Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Spoor vangt vooral de groei in de luchtvaart op. Vervangen meeste korte vluchten niet mogelijk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 164 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Logo_NS_International.JPG

Door Frans van den Berg

De trein zal nooit alle vluchten binnen 750 kilometer vanaf Schiphol gaan vervangen. Wel zijn minder vluchten op populaire bestemmingen mogelijk. Maar bovenal zal de trein de groei in het aantal reizen gaan opvangen.

Alle korte vluchten vanaf Schiphol vervangen door vooral de trein. Het is een pleidooi dat steeds luider klinkt. In een vijfdelige serie belichten we de mogelijkheden. Vandaag het slot met de eindconclusies.

Maar liefst 45 bestemmingen binnen een cirkel van 750 kilometer worden vanaf Schiphol dagelijks aangevlogen. Soms een keer per dag, maar Londen zelfs zestig keer. Bij elkaar dik 200.000 vliegbewegingen (starts en landingen) per jaar. Dat is op een aantal van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol maar liefst veertig procent. Wanneer die vluchten overbodig worden, is er genoeg ruimte voor nieuwe bestemmingen of zelfs voor krimp van de luchtvaart zoals milieugroepen willen.

Niet haalbaar
Maar uit de rapporten van Royal HaskoningDHV en van het Kennisinstituut voor Mobiliteit blijkt dat niet haalbaar te zijn. Afgelopen week toonde deze krant in een serie al aan dat de meeste bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk, in het zuiden van Noorwegen en Zweden, in Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië en delen van Duitsland en Frankrijk nu eenmaal vanuit Nederland slecht te doen zijn per trein. Lange ritten en vaak overstappen zoals in 11,5 uur naar Kopenhagen en tien uur naar Edinburgh. Daar wint een vlucht van maximaal anderhalf uur vliegen het royaal.

Hier wreekt zich ook het feit dat spoorwegmaatschappijen in eerste instantie nationaal zijn gericht. Binnen Frankrijk en Duitsland rijden wel veel hogesnelheidslijnen. In Frankrijk is Air France in de problemen gekomen doordat steeds minder binnenlands wordt gevlogen. De laatste jaren is dat ook in Italië het geval, zoals op de lijn Milaan naar Rome.

Hsl
Maar Nederland heeft alleen een snelle aansluiting naar het zuiden, naar Antwerpen, Brussel, Parijs en Londen. Richting Duitsland zitten de internationale treinen tussen de gewone treinen zodat topsnelheden niet mogelijk zijn.

Een ander probleem is het boeken van een ticket. Bij populaire bestemmingen is dat geen probleem op de site van NS International, maar bij afwijkende plaatsen is het lastiger. Nieuwe zoekmachines als Happyrail.com van de Treinwinkel uit Leiden en Trainline.nl helpen daarbij, zeker ook als het gaat om tarieven. Op de site van Treinreiziger.nl staan ook tips per land om goedkoop een ticket te boeken. In Frankrijk zijn de eerste prijsvechters op het hsl-spoor gekomen, maar die doen Nederland niet aan.

Toch zal voor veel mensen niet de prijs, maar de reistijd bepalend zijn. Het beeld is dat de internationale trein te duur en te langzaam is. Een student van de Tilburgse hoogleraar Paul Peeters is dat nu aan het onderzoeken. „Je moet niet de vliegtijd tegen de treintijd afzetten, maar het hele plaatje, dus van deur tot deur. Dan is het verschil veel kleiner. Veel treinreizigers accepteren de lange rit.”

Nachttrein
NS speelt daar in reclamecampagnes op in door te stellen dat je de hele treinrit kan werken en wifi hebt. Wel zo fijn voor zakenlieden richting Frankfurt, Brussel, Parijs en Londen. En voor wie de tijd heeft en uitgerust in de ochtend wil aankomen, is er volgend jaar weer dagelijks een nachttrein naar München en Wenen.

Maar zullen er genoeg vliegtuigpassagiers overstappen op de trein zodat al die korte vluchten kunnen worden geschrapt? Het Kennisinstituut voor Mobiliteit, dat in opdracht van het ministerie met een rapport kwam, denkt dat over tien jaar 1,9 miljoen passagiers het vliegtuig hebben verruild voor de trein. Driekwart van die winst zit op de route naar Londen. Wanneer ongemakken verdwijnen en de trein goedkoper wordt, kan dat oplopen naar 3,7 miljoen reizigers. Die extra winst is dan op de lijn naar Brussel en Parijs en naar enkele Duitse steden. Omgerekend komt dat neer op 25.000 vluchten.

Verbeteren
Royal HaskoningDHV, dat in opdracht van milieugroepen in 2018 met een rapport kwam, heeft 31 van de 45 bestemmingen binnen de straal van 750 kilometer bekeken. Die plaatsen zijn goed voor 178.000 vliegbewegingen. Door op korte termijn de internationale treindienstregeling en ticketservice te verbeteren neemt het aantal Nederlandse treinreizigers naar die 31 Europese bestemmingen toe van 27 naar 46 procent schat het bureau in. Dat scheelt jaarlijks ongeveer 89.000 vluchten op Schiphol. Als er een echt Europees hsl-net zou komen, dan zou dat kunnen oplopen naar een afname van 133.000 vluchten.

KLM-topman Pieter Elbers gelooft daar niet in. Op Brussel bouwt KLM de operatie de komende jaren af. „Naar andere bestemmingen stoppen er geen internationale treinen op Schiphol. Dat is toch wel een voorwaarde voor ons. Alleen dan kunnen onze klanten soepel overstappen van het vliegtuig op de trein. Dus graag de ICE vanaf Schiphol en niet vanaf Amsterdam CS.”

De NS en Prorail zijn dat niet van plan. De Thalys en Eurostar krijgen in 2030 station Zuid als beginpunt, maar de ICE blijft vanaf CS rijden. Bovendien stopt de Eurostar niet op Schiphol.

Utrecht
Hoogleraar Paul Peeters heeft ook zo zijn twijfels: „Voor transferpassagiers zou het mooi zijn dat alle internationale treinen op Schiphol stoppen, maar voor Nederlanders en mensen die naar Nederland komen, is dat helemaal niet nodig. Dan is Utrecht CS eerder een handig knooppunt.”

Heike Luiten van NS International ziet vooral kansen op de routes via Brussel naar Parijs en Londen en naar enkele Duitse bestemmingen. „Het spoor zal zeker niet alle korte vluchten vervangen. Het kan leiden tot minder vluchten op enkele routes, maar het zal vooral ook helpen om de groei in de luchtvaart op te vangen. We willen immers allemaal meer reizen, met vakantie en stedentrips maken.”

Londen
Ofwel, de komende jaren blijft de rol van de internationale trein als vervanger van de korte vlucht beperkt. Op de meeste van de 45 bestemmingen die wij deze week in de serie in deze krant hebben bekeken is vliegen sneller en veelal goedkoper. Wel haalbaar is het schrappen van de vijf vluchten op Brussel, en misschien een tiental minder op Londen (nu nog 60 per dag), maar overstappende passagiers en zakenlieden die op Londen City vliegen, krijg je niet zo snel in de Eurostar.

Deze trein gaat volgend jaar eindelijk in één keer van Nederland naar Londen. De overstap op de heenweg in Brussel is niet meer nodig, maar daar komt een tijdrovende paspoort- en bagagecontrole op Amsterdam en Rotterdam voor in de plaats. De nettowinst is daardoor gering. Ook is het aantal ritten nog beperkt tot drie per dag. Pas wanneer ieder uur een Eurostar rijdt tegen een concurrerende prijs, hebben KLM, British Airways en Easyjet het nakijken. Maar dat vergt investeringen in treinen en spoor (het spoornet zit nu al vrijwel vol).

Parijs
Op Parijs, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn kan ook een enkele vlucht worden geschrapt, maar ook daar blijven vliegtuigen pendelen. Parijs en Schiphol zijn immers de twee overstapluchthavens van Air France-KLM, waarbij passagiers op elkaars lijnen overstappen. Vanaf Schiphol vervoert Lufthansa ook passagiers naar de Duitse overstapluchthavens. Er zijn wel steeds meer speciale internationale treinen zoals naar de wintersportgebieden en in de zomer naar Zuid-Frankrijk, maar dat is onvoldoende om alle vliegtuigpassagiers op te vangen.

Alleen met meer treinen en de aanleg van meer snelle spoorlijnen kan een grote slag worden geslagen. Maar plannen om een hsl-verbinding naar het oosten aan te leggen zijn er niet. Na de hsl naar België en de Betuwelijn, voelt Den Haag niet meer voor dergelijke miljardenprojecten. Prioriteit ligt bij het binnenlandse spoornet.

Die ruim 200.000 vluchten naar 45 bestemmingen binnen 750 kilometer zijn dus bij lange na niet te vervangen door de trein. De komende jaren zal het beperkt blijven tot enkele tientallen. Laten we even uitgaan van dertig per dag. Dat lijkt niet veel, maar op jaarbasis zijn het 21.900 starts en landingen. Geschrapte korte vluchten kan KLM dan gebruiken voor nieuwe Europese of intercontinentale bestemmingen. „Wees voorzichtig met die uitruil”, waarschuwt Peeters. „Zo’n groter toestel stoot meer uit en geeft meer geluidsoverlast dan een klein toestel.” De overlast voor omwonenden kan dus groter worden.

Ajax neemt de trein naar Lille en niet het vliegtuig
Ajax zal voor de uitwedstrijd in de UEFA Champions League tegen Lille het vliegtuig laten staan en de trein naar Frankrijk nemen.

De Amsterdammers spelen op woensdag 27 november de vijfde wedstrijd in de poulefase van de Champions League. Na de loting heeft Ajax het initiatief genomen om samen met NS te kijken naar de mogelijkheid om met de trein naar de uitwedstrijd in Lille te gaan. Lille ligt in Noord-Frankrijk, net over de Belgische grens.

Ajax-directeur Edwin van de Sar legt uit waarom: „Complimenten voor de NS en Eurostar dat deze treinreis mogelijk wordt gemaakt. We leven in een klimaatbewuste tijd en wij willen als club graag een goed voorbeeld geven. Lille leent zich qua ligging uitstekend voor een treinreis, vandaar dat wij met dit idee bij de NS hebben aangeklopt. Voor Erik ten Hag en zijn mannen lijkt dit ons een efficiëntere en minder vermoeiende reis. Want de prestatie die Ajax in Lille moet leveren staat natuurlijk voorop.”

Een ander promotiemomentje wordt het Eurosongfestival in Rotterdam. Er worden speciale ’Eurovisietreinen’ opgetuigd. ProRail gaat proeven doen om betere treinverbindingen uit Europese steden als Barcelona, Milaan, Praag, Wenen, Stockholm, Berlijn, München en Moskou naar Nederland concreet uit te proberen. Daarvoor is veel samenwerking met buitenlandse spoorbedrijven nodig.


Deel 1 uit een serie van 5, Veertig procent van de vluchten vanaf Schiphol binnen 750 kilometer. Lees hier

Deel 2 uit een serie van 5. Treinen naar Duitsland en Scandinavië zijn te lang onderweg. Lees hier.

Deel 3 uit een serie van 5. Naar het zuiden is de trein pas echt snel en een concurrent voor het vliegtuig. Lees hier.

Deel 4 uit een serie van 5. Londen biedt de meeste kans op vervanging vliegtuig door de trein. Lees hier.

Deel 5 uit een serie van 5. Spoor vangt vooral de groei in de luchtvaart op. Vervangen meeste korte vluchten niet mogelijk. Leest u bovenstaand.





Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

VERDRINGING REGULIERE REIZIGER IS EEN HELE SLECHTE ZAAK

De manier waarop deze luchtvaartjournalist dagenlang de al beperkte spoorcapaciteit over probeert te hevelen naar de luchtvaartsector gaat alle perken te buiten. Blijkbaar heeft hij een opdracht aangenomen om meer ruimte voor nog meer transatlantische vluchten van en naar Schiphol te promoten?!! Ten koste van het rammelende mobiliteit systeem dat al een landelijke groei van maar liefst 30 % tegemoet kan zien in de komende 10 jaar?

Wanneer dringt het eens tot de hoofdredactie van het NHD door dat een andere toekomstvisie - met transities rond energie en mobiliteit - noodzakelijk is geworden? Als abonnee van deze krant dus dit signaal, wellicht dat andere lezers het net zo ervaren?

Geplaatst door gerard

NHD is toch gewoon van de Telegraaf? Dan kan je minstens vermoeden hoe het zit.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.