Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Steeds minder stiltegebieden in Randstad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1202 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
tb_leefomgeving_castricum_Breedeweg.jpg

Door Frans van den Berg

HAARLEM - Het aantal stiltegebieden in de Randstad neemt steeds meer af. Gebieden worden opgeheven en in andere is veel te veel herrie.

Dat constateert de Randstedelijke Rekenkamer in een rapport. De onderzoekers stellen voor om de geluidsbelasting beter te volgen door permanente metingen uit te voeren. Om de herrie te verminderen kunnen de provincies maatregelen nemen zoals stil asfalt op de provinciale wegen langs die gebieden en het planten van bomen en struiken langs de randen van de terreinen.

De rekenkamer adviseert de provinciebestuurders niet alleen om maatregelen te nemen tegen herrie, maar ook om de stiltegebieden te promoten en beter toegankelijk te maken zodat meer mensen van de stilte kunnen genieten. Ook kunnen de stiltegebieden beter worden benut met activiteiten zoals een stiltewandeling of de bouw van een revalidatiecentrum in het gebied.

Provincies moesten in 1979 stiltegebieden aanwijzen. Vijf jaar geleden werd nog opgeroepen meer werk te maken van dit beleid, want stilte is namelijk belangrijk voor de gezondheid van mensen, stelde het Interprovinciaal Overleg. De rekenkamer wilde weten wat de provincies sindsdien hebben gedaan.

Noord-Holland

Noord-Holland heeft met 39 terreinen de meeste stiltegebieden. De afgelopen jaren zijn twee gebieden opgeheven en twee verkleind. Momenteel wordt bekeken welke gebieden in de toekomst overblijven, omdat het op veel plaatsen niet meer stil is te krijgen door de nabijheid van snelwegen en overkomende vliegtuigen. In acht gebieden zit de herrie boven de 40 dB. In de provinciale milieuverordening zijn de regels opgesteld, waardoor een schuurfeest in Eemnes niet meer mag, maar een gondelvaart wel. In december komt de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland met een herijkingsonderzoek.

Groene Hart

Zuid-Holland heeft nog 16 van de 17 stiltegebieden over (tien procent minder hectare), maar plannen voor een aanpassing van het beleid heeft Zuid-Holland niet. Dat terwijl in juni de stichting Groene Hart ook al pleitte voor een actief beleid om stilte in de gebieden te handhaven.

Utrecht heeft nog 13 stiltegebieden. De afgelopen jaren zijn er vier opgeheven omdat daar teveel herrie was, maar er zijn er ook twee bijgekomen. Het totaal kromp met een kwart, maar volgens de rekenkamer is in een op de vijf gebieden nog teveel lawaai.

Flevoland

Flevoland heeft ondanks de uitgestrektheid van de polder nog maar drie stiltegebieden over. Twee zijn er opgeheven, waarmee 78 procent aan oppervlakte werd ingeleverd. Dat is minder alarmerend dan het lijkt. Dat waren namelijk natuurgebieden waar helemaal geen mensen konden komen en dus niemand van de stilte kon genieten. De overgebleven stiltegebieden zijn volgens de onderzoekers wel honderd procent stil, ofwel stiller dan 35 dB.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

"opgeheven omdat er veel teveel herrie was". Het is net zoiets als "wegens overlijden gesloten" Het faillissement van een samenleving.
Meer en minder in allerlei variaties:
meer herrie
meer onveiligheid
meer luchtvervuiling
meer agressie
meer ongezondheid
minder cultuur
minder natuur
langer werken
meer winst
hogere productiviteit
maximale flexibiliteit
minder vaste banen
minder toekomst
kinderen worden opgevoed door jan en alleman
minder zorg
minder oog voor elkaar
alles moet goedkoper, met minder mensen, maar wel beter (er klopt iets niet aan deze zin)
ikke en de rest kan stikken
meer zakken vullen (en er niets aan doen)
Voor de rest gaat het goed

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Noord-Holland

Noord-Holland heeft met 39 terreinen de meeste stiltegebieden. De afgelopen jaren zijn twee gebieden opgeheven en twee verkleind. Momenteel wordt bekeken welke gebieden in de toekomst overblijven, omdat het op veel plaatsen niet meer stil is te krijgen door de nabijheid van snelwegen en overkomende vliegtuigen. In acht gebieden zit de herrie boven de 40 dB. In de provinciale milieuverordening zijn de regels opgesteld, waardoor een schuurfeest in Eemnes niet meer mag, maar een gondelvaart wel. In december komt de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland met een herijkingsonderzoek.

Ook 1 van de opgeheven stiltegebieden lag aan het Uitgeester meer en aan de kust van groot deel van Noord-Holland.
Nu dendert er praktisch iedere minuut een vliegtuig op krap 600 meter overheen.
Met goedkeuring van de regiobestuurders die op hun beurt onder druk gezet zijn van Den Haag en de gesubsidieerde vliegtuigclub, Schiphol genaamd.
Helaas hebben de meeste mensen een onbedwingbare hebberigheid naar geld (hoe hoger de aap in de boom zit, hoe erger).
En is het rijtje van Wim (zie bericht hierboven) zeer zeker van toepassing op de hedendaagse samenleving waarin o.a. grote bedrijven zoals Schiphol
en nog vele, zich van een schone en rustige samenleving geen zier aantrekken, enkel uit hebberigheid naar geld.

Dat is onder andere: Verloedering Onder Schipholbeleid.
Zo gaat een samenleving uiteindelijk naar de spreekwoordelijke kloten.
Geen rust en elke dag (en nacht) getrakteerd worden op een ongekende hoeveelheid herrie en vervuiling.


Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Helaas moeten we constateren dat in vele gebieden in Zuid- en Noord-Holland de geluidsbelasting chronisch te hoog is. Onderzoek heeft uitgewezen dat hierdoor stress, slaapverstoring en leerproblemen vooral jonge mensen treft. Dit is bekend bij de overheden, maar toch zie je een tegenovergesteld beleid. Er komen nog steeds (snel)wegen bij die vlak langs woonwijken scheren. Onder het mom van betere doorstroming en vrijheid van de automobilist. Vanochtend moest ik weer constateren hoe de prijsvechters e.a. wederom te laag over onze wijken in de leidse regio scheren. Je moet bijna bukken. De consument wordt enerzijds gedompeld in ongebreidelde welvaart en profiteert hiervan, maar degradeert tegelijkertijd zijn eigen welzijn door.
Iemand vertelde mij weleens dat dit land door 90 regenten geregeerd wordt. Dat zou wel eens kunnen kloppen, want wij hebben regelmatig gebruik gemaakt om in te spreken bij onze gemeenten en provincies, maar het lijkt voor de Bühne. De voorkeursvariant blijkt al geregeld. Wil je een beroepsprocedure doen bij de RvS dan moet je soms door een stapel rapporten heen die meters hoog is. De kans op een positieve uitspraak is vrij nihil. De gevestigde politieke en economische orde is nauw verweven en laat geen buitenstaanders toe. "Not invented here". Ondanks de mooie woorden over z.g. participatie maatschappij en duurzaamheid..
De groei van Schiphol wordt door ons helaas niet afgeremd. Dat doet de consument zelf en de economische krachten. Want feitelijk is onze welvaart gebaseerd is op een wankel fundament. Enorme staatsschulden, gratis geld, ultralage renten en overcapaciteit in vele sectoren. De milieuproblemen zijn nog niet zodanig groot dat wij letterlijk het hoofd boven water moeten houden. Liever hogen we wat dijken op en verpesten het landschap, dan dat we een rem zetten op de mobiliteit en CO2 uitstoot. Offers brengen is nu eenmaal moeilijk zeker in verkiezingstijd.

Geplaatst door anoniem

De overheid en het bedrijfsleven hebben geen belang bij het langer leven van mensen. Dat is de reden waarom hier helemaal geen aandacht voor is.
Al 20 jaar lang zijn de nederlandse pensioen potten de melk koe van de financiele wereld en ook voor een gedeelte van de beheerders. Er is dan ook een tekort,wat eigelijk onmogelijk zou moeten zijn bij een kapitaal dekkings stelsel. Als mensen nu ook nog eens langer gaan leven,dan word de situatie snel onhoudbaar, Het is enorm cynisch,maar het is de waarheid.

90 regenten,ik weet het niet het zou kunnen. Op zich zou ik daar geen probleem mee hebben als men handelt in het algemeen belang. Maar dat is niet het geval,men handelt in Eigen belang.

Geplaatst door anoniem

als ik in leiden zou wonen,dan zou ik mij vooral ergeren aan de overbodige overlast die het vemijden van wassenaar geeft. Zoals bekend,en wat iedereen ook op het kaartje met vliegbewegingen kan zien is wassenaar de enige plaats in Nederland waar speciaal omheen wordt gevlogen. Men vliegt ongeveer 20 kilometer extra om wassenaar te ontzien. Op zich natuurlijk goed dat men zich inspant om de bewoners te ontzien,maar het ontzien van wassenaar geeft een grote extra overlast in leiden en omgeving. Daar moet een extra bocht gemaakt worden op lage hoogte, Ook bij de uitvlieg route naar het zuiden,bij het starten richting noord. waar de bocht over Amsterdam (en lijnden) ligt zou men met 20km extra vliegen veel overlast kunnen wegnemen in Amsterdam. En in tegenstelling tot de hiervoor genoemde route levert dit geen extra overlast op voor andere bewoners. Hier word echter niet de moeite genomen om een veel grotere groep bewoners minder overlast te geven.

Het is echt heel erg ziek wat er aan de hand is,en de vraag is toch of we dat nu moeten willen met zijn allen. De politiek heeft alles vakkundig dichtgetimmerd, de enige "protest" partij is wilders maar dat is volkomen nep. In het leven geroepen als katvanger zodat een echte buitenstaander als pim fortuin nooit meer een kans zal hebben. Sp is misschien de beste optie in het huidige kader.

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

In de Leidse regio liggen wij inderdaad onder de terreur van Schiphol. Wassenaar is een VVD gemeente met de nodige Haagse bestuurders als inwoner. Die lobby werkt natuurlijk veel beter dan bij de buren. Bij noorden/oostenwind komen de prijsvechter jankers zeer laag vanaf Den Haag in korte separaties over onze daken. Vroeg in de ochtend komen de cargo 747s vanaf ARTIP in de flevopolder hun bochten over de zuidelijke wijken in Leiden en Voorschoten maken. Soms al om 5 uur. Bij noordenwind komen de jankers vanuit het noordwesten en draaien precies over Leiden-Zuid en Voorschoten zeer laag over onze wijken. Daarbij is meestal de hoogte minder dan 600 m. Je kunt de passagiers bij wijze van spreken zien zitten.
Nu zelfs Nijhuis toegeeft dat voor € 30,= vliegen naar Zuid-Europa belachelijk is kun je het beleid van Schiphol rondweg aan de kaak stellen. Kerosine is nog steeds BTW vrij, milieu compensatie in de vorm van boomaanplant is een lachertje (vliegtuigen verpesten de kwetsbare atmosfeer op 10 km hoogte!). Een hoop overbodige vluchten voor het plezier die het milieu en leefgenot verpesten. Helaas zitten we in een hoogconjuctuur van gratis geld, lage rente en opkoop van obligaties door Draghi. Dat leidt tot groeiverslaving in de boardrooms van menig bedrijf, dus ook Schiphol. Een groei die volkomen onhoudbaar is in het licht van grondstoffen schaarste, klimaatverandering en ernstige verstoring van het leefklimaat van omwonenden. Verwacht niets van de politiek, die zitten in een kaasstolp. Wanneer je zelf begint de luchtvaart te boycotten en dat vooral in je omgeving uitdraagt kan een sneeuwbal effect ontstaan. Immers wij consumenten ZELF zorgen dat de groeiverslaving van Schiphol in stand blijft. En reken er maar op dat het economische klimaat zoals in 2008 zo maar weer terug kan komen en dat gaat (gelukkig) ook ten koste van Schiphol.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Goed gezegd Michiel. En niet alleen de stiltegebieden verdwijnen, ook Amsterdam verandert geheel. Een en al massa toerisme voor de wallen, de coffeeshops en de bijenkorf. Allemaal vanwege de gesubsidieerde vliegtickets. Hele woonblokken zijn nu een soort vakantiedorpen vanwege alle airbnb adressen en de woningnood dus nog groter. Is dit nou de ontwikkeling die we willen. Korte termijn een paar centen voor de happy few en de rest krijgt de overlast, de vervuiling, de rotzooi en betaalt ook nog eens de subsidie voor schiphol, klm en de lokale belastingen.

Geplaatst door de Vries

Dit is zeker waar:

"Ook bij de uitvlieg route naar het zuiden, bij het starten richting noord. waar de bocht over Amsterdam (en lijnden) ligt zou men met 20km extra vliegen veel overlast kunnen wegnemen in Amsterdam. En in tegenstelling tot de hiervoor genoemde route levert dit geen extra overlast op voor andere bewoners. Hier word echter niet de moeite genomen om een veel grotere groep bewoners minder overlast te geven."

Tot stand gekomen door een zogenaamd "foutje" met het parallel vliegen. Onzin natuurlijk, want hoe eerder de bocht ingezet kan worden, des te sneller kan er een vliegtuig achteraan die rechtdoor gaat. Oplichters zijn het. Die afstand is ruim voldoende om echt parallel te vliegen. Draaien boven het havengebied scheelt veel overlast.

Ditzelfde ga je ook zien bij het experiment in Leimuiden. Denk maar niet dat men dat voor de bewoners doet. Nee, de bocht kan korter waardoor de capaciteit per uur omhoog kan.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Michiel. Mogelijk is mijn vraag die ik bij een vorige bericht http://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/we-moeten-de-echte-prijs-van-onze-reis-betalen gesteld heb aan uw aandacht ontsnapt.

Mijn kennis over het effect van NOx en andere broeikasgassen dan CO2 heb ik ontleend aan het IPCC. Dit panel heeft gesteld dat het effect van de niet CO2 broeikasgassen minstens zo sterk is als dat van CO2 alleen. Van u heb ik begrepen, dat dit effect veel sterker is.n. U komt immers niet op 2 x 3% = 6% uit, maar op 35%. Kunt u mij de bron (liefst in de vorm van een hyperlink) melden waaraan u dat ontleend hebt?

Uw antwoord stel ik zeer op prijs.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

En zo kunnen we nog een hele tijd doorgaan. Als je op de hei tussen Bussum en Hilversum loopt of fietst, hoor je de hele dag het ene na het andere in oostelijke en zuidoostelijke richting vertrekkende toestel overkomen. En als dat niet het geval is, is er weer dalend verkeer uit het noordoosten dat op de Aalsmeerbaan of Kaagbaan landt. En niet zelden is er gelijktijdig vertrekkend en dalend verkeer. We hebben nog wel een grote, maar geen stille heide meer.

Wie volgt?

Geplaatst door Michiel

@Jaap, ik heb de literatuur niet zo bij de hand, maar ik ga mijn best doen deze (hopelijk in digitale vorm) op te halen. Het is een wiskundig verhaal.
De atmosfeer wordt van aardoppervlak richting ruimte steeds dunner. De zwaartekracht weet de luchtmoleculen steeds minder te binden. De afname van de concentratie luchtmoleculen gaat logaritmisch. D.w.z. er is geen lineair verband tussen concentratie en hoogte.
Als volgens de IPCC vliegtuigen maar voor max. 2-3 % bijdragen aan de CO2 en NOx uitstoot op NAP, dan is er uit te rekenen dat het equivalent op 10.000 m (waar geen fabrieken, auto's, kolencentrales zijn) navenant veel hoger is. Ik heb 35% voor deze hoge troposferische/laag stratosferische luchtlaag opgeschreven maar ik kan er +- 5% naast zitten. Probleem van de vervuiling op deze hoogte is de uitwisseling van gassen tussen troposfeer en stratosfeer. Die verloopt zeer traag. Dus NOx en CO2 in de stratosfeer blijft daar opgehoopt. NOx is een aantaster van de ozonlaag die zoals bekend ons beschermt tegen de kankerverwekkende UV straling. CO2 zal op grote hoogte een relatief dik gordijn vormen die het broeikas effect extra versterkt. Dat geldt ook voor de contrails (waterdamp) overigens. Wetenschappers maken zich hierover ernstig zorgen. De klimaatonderhandelingen hebben de luchtvaart uitgesloten omdat ze alleen maar naar het NAP niveau kijken. Nijhuis en zijn luchtvaartvrienden willen stomweg doorgroeien (anders is hun kortzichtige droomwereld ten einde). Dat betekent dat de huidige 1 miljard ton CO2 per jaar gaat stijgen naar 10 miljard ton/per jaar in 2040. Zij willen dit compenseren met bio brandstof, boomaanplant in de tropen en vliegtuigen op batterijen. Allemaal flut oplossingen die op grote schaal niet haalbaar zijn. Olie is en blijft de door Moeder Natuur gecreeerde meest geconcentreerde vorm van energie die je in de vleugels kan meenemen om je 10000 km verder te brengen. Daar kan geen bio of batterij tegenop. En is daarom juist een zeer sterk geconcentreerde vorm van CO2 waarvan dag in dag uit 100 miljoen ton wereldwijd in de atmosfeer verdwijnt. Voor de ongebreidelde mobiliteit van homo sapiens. De gevolgen kunnen fataal zijn voor onze kinderen en kleinkinderen. Daarom is er maar één oplossing: stop de groei en ga echt duurzaam. Leef lokaal, eet lokaal, ga voor lokale mobiliteit per OV en fiets. Boycot de luchtvaart (en autolobby)!

Geplaatst door Peter uit Zwanenburg

@Michiel,

Helaas staan de rechtse pro schiphol en anti duurzaamheid partijen (CDA, VVD, SGP, PVV + nog wat rechts splinter gedoe en in kielzog ook PVDA en D66) op zeer royale voorsprong.

Ik stem dan maar Partij van de Dieren. GL is namelijk ook mijn partij niet.

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

@Peter, je hebt gelijk, de gevestigde orde is nu al behang aan het kiezen voor de ministerkamers. Het wordt een echt "ons kent ons" kabinet in 2017, de machtsgeile Pechtold, Buma en Zijlstra likken zich al in bij onze referendumuitslag ontwijkende eerste minister. En die laatste heeft laten zien met 130 km/uur als norm op de snelwegen, onstuimige asfaltering door het groen en "weg met met de windmolens die moeten draaien op wind en niet op subsidies", aardgas winning over lijken dat de komende jaren wat hem betreft "business as usual" aan de orde is. Of hij wordt door Tusk/Juncker in de kaasstolp van Brussel gezogen. Maar dan nog. Zucht, zucht.
Zoals eerder gezegd we worden geregeerd door politieke regenten, bedrijfslobbies, corrupte banken en de machtige transport sector. Dat ze de toekomst van hun eigen nazaten op spel zetten is in het kader van de 4 jaar korte termijn politiek en zakkenvullerij niet van belang. In die keten zitten ook figuren als Nijhuis die geen haar beter is dan zijn voorganger en bedrieger Cerfontaine. Die laatste had salaris + bonussen van meer dan 8 ton per jaar. In Zwanenburg herinneren zich nog de beloften van dit heerschap tijdens de aanleg van de Polderbaan. Geen hinder hoor, oh ja? Die mensen hebben echt geen leven meer. Ga er maar kijken.
CDA+VVD+D66 hebben in ieder geval nu geen meerderheid. De onbetrouwbare PvdA wordt fijngemalen. GL en SP in onze regio stemden in het verleden gewoon voor wegenbouw op maaiveld vlak langs woonwijken. Pluchelikkers. Maar goed de politiek versplintert en daar ligt onze kans. Hoe meer partijen in een coalitie des te eerder een crisis. En kijk vooral naar Spanje en Italie wat daar de komende tijd gebeurt. Renzi en Rajoy worden dadelijk uitgekotst. Het is wachten op een echte vernieuwing in de samenleving. Ik denk dat veel mensen de huidige orde spuugzat zijn. Trump is wat dat betreft niet alleen een hork maar ook een teken des tijds. Het wordt een lange, bittere strijd tegen de gevestigde macht. Maar wel de moeite waard. Het moet kleinschaliger, lokaler met herstel van de sociale cohesie. En lokaler betekent decimering van luchtvaart, auto sector, kolen/gas producenten, etc. die nu met toestemming van de politiek in Den Haag corrumperen ten koste van onze kwaliteit van leven en leefklimaat. Hou de goede moed er dus in!

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Michiel. Alvast bedankt voor de moeite om die literatuur boven water te halen. Ik zal mijn verzoek even toelichten. Ik ben lid van de Werkgroep Toekomst Luchtvaart, zie http://www.toekomstluchtvaart.nl/ , die zich er onder meer voor inspant om de groei van Schiphol een halt toe te roepen. Wij beschikken over diverse deskundigheden en we zijn gewend om met wetenschappelijke literatuur om te gaan. Wat u over het effect van ijlere lucht en afnemende binding van luchtmoleculen geschreven heeft, is nieuw voor ons en als het van een gerenommeerde en betrouwbare bron afkomstig is, kan het voor ons heel bruikbaar zijn. Als u het lukt om deze literatuur in elektronische vorm boven water te halen, kunt u die rechtstreeks naar de werkgroep e-mailen. Het e-mail adres is .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) .
Als u alleen over literatuur op papier beschikt, kunnen we misschien een afspraak maken hoe wij hier verder mee kunnen gaan.

Nogmaals bedankt voor uw medewerking.