Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Steeds meer vraagtekens rond helihaven (Den Haag)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1328 
|
 midvliet.com 
me_vliegtuig_IMG_0572.jpg

Er bestaan een groot aantal vraagtekens rond de plannen voor de aanleg van een helihaven in de zuidoostelijke oksel van het Prins Clausplein.
Uit provinciale documenten blijkt dat het terrein vele malen groter wordt dan volgens de gemeente Den Haag het geval is. De vraag is waarom?

Initiatiefnemer Lucas van Malen van Heliplan V.O.F. stelt dat er ter plaatse alleen een landingsplaats voor helikopters komt zonder extra voorzieningen zoals een hangar of tankinstallatie. De helikopters mogen er vanaf een kwartier voor zonsopgang tot een kwartier na zonsondergang starten en landen. Dat betekent vrijwel zeker dat er een lichtinstallatie moet komen alsmede een parkeerterrein voor auto’s van passagiers. De passagiers zullen ook een wachtruimte moeten krijgen net als de piloten. Het terrein zal afgeschermd moeten worden met een hek en camerasysteem. Er zullen ook veiligheidsvoorzieningen moeten komen mocht er iets gebeuren met een helikopter zoals het uitbreken van brand of, nog erger, het neerstorten van een wentelwiek.

Als gebruikers worden privépersonen, zakenlieden, nutsbedrijven en commerciële klanten (zoals toeristen) aangeduid. Een groot deel van het luchtruim boven Den Haag is echter gesloten vanwege de veiligheid (woon en werkplek koningshuis, regeringszetel, parlement, internationale gerechtshoven en gevangenis).

De helikopters mogen niet meer dan 56 decibel geluid voortbrengen. Hoe Heliplan dat wil garanderen – het bedrijf heeft zelf geen helikopters – is onduidelijk. Hetzelfde geldt voor vlieghoogten (300 meter boven hoogste gebouw in de omgeving) en vliegroutes. Ook hierbij kan Heliplan niets van klanten afdwingen; Heliplan faciliteert naar eigen zeggen slechts.
De structuur van Heliplan zelf is niet echt helder. Naar buiten toe is Lucas van Malen het gezicht. Hij is niet actief in de luchtvaart doch werkt voor een onderneming die publieke organisaties helpt efficiënter te werken. Van Malen zelf is een project manager, woonachtig in Amsterdam.

Gesproken wordt over maximaal 800 starts en landingen per jaar. Op hoeveel dagen per week er gevlogen wordt blijkt nergens uit. Of 800 gedeeld moet worden door 365 dagen of 52 (1 dag per week) maakt nogal een verschil. Van Malen zelf spreekt over ‘enkele tientallen vluchten per jaar’ (1 vlucht is 1 start en 1 landing).

Bekijk bericht op "midvliet.com"

Reacties op dit bericht