Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Stilte wordt steeds schaarser

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 623 
|
 Leeuwarder courant - 28-10-2017 
tb_leefomgeving_castricum_Breedeweg.jpg

In te gast

Marianne Vedder, Bestuurslid van de Partij voor de Dieren Frysl‚n.

Het is morgen (zondag 29-10-2017) de Dag van de Stilte. Maar stilte, vrij vertaald als de afwezigheid van hinderlijk geluid, kennen we eigenlijk al jaren niet meer. Toch zoekt iedereen wel een vorm van stilte, de een door meditatie de ander buiten in de natuur.

We zijn een dichtbevolkt landje geworden. Ook in Friesland is de stilte ver te zoeken.

Met de aanleg van de haak om Leeuwarden hoor je altijd auto's.
En anders is er wel het gedreun van een landbouwmachine in de nacht dat je wakker houdt.
Ook verdwijnt de stilte door de komst van nieuwe wijken en huizen, nieuwe luidruchtige buren... Volgens de Gezondheidsraad kan voortdurende blootstelling aan lawaai leiden tot stressreacties, slaapstoornissen en verhoogde kans op harten vaatziekten.

En als de plannen doorgaan krijgen we vanaf 2019 daar de geluidshinder van vliegtuigen bij, vanuit luchthaven Lelystad.
Friesland zal daar veel van gaan merken. Het verdwijnen van de stilte heeft gevolgen voor 750.000 bewoners in die gebieden, onder wie heel veel Friezen, in de aanvliegzone van het toekomstige vliegveld Lelystad.

Nu al zijn de routes druk bevlogen. Op Flightradar kun je op elk uur van de dag zien welke vliegtuigen er boven Friesland vliegen, hoe hoog, hoe snel en met welke bestemming. Schiphol zit aan zijn bovengrens met 500.000 vliegbewegingen. Daarom moet Lelystad vanaf 2023 bijspringen met zo'n 45.000 extra vlieg-bewegingen.
Vliegtuigen die vanaf Schiphol vertrekken vliegen hoog boven Friesland. Maar de vluchten vanaf Lelystad zullen op 1800 meter boven Friesland vliegen. Ook gaan de vliegroutes laag over Natura 2000-gebieden en over stiltegebieden zoals de Weerribben en Gaasterland, dwars door de trekroutes van miljoenen vogels heen. Daardoor ontstaat serieus risico op een botsing met vogels met als gevolg mogelijk een crash van een passagiersvliegtuig.

Nieuwsprogramma Een Vandaag berichtte onlangs nog dat de Milieu Effect Rapportage (MER) voor de uitbreiding van vliegveld Lelystad over zou moeten: 55 procent van de vertrekkende Boeings produceert meer geluid dan berekend in de MER - waarin de rekenmodellen aangeven dat het met de geluidsoverlast wel meevalt. Aangenomen werd dat deze boven Friesland bij hun horizontale vlucht op 1800 meter nauwelijks gas hoeven te geven maar dat klopt niet. De motoren moeten ver boven stationair draaien wil het vliegtuig geen hoogte verliezen.

De gezondheidsschade voor mens en dier door langdurige blootstelling aan geluid en fijnstof is enorm. Er moet een rem worden gezet op het aantal vliegbewegingen. Schiphol moet krimpen en aan vliegveld Le-lystad is dan geen enkele behoefte meer.
Hoe willen we dat Schiphol krimpt? Door het reizen per vliegtuig te belasten. Hef accijns op kerosine en dan zal het gros van de vakantievluchten geschrapt worden. Dat is goed voor het milieu, goed voor de vogels en goed voor de stiltebeleving in Frysl‚n.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erna Wigman

Ik ben het met dit verhaal helemaal eens. De prijzen voor vliegen moeten omhoog! Wij wonen nu bijna 15 jaar in Hillegom en nog nooit hebben we zoveel overlast van laagvliegende vliegtuigen gehad sinds afgelopen zomer tot nu toe. Het is vreselijk storend. Soms kunnen wij niet eens vroeg naar bed als we dat zouden willen. Meestal wordt het pas rond 22:30 uur wat rustiger. Wij moeten wel 's ochtend om 06:00 uur eruit!!! Hier houdt Schiphol geen rekening mee. Waar kunnen we straks nog naar toe verhuizen om de rust te vinden, want dit leidt inderdaad tot stressreacties.

Geplaatst door Eric

Hier in Eindhoven gebeurd precies hetzelfde met Eindhoven AirPort.