Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Stillere vliegtuigen helpen niet op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1478 
|
 ijmuidercourant.nl (07-03-2017) 
tb_vliegtuig_KLMPHBFV.jpg

Door Frans van den Berg

Ze zijn een stuk zuiniger en stiller dan hun voorgangers: de A380 en Boeing 747-800. Maar het blijven zware traag klimmende toestellen en dus blijven omwonenden klagen. Vooral in de avond.

Die verklaring geven betrokkenen naar aanleiding van de nieuwe jaarrapportage van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Het aantal klachten steeg, maar dat is niet zo vreemd bij een toenemend aantal vluchten.
Maar in de discussie over de toekomst van de luchtvaart en Schiphol wordt steeds geschermd met het feit dat moderne vliegtuigen steeds zuiniger en stiller worden. De ergste lawaaibakken zijn al jaren geleden verdwenen. De propeller vliegtuigen (Fokker 50) van KLM zijn ook al ingeruild voor nieuwe exemplaren. Verder namen KLM en Martinair afscheid van de MD-11, bekend van de derde motor in de staart en berucht vanwege de herrie.

Jumbo
Al lange tijd staat de Boeing 747-400 bovenaan het lijstje van vliegtuigen waarover het meeste wordt geklaagd. In de klachtenlijst over vorig jaar gaat het in 35,6 procent van de gevallen om een 747-400. Met name KLM heeft nog een hele vloot van jumbo’s, zowel voor passagiers als vracht en ook in een combi uitvoering. Air France heeft de laatste jumbo al uitgezwaaid, maar KLM/Martinair heeft er nog 18. De komende jaren worden deze vervangen door de Boeing 777 en de Boeing 787 (Dreamliner). Die hebben slechts twee motoren en zijn een stuk stiller bij de start. Dat is prettig voor de woonplaatsen waar overheen wordt gevlogen. Dichtbij de luchthaven is het zware grondgeluid bij het starten echter erger.

Top tien
In het jaarverslag van BAS staat ook een top tien van specifieke vluchten waar klachten over zijn ingediend. In negen gevallen was dat een 747-400. In alle gevallen gaat het om starts in de late avond. Zo tussen tien en elf uur. Dat is het moment dat de kinderen naar bed zijn of gaan. Dat is ook het moment dat veel vluchten richting Azië vertrekken. Dat zijn of vrachtvluchten of gecombineerde vracht-passagiersvluchten met de 747-400. Die hebben een groot startgewicht en klimmen na de start traag. Die vier motoren geven dan veel herrie.

Stiller
Schiphol was dan ook enkele jaren geleden blij over de komst van de nieuwste grote vliegtuigen: de A380 en 747-800. Die maakten immers veel minder herrie, zo wezen ook de metingen bij de geluidposten uit. Toch staat de 747-800 op nummer twee (24,1 procent) en de A380 op nummer drie (15,2 procent) in het klachtenrapport. „Maar beide blijven grote toestellen en klimmen niet zo snel. Met name in de avonduren is dat een probleem”, denkt BAS-manager Sandro Broeken waarom er toch wordt geklaagd. „De A380 werd in het begin alleen door Emirates gebruikt voor een dagelijkse middagvlucht. Maar later kwam daar een avondvlucht bij.” Ook China Southern vloog vorig jaar met de A380 op Schiphol.

De 747-800 is de vrachtjumbo die AirBridgeCargo als eerste op Schiphol inzette. „Maar nu ook door Atlas en Saudi. Allemaal vrachtvluchten dus en toestellen, net als de A380, met vier motoren. Het blijven grote vliegtuigen en in de beeldvorming van veel mensen betekent dat herrie”, verklaart Joost van Doesburg van de pilotenbond VNV. „Wanneer de grootste herriebakken verdwijnen, verschuift de focus naar andere grote toestellen.”
Overigens is over een paar jaar met het verdwijnen van de jumbo bij KLM dit probleem niet opgelost. Martinair houdt er nog enkele.

Bekijk bericht op "ijmuidercourant.nl (07-03-2017)"

Reacties op dit bericht