Start campagne Eerlijk Over Vliegen

Groslijst Schiphollen Top-10 weerlegt onwaarheden in luchtvaartdebat
ZAANDAM 23 maart 2018 – Vandaag start Eerlijk Over Vliegen, een campagne van De Natuur en Milieufederatie Noord-Holland in samenwerking met tientallen lokale bewonersgroepen, de 12 provinciale Milieufederaties en Natuur & Milieu. De campagne heeft als doel de klimaat en gezondheidsschade van de luchtvaart te verminderen. Daarnaast heeft de campagne als doel om eerlijke en transparante informatie te leveren voor de besluitvorming over de toekomst van de luchtvaart.
Als aftrap van de campagne bespreken vandaag ruim honderd vertegenwoordigers van bewonersgroepen, milieuorganisaties en wetenschap tijdens het symposium Eerlijk over vliegen de groslijst Schiphollen Top-10. Deze is opgesteld door de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH) en heeft als doel om onwaarheden op het gebied van luchtvaart te weerleggen en mythes te ontkrachten.
Sijas Akkerman, directeur van de MNH: “De komende maanden gaan we de groslijst Schiphollen Top-10 aanvullen en aanscherpen. Omdat we willen dat de besluitvorming over wel of geen groei van de luchtvaart in Nederland zo objectief mogelijk plaatsvindt. En vooral ook om de klimaat-, milieu- en gezondheidsschade van vliegen te verminderen. Bovendien zijn we vooral benieuwd hoe de Top 10 van alle Nederlanders er uitziet. We staan open voor feedback.”
Met Schiphollen, een term geïntroduceerd door Pieter Winsemius, wordt bedoeld:
1) Het maken van afspraken waarvan de overheid weet dat ze die niet na kan komen;
2) Het gebruiken van ondeugdelijke rekenmodellen om bijvoorbeeld de geluidshinder vast te stellen;
3) En het uit de weg gaan van de grote maatschappelijke uitdagingen – zoals klimaatverandering – door valse argumenten te gebruiken.
“Het aanzwengelen van de maatschappelijke discussie lijkt nu al succes te hebben”, aldus Akkerman. “Inmiddels pleiten de CEO van Schiphol en KLM ook voor reizen met de trein in plaats van het vliegtuig naar bestemmingen dichtbij. En ook KLM directeur Inka Pieter erkende onlangs publiekelijk dat CO2 compensatie geen oplossing biedt voor de klimaatimpact van de luchtvaart.”
Website: Eerlijk over vliegen
Geplaatst door Wim uit Castricum
Hallo even kritisch nadenken!
De korte vluchten (de slots) die worden beëindigd, worden omgezet in verre vluchten met grote vliegtuigen waar meer op verdiend kan worden en laten dit nu juist dit soort vluchten erg veel meer CO2 en andere levensbedreigend rotzooi uitstoten. Nog verder van huis!