Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Sterreporter’ Telegraaf gefopt door Elbers

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 446 
|
 schipholwatch.nl - 22-02-2020 
KLM_aeroclub_hvs.jpg

Vandaag schreef mevrouw Yteke de Jong, ‘sterverslaggever’ van De Telegraaf, een verheugd bericht over haar ‘ontdekking’ dat er ook ‘blije omwonenden’ zijn van Schiphol. Ze bleek om de tuin geleid door haar uitstekende contact bij de KLM, zetbaas Piet Elbers.

Illustratie: sidn.nl. Zie in het originele artikel via de link onderaan dit bericht..........

De omwonenden waarover zij in een groot artikel enthousiast verhaalt, blijkt een door KLM opgerichte en betaalde website te zijn. Het enige dat de club heeft gedaan, is een site oprichten met een dubieuze teller van ‘sympathisanten’ erop.

Die teller is dubieus omdat de eerste 4.500 ondertekeningen van de petitie daar ongecontroleerd plaatsvonden. Iedereen die dat wilde kon de petitie ongelimiteerd ondertekenen. Noch het e-mail adres van participanten werd gecontroleerd, noch was er sprake van een cookie dat meervoudige ondertekening voorkwam.

‘Onderteken-robot’
Gezien het verloop van het aantal ondertekeningen in de tijd, leek het er zelfs op dat er een ‘onderteken-robot’ aan de gang was gezet. Die handtekeningen kwamen namelijk binnen met een letterlijke regelmaat van de klok – ook middenin de nacht.

Nu weten wij als organisatoren van een échte petitie dat er ’s nachts veel minder ondertekeningen plaatsvinden. Mensen slapen dan. Bij de door KLM opgezette petitie bleef het echter dag en nacht op hetzelfde tempo doorgaan.

Het is een bekend fenomeen dat bedrijven in de luchtvaartsector social media-accounts en websites oprichten van zogenaamd sympathiserende omwonenden. Rond Heathrow heeft de sector zich lelijk te kijk gezet met de activiteiten van ‘Back Heathrow‘.

Miljoenen aan sponsorgeld
Die club, inclusief het Twitter-account, wordt naar verluidt met miljoenen ponden per jaar gesponsord door de luchthaven aldaar. Desondanks staat in de bio te lezen: “Wij zijn omwonenden, buurtgroepen en ondernemers die het opnemen voor een mooie toekomst voor Heathrow. Wij willen dat ons vliegveld groeit!”

Het enige woord dat niet gelogen is in die volzinnen, is het ‘ons’ voor het woord ‘vliegveld’.

Nu maakt ook de Nederlandse luchtvaartsector zich ronduit ongeloofwaardig met zo’n zelfde initiatief van ‘blije omwonenden’.

Omwonenden met KLM-kantooradres
Alleen al het feit dat deze omwonenden hun website hebben geregistreerd op een kantooradres van een KLM-dochter, het Constellation-gebouw op Schiphol-Oost, is een mooie illustratie van dat bedrog.

Campagneleider Joost van Doesburg van FNV Schiphol bevestigt de oprichting van de ‘blije omwonenden’ door KLM via Twitter (zie hier). “De groep is gewoon opgericht door KLM. Ik ben daar destijds nog voor benaderd.”

Doodzonde
De kapitale blunder van verslaggever De Jong van De Telegraaf lijkt te zijn ontstaan door een gebrek aan hoor en wederhoor of het uitblijven van nader brononderzoek. Vergelijkbaar met een minister die de Kamer onjuist informeert, is dit een doodzonde in de journalistiek.

Een eenvoudige check naar de achtergronden van deze groep ‘blije omwonenden’ had iedere beginnende journalist kunnen leren dat het hier gaat om een pr-stunt van de sector.

Inhaker voor Remco Dijkstra
Een stunt die overigens direct wordt opgepikt door Top Gun-fan en VVD-kamerlid Remco Dijkstra, die in een tweet (zie in het originele bericht via de link onderaan dit artikel) het bericht van De Jong herhaalt met de opmerking dat het een goed initiatief is en dat toch vooral “klagers het beeld bepalen”.

Dat klagers het beeld bepalen komt vooral omdat de groep tegenstanders van nog meer groei van de luchtvaart in ons land inmiddels ver in de meerderheid is. Een recente peiling van Maurice de Hond geeft aan dat maar liefst 62 procent van de ondervraagden (zie hier) géén verdere groei meer wil. Een steeds groter percentage opteert voor krimp.

Oproep hoofdredactie De Telegraaf
SchipholWatch roept hoofdredacteur Paul Jansen van De Telegraaf op eens een goed gesprek te hebben met zijn luchtvaartverslaggever. De gekleurde en eenzijdige berichtgeving over de sector strijkt veel lezers tegen de haren en doet geen recht aan de rol die een krant vervult in een democratie: verslag geven van hetgeen het volk dient te weten.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 22-02-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Iemand die blij zou zijn met een continue teringherrie en vervuiling spoort niet, of is belanghebbende!!!

Geplaatst door Michel uit IJmond

Het artikel gelezen in die a,damse krant. Leuke foto erbij ( mooie afspiegeling van de maatschappij ).
Maar je hersentjes zeiden meteen welke firma List&Bedrog; zit hier nu weer achter..........

Gaat lekker met onze nationale kots! Klimaatsceptici betalen en dan dit er ook nog bij!
Liegen en bedriegen, maar ja dat is al vaker gebeurd hè.......

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Schandalig hoe omwonenden wier woonomgeving door Schiphol is geruïneerd en die opkomen voor herstel van hun woonomgeving, door Remco Dijkstra worden weggezet als klagers.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Je moet toch wel erg naïef zijn om te denken dat niemand dat door heeft. Of is deze sector zo schaamteloos dat ze het niets kan schelen? Minachting naar de omwonenden?

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

De luchtvaart is officieel failliet nu. Jaren overeind gehouden met bakken subsidie, gecreëerde fake groei, aandelensteun etc. Niets was te gek.
De zwarte zwaan in de vorm van het het coronavirus is opgedoken.
Het massatoerisme, de congressen, de zakenvluchten, de doorgeschoten globalisering, het is in slechts enkele weken abrupt tot stilstand gekomen.
Zeer spannende tijden liggen voor ons. Wees voorbereid.