Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Stikstofuitstoot kan omlaag door krimp van onnodige luchtvaart

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 275 
|
 LBBL/WTL/Bewoners Omgeving Schiphol 
stikstofdepositie vliegvelden europa
De totale gemeten stikstofdioxide in de troposfeer. De witte pijlen markeren de tien grootste vliegvelden van Europa.(Bron: http://www.tropomi.eu/data-products/nitrogen-dioxide)

Zie af van groei van de hub en integreer luchtvaart en internationaal treinvervoer tot superieur internatio-naal openbaar vervoer voor Nederland.

Hoofddorp, 5 februari 2020 – Naar aanleiding van de stikstofcrisis denkt minister Cora van Nieuwenhuizen na over een oplossing om het ‘terugbrengen van de stikstofuitstoot te laten samen gaan met de groei van de luchtvaart’. Die groei is op het overvolle Schiphol onmogelijk. Hij druist in tegen de mening van een steeds grotere meerderheid van de bevolking. De oplossing voor minder stikstof, CO2 en vlieghinder ligt bij juist minder luchtvaart. Met eerlijke ticketprijzen en een slim beheerd netwerk van vliegtuigen, internationale treinen en zelfs bussen. In het belang van internationaal openbaar vervoer van Nederland.

Grenzen aan de groei van luchtvaart zijn in Nederland bereikt


De hub Schiphol is vanwege de miljoenen overstappers al veel groter geworden dan Nederland voor zijn internationale vervoer nodig heeft en loopt nu in alle opzichten tegen zijn grenzen aan. Toch wil de luchtvaartsector blijven groeien, door te profiteren van luchtvaartgroei elders in de wereld. Die groei is schadelijk voor de veiligheid, gezondheid, welvaart, woningbouw, klimaat en natuur. Zonder economische noodzaak.

Internationaal openbaar vervoer met minder luchtvaart en een kleinere impact


Het verkeersvolume van Schiphol moet met minstens 20% omlaag om de onwettige situatie met de ontbrekende natuurvergunning te herstellen. Realiseer dit door met eerlijke vliegticketprijzen het overtoerisme terug te dringen en de internationale trein aantrekkelijker te maken. Ook op regionale luchthavens is vermindering mogelijk. Gebruik de vermindering en de nieuwe luchtruimindeling om de vlieghinder en CO2-uitstoot te halveren. Maak van luchtvaart en Europees grondvervoer een integraal systeem voor comfortabel en betrouwbaar internationaal openbaar vervoer. Stem dit af op de groeiende thuismarkt Nederland. Optimaliseer het intercontinentale netwerk zodanig dat het Nederland verbindt met belangrijke economische regio’s. Gebruik de vrijgevallen ruimte voor af en toe een nieuwe bestemming, waardoor de netwerkkwaliteit hoger wordt. Het thuismarktvervoer kan in Europa groeien door uitbreidend treinverkeer. Intercontinentaal kan het ruim twee keer zo groot worden door de 60% meerderheid van overstappers geleidelijk af te bouwen. Er is nog ruimte voor tientallen jaren groei van het passagiersver-voer zonder één extra vliegtuigbeweging!

Nieuwe koers in het luchtvaartbeleid


De omwonenden van Schiphol en de regionale luchthavens vragen de minister het moeizame streven naar een grotere hub af te wijzen en een nieuwe koers te kiezen voor innovatief vervoerbeleid in de komende luchtvaartnota. In het grote publieke belang van de leefomgeving, duurzaamheid en hoogwaardig internationaal vervoer.


Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.