Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Stikstofbom’ onder opening Lelystad Airport: hoe nu verder?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 166 
|
 destentor.nl 
Lelystad_stationsgebouw_hvs.jpg

Door Paolo Laconi

5 VRAGEN - Actiegroepen stellen dat er opnieuw grote fouten (Lees hier) zitten in het milieurapport voor Lelystad Airport. De stikstofuitstoot is veel hoger dan het ministerie beweert, zeggen ze. Leggen de actiegroepen hiermee een bom onder opening van het vakantievliegveld?

1. Wat is er aan de hand?
Opnieuw zitten er mogelijk fouten in het milieurapport voor Lelystad Airport. Zoveel, dat ingenieur Leon Adegeest van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) spreekt van ‘je reinste oplichterij’. Adegeest, een ingenieur uit Dalfsen, dook in de 1700 pagina’s tellende stikstofberekeningen van het ministerie en deed naar eigen zeggen een schokkende ontdekking. Doordat er met ‘onrealistische cijfers’ is gerekend, lijkt Lelystad Airport veel minder milieuschade te berokkenen dan op papier staat. Hierdoor valt de vakantieluchthaven onder de norm waarbij een Natuurbeschermingsvergunning nodig is. In werkelijkheid is de stikstofuitstoot veel groter, zegt Adegeest. ,,We worden willens en wetens gemanipuleerd door de minister.”

We worden willens en wetens gemanipu­leerd door de minister.
Leon Adegeest, ingenieur en actievoerder


2. Heeft Adegeest recht van spreken?
Ook in 2017 beet Adegeest zich vast in het milieurapport. En ook toen ontdekte hij fouten. Zo bleek de geluidsoverlast van Lelystad Airport groter dan berekend. Toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma moest diep door het stof (Lees hier) en gaf het gelijk van Adegeest schoorvoetend toe. Het milieurapport van de luchthaven moest gedeeltelijk overnieuw, met maanden vertraging tot gevolg. De geplande opening van Lelystad Airport werd uitgesteld. In het verbeterde milieurapport zitten nu dus wederom grove fouten, stelt Adegeest.

3. Hoe reageert de politiek?
Boos en geschrokken. ,,Al het onderzoek over Lelystad Airport rammelt”, zegt Suzanne Kröger van GroenLinks. ,,VVD-minister Van Nieuwenhuizen wil koste wat kost het vliegveld doordrukken. Nu lijken de stikstof berekeningen weer vol fouten.” Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren vindt dat de minister een einde moet maken aan het ‘constante gemanipuleer waarmee een volstrekt ongewenst vliegveld wordt doorgeduwd’. Minister Cora van Nieuwenhuizen zelf wil inhoudelijk niet ingaan op de beweringen van Adegeest en zijn medeactievoerders. Onder druk van de Tweede Kamer heeft ze wel toegezegd dat het RIVM en de onafhankelijke mer-commissie de berekeningen zullen controleren. Een goede zaak vindt het Ermelose Kamerlid Eppo Bruins van regeringspartij ChristenUnie. ,,De berekeningen over overlast en uitstoot moeten boven twijfel verheven zijn.”

Al het onderzoek over Lelystad Airport rammelt. VVD-minister Van Nieuwenhui­zen wil koste wat kost het vliegveld doordruk­ken.
Suzanne Kröger, GroenLinks-Kamerlid


4. Komt de opening van Lelystad Airport nu weer in gevaar?
Vorige maand zei minister Van Nieuwenhuizen te verwachten dat de vakantieluchthaven op 1 november 2020 van start kan (Lees hier). Maar als RIVM en mer-commissie concluderen dat Adegeest ook ditmaal gelijk heeft, dan heeft de minister er een levensgroot probleem bij. In dat geval zal het milieurapport overnieuw moeten, wat wederom voor maanden vertraging zorgt. Opening in november volgend jaar lijkt dan onhaalbaar.

5. Wanneer valt het definitieve besluit?
De Tweede Kamer heeft het laatste woord over de opening van Lelystad Airport. En dan wordt het pas echt spannend. Want een Kamermeerderheid (Lees hier) – inclusief regeringspartijen CDA, D66 en ChristenUnie – vindt dat Lelystad alleen open mag voor vliegmaatschappijen die hun stek op Schiphol opgeven. Het plan waarvoor Van Nieuwenhuizen eerder dit jaar groen licht kreeg van de Europese Commissie staat echter ook andere airlines toe. Recent bleek uit onderzoek dat het Flevo-vliegveld voor een groot deel zal vollopen met nieuwe prijsvechters zoals Ryanair en Wizz Air. En dat is precies wat de meeste partijen willen voorkomen.

Bekijk bericht op "destentor.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

"Onder druk van de Tweede Kamer heeft ze wel toegezegd dat het RIVM en de onafhankelijke mer-commissie de berekeningen zullen controleren."

Zouden de resultaten niet zo lang op zich laten wachten dat de luchtvaaartnota 2020-2050 er al doorheen gedrukt is? Het zou mij niet verbazen!

Stoppen met deze idiotie!! Hou eens op met liegen en bedriegen!