Staat geeft eerste antwoord in procedure van stichting RBV voor drastische vermindering vliegherrie

Deze week heeft de Staat zijn conclusie van antwoord ingediend bij de rechtbank Den Haag. Zoals verwacht voert de minister een hoop verweren aan. Deze zouden de rechter moeten overtuigen dat de vorderingen van stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) - die uiteindelijk zouden leiden tot een sterke vermindering van het vliegverkeer - moeten worden afgewezen
Zo stelt de Staat dat er al maatregelen worden genomen tegen (ernstige) geluidhinder, en dat er een krimp naar 460.000 en later 440.000 aangekondigd is.
Ook meent de Staat, dat er een deugdelijke afweging is gemaakt tussen de economische belangen van Schiphol en de belangen van de mensen die (ernstige) hinder ondervinden.
De Staat vindt verder dat het niet aan de rechter is om zich over dit soort zaken uit te laten, onder meer omdat voor het terugbrengen van de vliegbewegingen wetswijzigingen nodig zouden zijn.
Voor RBV is, na jaren Schiphollen, deze procedure tegen de Staat een uiterst middel om te bewerkstelligen dat er eindelijk iets gebeurt tegen de ernstige geluidhinder en slaapverstoring waarmee bewoners al jaren kampen, en die nog altijd toeneemt. Zie bijvoorbeeld GGD/GHOR-belevingsonderzoek geluidhinder en slaapverstoring luchtvaart 2020.
RBV heeft in haar dagvaarding uitvoerig onderbouwd dat ernstige geluidhinder en slaapverstoring tot gezondheidsschade van omwonenden leidt. En ook meent RBV dat de veronderstelde economische bijdrage van Schiphol aan de Nederlandse economie nooit deugdelijk in kaart is gebracht. De dagvaarding maakt verder duidelijk dat het jarenlange gegoochel van de Staat met cijfers heeft geleid tot een inbreuk op de fundamentele rechten van de omwonenden van Schiphol. Het antwoord van de Staat verandert naar overtuiging van RBV aan al deze punten niets. RBV ziet de verdere procedure dan ook met vertrouwen tegemoet.
Op 4 juli 2023 vindt bij de Rechtbank Den Haag de mondelinge behandeling plaats.
De website van Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder vindt u hier.
Geplaatst door anoniem1 uit nederland
Een krimp welke , voor zover ik het begrijp , neerkomt op niets meer dan het handhaven van de wettelijke geluidsnormen. Schiphol en KLM opereren nu al buiten de wet. Geen natuurvergunning en met het breken van de geluidsnormen.
Er is dus sprake van een partij die buiten de wet opereert. En die partij gaat een kort geding aanspannen tegen een besluit dat die partij weer gedeeltelijk (de natuurvergunning ontbreekt nog steeds) binnen de wet probeert te brengen.
Blijkbaar heeft men een rechter gevonden die daar in elk geval naar wil luisteren en het wil overwegen. Waarom anders zo,n procedure starten.
Uitleg op de website van KLM over het besluit. Helaas zonder vermelding van de wettelijke gronden waardoor ze denken kans te maken te winnen.
De spelletjes die worden gespeeld,het is ongelooflijk. In de afgelopen 10 jaar is Nederland al veranderd van een high trust society naar een mid lvl trust society. Een werkelijk gigantische regressie.
Alles wat mooi en goed is in dit land word kapot gemaakt. Het gaat veel verder dan de natuur,de leefomgeving en het klimaat alleen. De maatschappij zelf wordt kapot gemaakt.