Stiller vliegtuig moet zich terugverdienen
|
| | digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl
Yteke de Jong
Transavia zal door de nieuwe Airbus-vloot miljoenen extra passagiers kunnen vervoeren. Dinsdag landde de eerste Airbus A321 van de KLM-dochter op Schiphol, een toestel dat stiller en zuiniger is dan de Boeing 737 waar Transavia nu mee vliegt. „Dit is een slag in de wapenkamer.”
Meer stoelen, maar ook meer extra geld per passagier
Schiphol Een tweede Airbus A321 is al in aanbouw in de hangar in Hamburg. Er zitten 232 stoelen in, wat een plus is van 22 procent ten opzicht van de huidige Boeing 737. „Dat is minder dan het maximum wat kan, want we hebben gekozen voor twee plekken voor de catering in plaats van één, omdat we reizigers veel willen aanbieden. Het plan is om extra inkomsten per passagier van nu 3,40 euro verder te verhogen. We experimenteren al met bijvoorbeeld het downloaden van je eigen films. De omzet uit catering en dergelijke levert meer op dan de extra stoelen”, zegt De Nooijer, die nog niet kan zeggen wanneer het betalen voor handbagage in kan gaan.
De bagagebakken aan boord van de nieuwe vliegtuigen zijn wel groter, maar niet voor ieders trolley is plek, aldus De Nooijer. „Het betalen voor handbagage kan er ook voor zorgen dat er minder vertraging is bij het instappen. We kijken nu naar de gevolgen voor de klantervaring”, zo legt hij uit.
Door critici wordt gesteld dat het effect van stillere vliegtuigen beperkt is. „De geluidscontour van de Airbus A321 neemt af met 50 procent. Dat is een grote stap in het licht van de verduurzaming. Deze nieuwe toestellen zetten we in in de nacht, waardoor daar per saldo al een geluidsverbetering is van 19 procent. We hebben natuurlijk wel een verdienmodel nodig, want het kost wel een lieve duit”, zegt de Transavia-directeur. Om precies te zijn: de investering in 44 toestellen bedraagt 1,7 miljard euro.
Volgens De Nooijer hebben veel luchthavens in de omringende landen wel een officiële nachtsluiting, maar landen er toch ook ’s nachts toestellen. In Frankfurt zijn dat er 86.000 per jaar, terwijl dat op Schiphol 32.000 is. „We beginnen volgend jaar met zes nieuwe toestellen, die minder geluid en hinder met zich meebrengen. Dat is een slag in de wapenkamer. Een nachtsluiting daaraan toevoegen zou wat ons betreft het paard achter de wagen spannen zijn, want tickets worden dan met de helft duurder. Dit terwijl ons verdienmodel betaalbaar vliegen is. Met slechts twee vluchten per dag vanaf Schiphol is onze winst weg, want de vaste kosten lopen wel door.”
Lege vlucht
Hij wijst er bovendien op dat enige flexibiliteit rond middernacht noodzakelijk is, omdat in geval van vertraging in Brussel moet worden geland. Reizigers moeten dan met bussen vervoerd worden en er moet een lege vlucht gemaakt worden om het toestel weer in Amsterdam te krijgen.
De Nooijer wijst op een onderzoek van vorig jaar waarin gesteld wordt dat de meeste herrie wordt ervaren tussen zes en zeven uur 's ochtends en tussen 22 en 23 uur in de avond. „Een nachtsluiting verhoogt die druk alleen maar meer op de vroege ochtend.”
De Transavia-topman zegt dat alle belangen afgewogen moeten worden door de politiek en niet alleen gekeken moet worden naar de overlast. „De Nederlanders willen wel reizen, en tegen niet al te hoge kosten, zo meldde het ministerie vorige week. Dat is precies waar wij om de hoek komen kijken, met onze nieuwe stillere vliegtuigen.” Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
‘„De geluidscontour van de Airbus A321 neemt af met 50 procent. Dat is een grote stap in het licht van de verduurzaming.’ Het zou echt zoden aan de dijk zetten als de Lden en Lnight contouren 50% kleiner zouden worden, maar dat zal zeker niet het geval zijn. Dit is dus weer duidelijk een valse voorstelling van zaken. Trouwens men wil het aantal vluchten laten toenemen en dus gaat er helemaal niets van af en krijgen we een continue herriestroom. Vreemd dat men dat toch nooit erkent!
Over nachtsluiting: ‘Volgens De Nooijer hebben veel luchthavens in de omringende landen wel een officiële nachtsluiting, maar landen er toch ook ’s nachts toestellen. In Frankfurt zijn dat er 86.000 per jaar, terwijl dat op Schiphol 32.000 is.’ Frankfurt kent een nachtsluiting van 6 uur en Schiphol van 0 uur. Rara hoe kan dit aantal dan zoveel hoger zijn?
En als de tickets duurder zouden worden, dan zijn er minder van nodig voor dezelfde inkomsten. Dan gaat men wellicht wat minder vaak op vakantie of voor langere perioden. Win-win voor iedereen, toch?
‘De Nooijer wijst op een onderzoek van vorig jaar waarin gesteld wordt dat de meeste herrie wordt ervaren tussen zes en zeven uur 's ochtends en tussen 22 en 23 uur in de avond. „Een nachtsluiting verhoogt die druk alleen maar meer op de vroege ochtend.”’ Dit is waar en daarom met het geheel aantal vluchten aan banden worden gelegd.
‘De Transavia-topman zegt dat alle belangen afgewogen moeten worden door de politiek en niet alleen gekeken moet worden naar de overlast.’ Dit is werkelijk brutaal, de steeds toenemnde overlast moest altijd maar worden geaccepteerd ten gunste van het verdienvermogen van de luchtvaart, die met veel te lage prijzen werkt.