Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Steeds populairder: Vluchten naar “nergens”

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 509 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 17-09-2020 
roetend_vliegtuig.jpg
Vliegtuigwalm nabij luchthaven
Credit: Danny Walsh

SYDNEY - Door corona lijkt er een nieuwe trend te ontstaan: de zogeheten 'vluchten naar nergens', waarbij de vertrekluchthaven ook de eindbestemming is. Steeds meer airlines bieden ze aan, zodat mensen weer even kunnen ervaren hoe leuk het is om te vliegen.

Zo organiseert Qantas op 10 oktober een zeven uur durende vlucht langs Australische trekpleisters als de Uluru-rots en het Great Barrier Reef. De kaartjes hiervoor waren binnen 10 minuten uitverkocht, ondanks de vrij pittige prijzen (omgerekend tussen de 485 en 2340 euro).

Eerder organiseerden al onder meer EVA Air en All Nippon Airways dit soort bijzondere vluchten. Bij ANA ging het om een anderhalf uur durende vlucht met de Airbus A380 vanuit Tokio, EVA Air vloog een rondje boven Taiwan met een in Hello Kitty-thema gestoken vliegtuig.

Voor luchtvaartmaatschappijen bieden de 'vluchten naar nergens' wat extra inkomsten in deze lastige tijd, waarin een groot deel van de vloot aan de grond staat. Bovendien helpt het de vliegtuigen in goede conditie te houden en kunnen de piloten zo wat vlieguren maken.

In Europa doen de grote luchtvaartmaatschappijen – voor zover bekend bij de redactie – nog niet mee aan de trend. Mogelijk komt dat ook doordat het hier vanwege de klimaatdiscussie wat gevoeliger ligt dan in de rest van de wereld. Het zou door critici als milieuvervuiling gezien worden.

In Nederland hebben veel liefhebbers gevraagd om rondvluchten met de laatste Boeing 747's van KLM, zoals zes jaar geleden met de laatste McDonnell Douglas MD-11's, maar de maatschappij heeft daar vooralsnog geen plannen voor.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 17-09-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

"In Nederland hebben veel liefhebbers gevraagd om rondvluchten met de laatste Boeing 747's van KLM".
Met een vanaf prijs voor een ticket van € 2,59 is het volgende te beleven:
Er komen vanaf maandag nachtvluchten op 200 meter hoogte over Amsterdam, inclusief de wallen, wat duurdere vluchten op 100 meter over de Nederlandse stranden, inclusief zwaaien naar badgasten en als uitsmijter een tocht over de wadden, inclusief duikvluchten boven de dorpen om schrikreacties van de ,mensen waar te kunnen nemen. Dikke pret.... .

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Idioter kan het niet, nu mensen laten kijken naar ongerepte gebieden, die hierdoor nog verder worden bedreigd. Dit toont de mentaliteit van de luchtvaart en diens klanten. Wat een ontstellende klootzakken. Weiger hieraan mee te doen!

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

2340 Euro voor een ticket voor een vrijwel nutteloze vlucht.
Klootzakken, zoals eerder opgemerkt, die het kunnen en willen betalen hebben natuurlijk schijt aan alle shit waarmee ze wereld opzadelen.
Dat soort 'mensen' deugd natuurlijk niet.
Hadden eigenlijk nooit geboren mogen worden, maar helaas er lopen (of vliegen) er veel te veel van rond.
Misschien doet Corona hier wel wat aan?

En dat de piloten 'vlieguren' moeten bijhouden is natuurlijk quads, er zijn immers simulatoren.
Het geeft perfect weer hoe de sector in de samenleving staat: ASOCIAAL.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Wel passend voor de sector. Vluchten naar nergens,men moet toch wat met alle kerosine.
Misschien kan men straks ook nog met lege vliegtuigen naar nergens vliegen. Veel vraag voor dit soort rondvluchten zie ik niet snel,mensen mijden het vliegtuig als het kan en vliegen alleen als het echt niet anders kan.
Een leeg vliegtuig dat rondjes vliegt. Niet omdat het moet maar omdat het kan.

Sector zelf gaat ook nergens meer heen overigens en de situatie voor klm is dramatisch op dit moment maar daar zal je geen luchtvaart deskundige of journalist/lobbyist over horen. Het is allemaal een goed nieuws show en bij geen goed nieuws dan maar helemaal niks.

Hoeveel verlies draait klm nu op elke transatlantische vlucht? Zal toch wel tegen de 200.000 euro per vlucht zijn zo niet nog meer. Hoeveel van deze vluchten er zijn elke dag dat zou ik zo snel niet weten maar het is toch nog wel een behoorlijk aantal. 5 miljard verlies voor klm dit jaar of is het nog meer?
En voor de komende tijd ziet het er heel erg slecht uit,de epidemie loopt hier weer helemaal uit de hand en dat raakt schiphol en klm. Wel minder overlast maar blij kan je er niet mee zijn,daarvoor is de impact te groot.

Een rondvlucht met kleinere vliegtuigen kan best leuk zijn overigens dus daar wil ik verder niks aan af doen.

Geplaatst door sara uit amstelveen

Niet is niet veel toe te voegen aan bovenstaande reacties... we zullen doorgaan koste wat het kost:
https://edition.cnn.com/2020/09/18/health/coronavirus-airline-transmission-studies/index.html

Mijn persoonlijke visie. Als het luchtruim niet open was gegaan in juni ( alleen voor essentiële reizen). Dan hadden de studenten gewoon kunnen starten met hun nieuwe studie jaar. Dan hadden de cafetjs en restaurants gewoon open kunnen blijven, kon je gewoon nog samen met vrienden naar het theater of naar de film. Bij oma en opa op bezoek. Dan konden leraren gewoon les geven. Dan werkte het contact onderzoek. Dan waren er grote klappen gevallen bij de grote jongens, maar kon de lokale economie zich staande houden met misschien wel hulp van de overheid.Dat is niet gebeurd. Over drie weken liggen de IC's vol en gaat alles weer op slot en zijn we op economisch gebied verder van huis dan ooit. En corona is nog maar een voor proefje op wat komen gaat. Ik heb echt het idee dat er andere tijden komen. Eerst had ik tijdens de eerste golf een gevoel van hoop. Dat we zouden veranderen. Optimisme is weg.








Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Inderdaad mag de vraag gesteld worden wie verantwoordelijk was voor de grote en snelle verspreiding van corona over de wereld. De luchtvaartsector gaat hier zeker niet vrijuit, naast misinformatie en/of bagatelliseren door overheden, en natuurlijk het egoïstische en onverantwoorde gedrag van vele vliegconsumenten, wat heel duidelijk ook uit dit artikel weer blijkt.

Het zou best zo kunnen zijn, dat een langer sluiten van het luchtruim de tweede golf had kunnen voorkomen.

Een kentering in denken en handelen zie ik eigenlijk nog niet ontstaan, wat ook niet gebeurde na de bankencrisis. Rijken worden nog steeds rijker en de prijs wordt nog steeds betaald door de zwakkeren in de samenleving. Hiervoor moeten de economische structuren worden omgebouwd en het neo-liberale gedachtengoed overboord worden gezet.

Ik heb intussen mijn eerste vliegvrije lustrum gevierd!

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Mocht u nog twijfelen aan de bijdrage van de luchtvaart en het toerisme tot covid-19, dan nodig ik u graag uit het artikel te lezen wat u vindt onder deze link:

https://www.theguardian.com/world/2020/sep/05/everyone-was-drenched-in-the-virus-was-this-austrian-ski-resort-a-covid-19-ground-zero

Het niet verplicht stellen van een coronatest voor reizigers die uit oranje of rode gebieden op Schiphol aankomen, gevolgd door een verplichte quarantaine bij positieve uitkomst, een typisch Nederlands slap beleid, zal er zeker niet bij helpen om verdere verspreiding tegen te gaan.

En Schiphol en KLM maar jammeren en dan hun handje ophouden bij de staat!

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

In een tijd van grote economische problemen gaat het geld van de nederlandse overheid naar het vliegen met lege vliegtuigen door klm. 2-3 miljard dit jaar alleen al,een gigantische verspilling en er is geen enkele urgentie om het anders te doen want het gaat al maanden zo.

Klm is op dit moment de grootste maatschappij van europa qua aantal vluchten. Andere maatschappijen hebben zich aangepast en het aantal vluchten veel sterker teruggebracht maar rendabel vliegen heeft geen enkele prioriteit voor nederland.
Nul concurentie kracht want men hoeft niet op de vrije markt te concureren. De amerikanen die lachen ons achter onze rug vierkant uit.

Het is vast en zeker goed voor het verdien model dat hoekstra zo belangrijk vind. Wiens verdien model is dat eigenlijk? Niet het verdien model van nederland want er moet heel erg veel geld bij vanuit de overheid en deze vluchten hebben op dit moment nul economische waarde.
Veiligstellen van landingsrechten is ook onzin want andere maatschappijen kunnen het aantal vluchten wel veilig stellen,zijn ook wel erg dure landingsrechten op deze manier. waarde landingsrechten sowieso nihil voor de lange termijn,er is een gigantische overcapaciteit.
Het zit hem niet eens in de hoge salarissen van het personeel,het zit hem in het vliegen om niet. Ook als het personeel in zou leveren dan nog is het vliegen met 10% bezettings graad een gigantisch verlies.

Als je kijkt op bas dan kan je zien dat klm vrijwel de enige maatschappij is die op schiphol vliegt,het marktaandeel moet tegen de 90 procent zijn nu waar dat normaal iets boven de 50% is.
Een schaamteloze verspilling in een tijd van grote economische problemen. Er moeten mensen zijn die er beter van worden anders zou men het niet doen. Nederland word er in elk geval niet beter van nog de klm zelf,hoe kan deze maatschappij nu ooit internationaal concurerend worden als men op deze manier blijft verspillen.

In de media lees je hier zoals gezegd helemaal niks over,men beseft ook wel dat dit niet goed zou vallen bij een groot deel van de bevolking. Het word afgeschoven op de hoge salarissen van het personeel maar het echte probleem dat zit ergens anders.
Zelfs het vliegen met lege vliegtuigen is een verdien model want de winst die word ergens anders gemaakt.

Men zou zich heel erg diep moeten schamen.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee