Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Spitsuur op Schiphol te druk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2113 
|
 haarlemsdagblad.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0475.jpg


Door Silvan Schoonhoven


SCHIPHOL - Een ’enorme toename’ van verkeer op Schiphol leidt tot een groeiend botsingsrisico op de start- en taxibanen. De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zet een team aan het werk om het probleem op te lossen.

De drukte ontstaat tijdens steeds drukkere piekuren. Schiphol probeert aankomende en vertrekkende vluchten zo dicht mogelijk op elkaar te plannen, zodat de overstaptijd minimaal is. Maar daardoor kruisen tijdens de spitsuren steeds meer taxiënde toestellen de auto’s van bijvoorbeeld technische diensten, vogelwacht, schoonmakers en de havendienst.

,,Het slepen van vliegtuigen is tijdens die spitsuren lastiger te managen’’, zegt een woordvoerder van de LVNL. ,,Op 11 augustus was onze drukste dag met 1452 vliegtuigen. Maar ook op andere dagen was het extreem druk.’’

Oplossingen
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) publiceert sinds deze week wat er mis ging op de grond en in de lucht. Op 17 juni dreigden twee toestellen op elkaar te botsen tijdens het in- en uitparkeren (zie de beelden hierboven).
Naar aanleiding van onder meer dat incident komt er een ’regieteam’ dat oplossingen bedenkt ’zodat bij verdere toename van het vliegverkeer geen knelpunten ontstaan in de afhandeling van het grondverkeer die impact hebben op de veiligheid en capaciteit van het vliegverkeer’.

Spannend
De LVNL geeft als eerste luchtverkeersleiding ter wereld openheid van zaken door incidenten op de website te plaatsen. Vorig jaar waren er zeven die ’potentieel ernstig van aard’ waren. Directeur Paul Riemens vindt het spannend het om zich zo kwetsbaar op te stellen tegenover de buitenwereld. Maar transparantie is een goede zaak, vindt luchtvaartexpert Benno Baksteen. ,,Wat nu gebeurt, doorbreekt de spanning die aan het ontstaan was.’’

Die spanning heeft te maken met de angst bij piloten en ander luchtvaartpersoneel dat het melden van incidenten tot strafvervolging zou leiden. ,,Maar er gaan nou eenmaal dingen mis zonder dat daar een kwade bedoeling achter zit’’, zegt Baksteen. ,,Door te laten zien dat je incidenten zelf goed onderzoekt, geef je justitie het vertrouwen dat zij een zaak niet hoeven te vervolgen.’’

De incidentenlijst van de LVNL laat vooral zien hoe streng de veiligheidseisen zijn. Een bijna-botsing tussen twee volle touringcars op een parkeerterrein zou nooit tot een rapport met een veiligheidsanalyse leiden. Bij taxiënde vliegtuigen gebeurt dat dus wel. ,,In de wereld buiten de luchtvaart zou je het nooit zo grondig kunnen aanpakken’’, zegt Baksteen. ,,Dan zou je voortdurend overal achteraan moeten rennen.’’

Viermaal kwamen ze te dichtbij
Een dreigende botsing tussen twee (lege) toestellen werd tijdig afgewend op 17 juni (Zie bovenstaande reconstructie van de LVNL). Er waren in 2014 nog drie incidenten op en rond Schiphol.

Vrijdag 12 december 2014, 8.00 uur. Een kleine Piper van Rotterdam klimt na het opstijgen te hoog. Uit het zuiden komt een Dassault Falcon 900-privéjet op weg naar Schiphol. De toestellen komen te dicht bij elkaar, met een hoogteverschil van maar honderd meter en horizontaal minder dan drieduizend meter.

Zaterdag 8 november, 8.00 uur. Een klein verkeersvliegtuig, een Embraer 145, draait laat in voor de nadering van de Buitenveldertbaan. Een Boeing 777-200 komt uit het oosten aanvliegen voor dezelfde baan. De toestellen komen vertikaal 130 meter en horizontaal ruim 3200 meter bij elkaar in de buurt.

Zondag 12 januari, 15.30 uur. De Kievit (vogelwacht) krijgt van de LVNL toestemming om naar de Kaagbaan te rijden voor een inspectie. Tegelijk staat een Boeing 747 klaar om die baan te kruisen. Dan is er nog een Boeing 737 die de baan op wil draaien voor vertrek. Hij krijgt een waarschuwing voor de kruisende 747, maar niet voor het autootje van de vogelwacht.
De toren heeft de Kievit niet gezien, maar die hoort via de radio dat de 737 toestemming krijgt om op te stijgen. Onmiddellijk geeft de vogelwacht een waarschuwing en de toren breekt de start af. Er is een systeem dat waarschuwt als voertuigen en vliegtuigen te dicht in de buurt komen, maar de Kievit was te ver weg om zo'n waarschuwing te doen uitgaan. De 'complexe infrastructuur van Schiphol' wordt benoemd als een van de oorzaken van dit incident.

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht