Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Speciale bouw tegen herrie van Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 803 
|
 RTV NH 
hv_geluidshinder_2986.jpeg

Geluidsarm bouwen is het antwoord op de slepende groeidiscussie rond Schiphol. Dat stelt wethouder Jurgen Nobel van de Haarlemmermeer, die een proef start met een nieuwe woonwijk, waar mensen door compleet nieuwe bouwmethoden minder last van vliegherrie hebben. Dat meldt De Telegraaf.

Gemeenten rond Schiphol willen veel woningen bouwen, maar zitten steeds dichter tegen aanvliegroutes aan. De luchthaven en KLM zijn hier mordicus op tegen, omdat Schiphol gematigd mag doorgroeien na 2020. Bouwen bij banen leidt tot meer klagers, al staat een kettingbeding in koopcontracten. Toekomstige bewoners mogen wel klagen, maar er wordt een clausule in hun koopcontract opgenomen dat ze zich bewust zijn in de buurt van start- en landingsbanen te wonen.

Proefhuizen


De gemeente Haarlemmermeer wil binnen een jaar de eerste proefhuizen neerzetten rond de luchthaven, laat Nobel weten. "Voordeel van geluidswerend bouwen is dat je in de tuin kunt zitten. Ook hebben we ontdekt dat een groene omgeving de lawaaibeleving fors doet dalen", aldus bouwkundige Martijn Lugten.

Bekijk bericht op "RTV NH"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Janna

Wat een geklets van dhr. Lugten! Ik heb een tuin op een complex, in het groen. Kan vertellen dat geen bal uitmaakt! Geen boom die de pestherrie tegenhoudt...

Geplaatst door Ed

Luchtkastelen en droomvilla's....

Geplaatst door anoniem

Wat een onvoorstelbare onbenul, die wethouder. Zometeen wordt het olifantsgras ook weer van stal gehaald.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Best verbazingwekkend, hoe de sector toch bijna alles weet om te draaien in haar voordeel.
Een kettingbeding in een koopcontract, zijn eigenlijk maffia-praktijken.
Geluidsarm bouwen, het kan zo maar uit de idiote koker van de sector vandaan komen.
Twee mogelijkheden: het werkt.
het werkt niet.
Stel dat het wel werkt (dan moet je wel in sprookjes geloven en vast een kettingbeding tekenen dat je dat doet), hoe gaat het dan met de enorme geluidshinder die over 3 provincies verspreidt wordt?
Alle huizen slopen en 'geluidsarm bouwen' ?
Het werkt niet !
Zelfs in een bos hoor je de enorme klere herrie van een vliegtuig.
Het enige wat werkt is minder, minder, minder en minder vliegen !
Nederland is veel te klein voor zo'n Moloch van een luchthaven.
Shithol heeft al decennia lang de halve kant van Nederland in zijn wurggreep.
Dat is een misdaad tegen al wat hier leeft.





Geplaatst door anoniem1

Geluidsarm bouwen is mooi maar het doet helemaal niks voor de honderd duizenden woningen die er al staan.

Geplaatst door Marc

Ik zeg 70% minder vluchten (mn pretvluchten, alle bestemmingen binnen de 1000km en HUB deels weghalen ) waarbij de luchtvaart dusdanig krimpt en er veel bouwgrond vrijkomt. Vervolgens kunnen we direct starten met het opleiden/omscholen van klm-ers / luchtvaartpersoneel naar een baan in de bouw (werkvoorbereiders, installateurs, bouwvakkers, opzichters etc) en hiermee het tekort aan bouwpersoneel opvullen.

Geplaatst door M uit Heemskerk

Het is weer een verloren weekend vanaf vanochtend kwart over 5 begon het, ik wordt nu knetter gek van die achter elkaar opstijgende bakbeesten. Dit kan echt niet zo.

Geplaatst door anoniem1

Kijk nu eens naar het landende verkeer van deze ochtend. De laagvlieg routes naar de landing worden steeds langer en men neemt steeds meer ruimte in. Alles bij aalsmeerbaan over leidsche rijn. Dan woon je 30+ km van schipol en niet eens rechtsreeks onder de aanvliegroute en krijg je nog steeds ene naar andere vliegtuig over je heen op 1000 meter hoogte. En bij de zwanenburg baan is het net zo erg,heel zuidwest Nederland onder de herrie van bochten. Dit was tot voorheen veel minder het geval. Het Is dezelfde overlast die noordholland ook heeft bij zuiden wind. Kijk nu eens op kaartje hoe enorm de overlast zich uitspreid,het is gigantisch.
Het gaat echt heel erg de verkeerde kant uit met Schiphol. Het is absurd.

Geplaatst door anoniem1

Het vervloekte vectoren naar de landing moet eruit en cda landingen. Het vectoren helpt ook helemaal niks trouwens. Bij laatste onderzoek eindigde Schiphol rond plaats 70 van de 130 luchthavens waar men voorheen nog wel eens in de top eindigde naar ik mij meen te herinneren.
Voornamelijk door de steeds grotere vertragingen. Om een klm vlucht voorrang te geven worden 10 andere vluchten wat vertraagt. En veel grotere werkdruk lvnl,onmogelijkheid cda landingen bij vectoren. Klm is direct verantwoordelijk voor meer dan 50% van de overlast.

Geplaatst door Janna

Wat te denken van een herriebak van KLM vannacht om 1.20 uur op 700 m.
Ik schrok me dood en kon de slaap niet meer vatten.
Maar weer eens geklaagd, ook al helpt het helemaal niks!
Ik heb me inmiddels ingeschreven in Den Helder omdat ik hier doodziek word gemaakt, ik kan het echt niet meer verdragen.




Geplaatst door M uit Heemskerk

Janna echt heel heel naar. In welk omgeving woon je nu?

Geplaatst door Michel

Nou dan hadden we er ook nog 1 om 02:22, een klm 747 cargo MP7551 naar Campina Brazilië.
Ze zijn werkelijk van de pot gerukt die verkeerslijers om een 747 op dit tijdstip te laten vertrekken, weg nachtrust en weer je kind janken.
Je mag hier niet schelden maar dat BAS heeft het geweten vannacht.

Eigenlijk is het hier n de IJmond al weer een paar maanden raak met vertrekkende vliegtuigen, wat een herrie de hele dag en dan die paar dagen inkomende, nou die komen het liefst onder de 600 mtr vanuit de zuid naar de noord over en dat met 300 km zee voor mijn woonplaats en dan woon ook je maar ongeveer een km of 30 van shithol

Nee wat hier allemaal maar gebeurt en waar de burger de Sjaak mee is in NL is werkelijk niet meer te begrijpen. Alles is beschermt hier, de blauwe zeedistel.....beschermd, de zandhagedis......beschermd, de geelbuikpad.......beschermd, de vos .......beschermd en zo zijn er nog tientallen dieren, en de burgers of bewoners? ........die kunnen volledig naar de kl... gaan. Te belachelijk voor woorden.

Geplaatst door Elodie

Geluidsarm bouwen, wat een mooi gevonden uitspraak. Ik zie het al voor me: een geheel overdekte woonwijk, waar de mensen altijd in een soort subtropisch klimaat leven. We noemen dit Utopia!
Je zou ook kunnen voorstellen: stop met het subsidiëren van deze vervuilende sector. De gewone 'man' krijgt toch ook geen subsidie wanneer deze het klimaat vervuilt. Overigens de gewone "man' betaald wel aan de subsidies die de vliegmaatschappijen krijgen!

Geplaatst door Lot

Ik vraag me af of er door een onafhankelijk bedrijf wordt bijgehouden of ze niet allang boven de 500.000 vluchten zitten. Want het is weer veel drukker dan vorig jaar. Ik verbaas me echt over de intensiteit van afgelopen maand. Weet iemand dit?

Geplaatst door Janna

Ik woon in Amsterdam- Osdorp. Onder de uitvliegroute van de Zwanenburgbaan- en Polderbaan naar het zuiden. Dubbelop dus.

Geplaatst door Wobbe

@ Michel
Die luizenbossen zeggen tegen AT5 dat die vlucht officieel al om 22:00 uur had moeten vertrekken. Ze zullen onderzoeken waarom het toestel zo laat was en of dit in de toekomst voorkomen kan worden, huichelen ze verder.

WTF??? Dat teringding vertrekt vrijwel altijd uren over tijd. Officiële vertrektijd, laat me niet lachen. Die officiële vertrektijd van dat toestel bestaat alleen maar in de boeken. In werkelijkheid vertrekt het iedere keer wanneer het ze daar op Schiphol goed uitkomt.

Geplaatst door anoniem

De uitspraken van zo'n Jurgen Nobel geven aan dat bestuurders er totaal, maar dan ook totaal geen benul van hebben waar ze het over hebben. Laat hem eens met bewoners van een zwaar geïsoleerd huis gaan praten. Geluidsarm (of hoe je het ook wil noemen) werkt in plekken dicht bij de luchthaven binnenshuis nauwelijks en in de tuin (vanzelfsprekend) geheel niet.

Geplaatst door Michel

@Wobbe,

bedankt voor de info. Op de app staat idd vertrek 22:00 uur.
Ik ga het IL&T maar weer eens mailen. Vergeefse moeite ik weet het, maar dat instituut BAS stelt helemaal geen zak voor want dat is de ‘reageer maar af’ site die met de meest geweldige niet meer te geloven verklaringen strooit.

Ik zal de verklaring van het IL&T tzt wel plaatsen hier op de site.

Geplaatst door Wobbe

Zelfde liedje met de vlucht van Martin-Air naar Johannesburg. Altijd uren over 'officiële' tijd.

Geplaatst door Michel

@Wobbe,

Al die 747 cargo,s vertrekken te laat. Nu 1 van Cathy Pacific Airlines naar Hong Kong vertrek 21:35 en werkelijk vertrokken 22:12.

Geplaatst door JeeWee

Als ik ruimte zoek mijn woning te verbouwen om minder overlast te ervaren, dan past het niet in het bestemmingsplan van de gemeente HAARLEMMERMEER. EEN SCHIPHOL is al honderd keer meer uitgebreid dan waar ik toestemming voor krijg. Namelijk GÉÉN. De ruimte die ik vroeg, was enkel en alleen om mij te kunnen beschermen tegen de overlast van SCHIPHEL.
Wanbeleid overal. Haarlemmermeer, Den Haag. Schiphol. Gefeliciteeeeeeeeeering


Geplaatst door anoniem1

Ilt is een mooie organisatie maar het is een papieren tijger zonder tanden.
Ik heb bij hen diverse malen een overtreding van Schiphol gemeld (overtreding naar mijn mening). Maar ilt doet daar helemaal niks mee,al kijken ze wel naar je meldingen denk ik.
Dat heeft men afgelopen jaar ook een keer duidelijk gemaakt in de pers,dat men niet op kon treden want geen wettelijk kader.
Uitzonderingen,tijdelijke ontheffingen,schiphol heeft ALTIJD een geldige reden en zo niet dan gooien ze het op het weer of tijdelijke ad hoc werkzaamheden,dat hebben ze wel goed in elkaar gedraaid. En dan krijgt ilt ook nog van bovenaf te horen om Schiphol maar met rust te laten.

Er is geen kader,schiphol staat volledig buiten de wet.

Geplaatst door anoniem1

De overtreding waarbij men aangaf niet op te treden was naar mijn mening het overschrijden van de 4 banen norm van het jaar daarvoor. Uiteindelijk bleven er iets van 19 dagen over waarvoor geen goede reden of verklaring was die een overschrijding rechtvaardigde. Het aantal overschrijdingen was iets van 60 naar ik mij meen te herinneren.

Geplaatst door Anoniem

Wat een herrie constant, ik krijg echt moordneigingen!

Geplaatst door anoniem1

En weer een prachtige zondag ochtend met ene naar andere vliegtuig. Hele zomer aangepast baangebruik. Bas heeft het nu heel slim ook niet meer over extra overlast zoals voorheen bij exact dezelfde aanpassingen van de banen,men heeft het nu over verplaatsing van overlast.

Kaagbaan is maanden per jaar niet volledig inzetbaar. Ik overdrijf niet,het zijn echt 4-5 maanden. En vorig jaar ook 4-5 maanden net zoals jaar ervoor. De kaagbaan heeft gemiddeld 10 keer zoveel beperking als de overige banen. Daar zijn vrijwel nooit werkzaamheden,of ze geven geen aanleiding tot aangepast baangebruik. Nu tot 1 juli aangepast baangebruik met "verschuiving" van overlast. Het gaat een mooi voorjaar worden.

Bedankt Schiphol! Stel je voor dat we jullie niet hadden,hadden we een mooi en rustig voorjaar gehad, Dat wil toch niemand.

En ja,de onderhuidse agressie loopt hier ook weer op helaas.

Geplaatst door Ed

Beste anoniem1, ik heb oprecht begrip voor je frustratie, maar bestrijd het idee dat de kaagbaan jaarlijks 4-5 maanden per jaar buiten gebruik is. De situatie die jij beschrijft hebben we Oegstgeest in 2018 vanaf eind april tot augustus meegemaakt door landend verkeer op de kaagbaan bij noordelijke en oostelijke wind. De hele zomer verpest. Dit jaar waren we de hele maand april ook de klos. Gisteren was de eerste dag dit jaar dat ik van m'n tuin heb kunnen genieten, inderdaad vanwege, in ons geval, dankzij aangepast baangebruik. Even lucht.. De overlast van Schiphol is inmiddels overal veel en veel te groot, het welzijn van heel veel mensen staat op het spel. Ander baangebruik verplaatst slechts het probleem.

Geplaatst door anoniem1

Dat begrijp ik,ik ken oestgeest redelijk goed en weet dat de herrie daar ook verschrikkelijk is. En waarschijnlijk nog frequenter als bij de aalsmeerbaan. Ik focus mij vooral op de aalsmeerbaan omdat dat de baan is die hier overlast geeft. En dan ga je zoeken naar mogelijke oorzaken waarbij het mij opviel dat er heel vaak iets is met de kaagbaan en vrijwel zelden iets met de andere banen.
Mijn opmerking is niet tegen de omwonenden van de kaagbaan gericht,ik hoop dat dat duidelijk is. Het is frustratie hier die in het weekeinde de laatste tijd vaak hoog oploopt.
Bedankt voor je reactie. De overlast treft ons allemaal,ik zal mij wat inhouden wat betreft de ergenissen over de aalsmeerbaan. Uiteindelijk gaat het (helaas) altijd weer ten koste van andere bewoners.

Geplaatst door Janna

Van de 19 weken dit jaar is het 9 weken noordenwind geweest. Dit betekent hier in Amsterdam West geen behoorlijke nachtrust, niet in de zon op je balkon dan wel in je tuin.. vluchten kan alleen naar de kop van Noord Holland, boven Alkmaar.
Vorig jaar was er ook bovengemiddeld noordenwind...is het een trend? Klimaatverandering? In ieder geval doffe ellende! Gisteren meer dan 250 vliegtuigen over onze wijk!!

Geplaatst door sara

Hier ook weer de hele dag.

Misschien is het fijn om naar de geluidsmeters met dag samen te komen voor de kalibratie van de explane app... ? Voor wie hem nog niet heeft.. (mij helpt het meer dan bij de wassen neus de bas aan bellen). https://explane.org/). Het is heel fijn om ze op heterdaad te betrappen. De app kun je downloaden en als je locatie aan staat op een microfoontje drukken en dan meet je even het geluid. Het is nodig om het geluid te kalibreren.

Het is op de 29 juni ste. Ik zou het heel erg fijn vinden elkaar te ontmoeten. Ik lees jullie stukken altijd graag. Hoewel ik er echt heel droef van wordt. Misschien helpt het elkaar te zien want Niemand staat op... het is een werelds probleem. Gaat steeds om het zelfde, groeimodel, goedkoop goedkoper goedkoopst en de economie eerst, of nee beter een paar mensen vullen hun zakken ten koste van anderen. De prijs, is de aarde. En ik ben zo bang dat dat sneller zal zijn dan dat we kunnen overzien.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vn-uitbuiting-natuur-leidt-tot-massaal-uitsterven-van-soorten-en-afnemende-leefbaarheid-op-aarde~b316f5af/

https://www.vpro.nl/programmas/prijsvechter.html

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/de-kool-en-de-geit-sparen
"in het Gelderse dorpje Hurwenen, mag een geitenboer middenin de dorpskern toch doorgroeien van 7000 naar 13000 geiten'' ( geiten dus in een flatgebouw).

Geplaatst door Fred

Dag allen. Ik wil graag groots aanpakken. Alle gemeenten die buiten de 48Lden contour vallen maar toch zeer veel overlast hebben wil ik laten verenigen en actie gaan voeren. Stuur graag een mail als je mee wil doen naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). com.
Nu is de tijd om actie te voeren..