystad 'totaal onrealistisch' zijn.

Met schaamrood op de kaken moest staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) deze week toegeven dat in haar berekeningen 'enkele onvolkomenheden' zijn geconstateerd. Voor Lelystad Airport, dat in 2019 vakantievluchten van Schiphol moet overnemen, wordt de geluidsoverlast opnieuw berekend. Donderdag maakte ze bekend dat óók de cijfers die aantonen dat Schiphol mag doorgroeien, weer tegen het licht worden gehouden. Voor de Kamer moet deze ontwikkeling aanleiding zijn de nieuwe bewindspersoon meteen de nieren te proeven. Is minister Cora van Nieuwenhuizen - zij wordt het hoogstwaarschijnlijk - bereid een eind te maken aan het 'geschiphol'? Ten diepste is dat een daad van burgerfatsoen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anoniem

Goed verhaal, dank!

Geplaatst door H.J. Meilink

Goed verhaal!
Wanneer trekken wij ons het schaamteloze en overmatige gebruik van vliegtuigen eindelijk eens zelf aan. Met al onze stedentrips, weekendjes of midweekjes naar Europese bestemmingen. We zwichten massaal voor de verleidingen van de prijsvechters. Hoe dat te stoppen? Wie het weet mag het zeggen!!??

Geplaatst door Anoniem

Wij doen niet aan stedentripjes met het vliegtuig.

Geplaatst door Anoniem

Oplossing is btw heffen op tickets en accijns op kerosine. Luchtvaart is te goedkoop gemaakt tov ander vervoer. Het is ook niet eerlijk dat huishoudens energiebelasting betalen en luchtvaartmaatschappijen niet.

Geplaatst door anoniem

Het deed erg goed om dhr winsemius bij 2 vandaag te zien met een kritisch geluid over Schiphol.

Het blijft verder vreemd dat de foute cijfers van Schiphol geen gevolg lijken te krijgen. Je zou een enquete verwachten of op zijn minst kamervragen om uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren,
Iemand moet de opdracht gegeven hebben om het op deze manier te berekenen of om tot een bepaalde uitkomst te komen.
Dit is wel een ernstige zaak.het gaat om een overheids bedrijf dat meer overlast veroorzaakt dan welk ander bedrijf in Nederland vervolgens wordt in de mer op een misleidende manier de overlast berekend. De minister was de eindverantwoordelijke denk ik,maar die gaat nu aan de slag bij Schiphol. Hoop dat er door dit "schandaal" werkelijk iets gaat veranderen heb ik dan ook niet echt.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.