Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Speciaal meldpunt voor geluidsoverlast Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2019 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 16-08-2018 
Lelystad_wwijzer_hvs.jpg

DEN HAAG - Er komt een speciaal meldpunt voor geluidsklachten rond Lelystad Airport. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een reactie op vragen van kamerlid Cem Laçin van de SP.

Aanleiding van de vragen is het bericht dat grote groepen Nederlanders die niet in de directe omgeving van Schiphol wonen geen klachten zouden kunnen indienen over geluidsoverlast.

“Eenieder mag een verzoek om handhaving bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) indienen en die zal daarop reageren. Op grond van de algemene wet bestuursrecht kan hiertegen alleen bezwaar worden gemaakt door personen die als belanghebbende kunnen worden gekwalificeerd. Volgens het bestuursrecht is een zekere begrenzing van het begrip belanghebbende noodzakelijk. Het betrokken bestuursorgaan, in dit geval de ILT, moet aan de hand van bestuursrechtelijke criteria bepalen of een bezwaarmaker belanghebbende is. Het oordeel van de ILT kan ter toetsing aan de rechter worden voorgelegd”, zegt de minister daarop.

De uitbreiding van Lelystad Airport naar een overloopluchthaven van Schiphol brengt nieuwe vliegroutes met zich mee. Daardoor dreigt voor een aanzienlijk deel van het noorden en oosten van Nederland geluidshinder.

“In aanvulling op de wettelijke handhaving wordt voor Lelystad Airport een meldpunt ingesteld waar mensen terecht kunnen met klachten. Bij het Lelystad-meldpunt zullen alle klachten over vliegtuigen van en naar Lelystad Airport worden behandeld”, aldus Van Nieuwenhuizen. De klachten komen binnen bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS).

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 16-08-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Klachten worden niet behandeld. Enkel geregistreerd.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Dit klopt en klagers worden ontmoedigd, zodat het op den duur lijkt dat er minder klachten zijn.

Zie Truc 3 – Klachten uit mijn cursus: "Liegen en bedriegen bij de aanleg van nieuwe vliegvelden of landings-start banen door de Nederlandse overheid".

Zorg voor een systeem, waarbij het invoeren van klachten zo bewerkelijk mogelijk gemaakt is en voor elke klacht veel stappen moeten worden doorlopen.

Na enige tijd haken mensen vanzelf af, zodat er kan worden aangegeven dat er minder klachten zijn en de hinder dus is afgenomen en er nog groeiruimte is.

Filter veelklagers (bv. meer dan 500 per jaar) uit uw gegevens.

Geplaatst door M uit U

Zou ze dit bedoelen met 'zorgvuldigheid'? Een website en telefoonnummer openen waar iedereen die gek wordt van die klereherrie, zijn frustraties kan afreageren, zodat de minister en haar vrienden bij Schiphol met een gerust hart lekker met vliegtuigjes kunnen spelen?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schiphol.

Net als: http://www.bezoekBas.nl
Slechts adviserend, registrerend en er vooral voor zorgen dat de hindercijfers ieder jaar mooier zijn dan de werkelijkheid.
Uiteraard in opdracht van de Nederlandse politiek en de luchtvaartsector in Nederland.
Dus 'onafhankelijk' / speciaal meldpunt?
Bas is ook in dienst van Schiphol.
Absoluut, bedriegen / vervalsen (creatief boekhouden) / vervuilen en herrie produceren zijn dagelijkse kost voor de politiek en de luchtvaartsector.

Geplaatst door J.H.van Loenhout uit Bennekom

Geachte heer/mevrouw, ik worstel al een tijd met wat door mij wordt ervaren als geluidshinder door overvliegende jachtvliegtuigen, helikopters en burgervliegverkeer. De combinatie van beide frustreert op een bijzonder vervelende manier. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk de logica van een en ander te snappen. Wat het militaire verkeer wordt ik verwezen naar het schema van vluchtbewegingen. Er staat dat men bij oefeningen oefent tussen 8.00 en 24.00 uur. In de praktijk blijkt dat men zowel vroeger als later dan de opgegeven tijden vliegt. Mijn ervaring is inmiddels dat men de vluchtschema's niet moet geloven. Op de aangegeven data vliegt men niet of wel. Maar let wel er zijn ook andere (ingelaste?) oefeningen. Ingevolge een beschikking van de minister van Defensie mag men schijnbaar uiterst laag vliegen. Fijn hoor voor gevoelige zenuwen! Maar hier blijft het niet bij. Tegelijkertijd met het militaire oefenen heb je de vliegmachines van Schiphol (10-20 vluchten/uur). Het rustig wonen in Bennekom is verleden tijd kan ik u verzekeren. Nu van Schiphol, straks van Lelystad Airport. En allemaal lager dan de 18.000 voet waar men het over heeft. Mag ik vaststellen dat de burgers van Nederland voor het lapje worden gehouden door de luchtvaart en consorten? Bah, wat een land.
Hoogachtend,

Geplaatst door M uit U

Bennekom? Daar ook al? Ik weet dat de vliegtuigen hoorbaar over Doorn en Zeist vliegen, maar zijn ze ook al in Bennekom zo goed te horen? Ik ben me aan het oriënteren op een woonplek buiten de Randstad, en zie Rhenen ook als optie. Maar is dat dan wel verstandig.............................

Geplaatst door gerard

Verhuis naar Emmer Compascuum. Daar is het nog stil en er gaat volgens de huidige plannen ook geen toekomstig Lelystadverkeer overheen.

Geplaatst door Thijs HHW uit Heerhugowaard

Je ontkomt er bijna nergens aan. Ik heb na lang onderzoek besloten in Heerhugowaard te gaan wonen. Speelden wel meerdere factoren mee, maar je zit hier relatief vliegtuigluw, betaalbaar, waterrijk en dichtbij Amsterdam en Alkmaar is ook leuk.

Echt vliegtuigluw zit je oa in de Kop van Noord-Holland (omgeving Schagen). In Noord-Oost Nederland (oa bij gerard) moet je er rekening meer houden dat daar tzt "CBA Land" ingesteld gaat worden, een internationaal laagvlieggebied voor gevechtsvliegtuigen dat overlapt met Duitsland. Andere vrij rustige omgeving is momenteel Dieren en achterland, maar dat is verder van de Randstad.

Verder moet je, naast Schiphol (zie de kaarten hier op de site, https://www.vlieghinder.nl/paginas/page/radarplots-afgelopen-maand) en Lelystad rekening houden met andere militaire laagvlieggebieden en -routes. Laagvliegroute 10A is momenteel overigens 'gesloten', maar je weet het maar nooit. In 2014 klonken er geluiden om hem weer in gebruik te nemen, aangezien in het gebied qua bebouwing historisch al rekening is gehouden met de route (qua hoogte). Dat risico geldt ook voor een mogelijk vliegveld Twenthe.

Rhenen is mooi wonen maar zeker richting Veenendaal moet je wel rekening houden dat er eea overkomt, weliswaar op grotere hoogte dan de Randstad. Ik beveel aan om op https://flighttracking.casper.aero/ams/ te kijken en dan kun je alle '24h tracks' terugkijken over meerdere dagen (en windrichtingen). Dan zie je vrij snel per locatie hoeveel Schipholverkeer er op welke hoogte overkomt. Lelystadroutes zijn, afgezien van dichterbij het vliegveld, nog vrij onzeker, als ze echt lang laag blijven hangen.. dan wordt dat nog wat op de Veluwe, samen met militaire routes. Dan zit je toch rustiger in kop van NH vermoed ik.

Ik heb hier een aantal kaarten geplaatst van mijn onderzoek van destijds (2016). https://photos.app.goo.gl/mCpMd5CQaAv7hEKu7 Zit ook nog wat eigen Paint-werk bij, dat is mogelijk incompleet. Wellicht heeft iemand hier nog wat aan. Succes!


Geplaatst door M uit U

Ja, waar je ook bent in dit land, je hoort overal wel ergens het brommen van vliegtuigen. Er is geen rustig plekje meer waar je alleen de bomen en de wind hoort.

Gek genoeg heb ik geen moeite met helicopters, sportvliegtuigjes en straaljagers. Zal wel komen omdat die dingen af en toe overkomen en dan lange tijd (dagen, weken) niet. Afgezien van sportvliegtuigjes hebben ze ook nog een nuttige functie (politie, arts, landsverdediging), iets wat een vakantievliegtuig niet heeft.

Ik zal je kaarten eens bestuderen. Ik heb me er al bij neergelegd dat een vliegtuigloos woongebied onmogelijk is, en dat ik genoegen moet nemen met een minder aanwezig geluid dan waar ik nu woon. Maar ik ben altijd weer bang dat een of andere schlemiel een nieuw vliegveld gaat openen (zoals de kleuters van de provincie Overijssel die per se Twente willen openen, of een of ander Duits NATO-vliegveld dat wordt omgetoverd tot vakantievluchtenhel) of dat Schiphol zijn routes verlegt.

Geplaatst door M uit U

Ook de opening van Lelystad zal het aantal woonopties verder beperken, zie ik. Met een vliegroute dwars over de Betuwe heen gaat de relatieve rust daar ook al naar de knoppen....... Hoeveel herrie hoor je eigenlijk als zo'n ding op 3000m vliegt?

Geplaatst door Thijs HHW uit Heerhugowaard

Dat ligt er maar net aan wat voor vliegtuig het is en of hij stijgt of daalt.. zal niet oorverdovend zijn maar je hoort het wel goed.