Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

SP wil uitleg minister over Commissie-mer Lelystad Airport: een ‘Shell-feestje’?

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 229 
|
 De Stentor 
SP wil uitleg minister over Commissie-mer Lelystad Airport: een ‘Shell-feestje’?

De SP wil minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer bevragen over de onafhankelijkheid van de Commissie-mer. Aanleiding is het gedeelde Shell-verleden van Commissie-voorzitter Kees Linse en drie mensen uit de top van Schiphol.
Stichting Red de Veluwe vindt dat Linse moet terugtreden om iedere schijn van belangenverstrengeling te vermijden. ,,Ik snap de zorgen van Red de Veluwe en juist omdat ik die zorgen deel heb ik mondelinge vragen aangemeld”, zegt SP-Kamerlid Cem Lacin. ,,Dan kunnen we de minister bevragen en kan zij duidelijkheid geven. Mochten de mondelinge vragen niet doorgaan, dan stellen we alsnog schriftelijke vragen aan de minister.”

Shell-verleden


Aanleiding is het Shell-verleden dat Commissie-mer voorzitter Kees Linse deelt met drie mensen uit de top van de Schiphol Group. Linse werkte tot 2009 jarenlang op bestuurlijke posities voor Shell. In dezelfde periode werkte ook de nieuwe bestuursvoorzitter van Schiphol, Dick Benschop, in de top van Shell. Evenals de huidige financieel directeur van Schiphol en een lid van de raad van commissarissen.

Red de Veluwe heeft hierdoor geen vertrouwen in een onafhankelijke beoordeling van het milieueffectrapport voor Lelystad Airport, waar de Commissie-mer momenteel op broedt. ,,Schiphol heeft als eigenaar van vliegveld Lelystad groot belang bij een positief oordeel door de Commissie-mer”, zegt Joost van Wijk van Red de Veluwe. ,,Dit lijkt sterk op een Shell-feestje, terwijl het oordeel van de Commissie-mer volstrekt onafhankelijk behoort te zijn. Wat ons betreft is er maar één gepaste maatregel om de schijn van partijdigheid tegen te gaan: Linse moet terugtreden als voorzitter van de werkgroep die de Lelystad-mer beoordeelt.”

Volgens de Commissie-mer is er van partijdigheid geen sprake is. ,,Het klopt dat Kees Linse bij Shell heeft gewerkt, net als deze drie personen die nu voor Schiphol werken. Maar Shell is een groot bedrijf. Een gedeeld verleden suggereert dat er intensief contact is geweest tussen Linse en deze mensen, maar dat is niet het geval. Linse heeft bij Shell nooit nauw samengewerkt met een van hen”, aldus woordvoerder Gijs Hoevenaars.

Vertrouwen


Lacin van de SP: ,,In dit dossier, waar mensen het vertrouwen al heel lang hebben verloren, wekt dit wederom wantrouwen. Openheid en transparantie is van groot belang, op deze manier wordt het vertrouwen in het ministerie alsmaar kleiner. Natuurlijk: Shell is een groot bedrijf, maar tegelijkertijd zien we dat juist dat bedrijf al eerder flinke invloed op deze regering heeft uitgeoefend bij het afschaffen van de dividendbelasting en de nieuwe ceo van Schiphol is ook afkomstig van Shell. Daarom willen we duidelijkheid van de minister, hopelijk tijdens een debat en anders met schriftelijke vragen.”

Onzin


Kamerlid Remco Dijkstra van regeringspartij VVD noemt de kritiek van Red de Veluwe op het Shell-verleden van Linse ‘onzin’ en slaat hard terug. ,,Inmiddels lijkt deze actiegroep gekaapt door hardcore lieden die nu wild om zich heen slaan, geen middel lijken te schuwen en op de persoon spelen. Dat vind ik oprecht jammer. Je kunt van mening verschillen in dit land, maar hou het fatsoenlijk.”
Dijkstra verwacht van de Veluwse actiegroep ‘nog wel meer verhalen dat het allemaal niet deugt’. ,,Bijvoorbeeld als de Commissie-mer straks haar bevindingen presenteert of als de belevingsvlucht plaatsvindt en het geluid best meevalt. Als je tegen vliegen bent, stap dan lekker naar de rechter in plaats van spookverhalen rond te sturen of professionele mensen verdacht te maken.”

Veluwe


Het VVD-Kamerlid spreekt van een ‘gerichte actie’ van Red de Veluwe. ,,Zonde, omdat de stem van de stille meerderheid verloren kan gaan in dit geweld tegen de luchtvaart in het algemeen. De meeste mensen vliegen namelijk zelf ook graag een keertje naar de zon en die vinden een vliegveld in de Flevopolder helemaal niet erg. Die snappen ook het grotere belang voor het ontlasten van Schiphol, maar stellen terecht dat de hinder en overlast van aanvliegroutes beperkt moet blijven, zodat de Veluwe aantrekkelijk blijft. Daar sta ik als VVD voor.”

Bewijzen


Kamerlid Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren stelt dat bewijzen voor belangenverstrengeling ontbreken. ,,Ik zou niet willen stellen dat er een soort complot is van mannen die elkaar allemaal kennen en de bal toespelen.”
Wel kan Van Raan de argwaan van Red de Veluwe goed begrijpen. ,,Lelystad Airport is een gevoelig dossier en er is al veel misgegaan. Het vertrouwen van veel burgers is weg. De minister roept steeds dat ze het vertrouwen wil herstellen, dan helpt dit niet mee. Dus ja, die argwaan bij veel mensen snap ik volledig.”

Beoordeling


De Commissie-mer beoordeelt momenteel het milieueffectrapport van de nieuwe vakantieluchthaven. Die is de afgelopen maanden door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gerepareerd nadat HoogOverijssel fouten had ontdekt. Een positief oordeel is cruciaal voor de toekomst van het vakantievliegveld. Over twee weken wordt de uitslag verwacht.

Bekijk bericht op "De Stentor"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Griese JH

ZEER goede vragen van de SP ! Kwestie van GEZOND WANTROUWEN !

Geplaatst door Michel

De Haagse pluche heeft het maar over ‘vertrouwen’ , nee Haagse pluche het zit iets anders in elkaar!
We moeten die smerigheid uitstotende vliegende herriebakken die onze gezondheid en klimaat aantasten NIET ! PUNT !

Er is maar 1 oplossing en dat is MINDER,MINDER,MINDER !
Dus Haagse pluche, vertrouwen gaan jullie nooit meer krijgen van ons al jaren belazerde bewoners!

Geplaatst door Henk Meijer

Open brief aan de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid

Geachte mevrouw,/Geachte heer,

Er is een merkwaardige strijdigheid tussen de belangen van het beleidsterrein van het ministerie van Infrastructuur [en Waterstaat] enerzijds en dat van de ministeries die volksgezondheid op enigerlei wijze in hun portefeuille hebben, zoals gezondheid [somatisch en geestelijk] , onderwijs, landbouw, natuur en milieu, klimaat [en .... ?] De leefbaarheid van Nederland is het geding, de rust en de nachtrust zijn hevig verstoord, mensen raken gestrest, van veel kinderen wordt de ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden aangetast, de kwaliteit van de natuur heeft ernstig te lijden. De luchtvervuiling is in ons land zeer ernstig. Wanneer er over luchtvervuiling wordt gesproken, wordt de vervuiling door de luchtvaart 'uit de wind' gehouden, terwijl die een zeer kwalijke rol speelt. De overlast van het vliegverkeer is nog veel ingrijpender; zie bijvoorbeeld wat er met de hoofdstad van ons land gebeurt. In de media wordt een hoerastemming over Nederland toegestaan. Voor het uiten van kritiek of zelfs maar bezorgdheid is geen plaats. Wat er gebeurt heeft veel weg van het bekende gezegde: 'de kruik gaat net zo lang te water tot ze barst'. En over klimaateffecten heb ik het nog niet eens gehad.
Het bovenstaande is niet alleen mijn zorg. Ik heb na mijn studie sociale geografie en planologie 35 jaar gewerkt als docent aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs (HAVO en VWO) en ben nu als gepensioneerde in de gelegenheid mij te blijven inzetten voor de toekomst van ons land.
Omdat ik mij zoals vele anderen daar graag voor wil inzetten, wil ik u voorstellen de geconstateerde, hierboven genoemde strijdigheid aan de orde te stellen en te streven naar een consistent beleid. Het beleid van de overheid met betrekking tot leefbaarheid heeft ertoe geleid, dat veel mensen zich niet [meer] gehoord voelen. Er zal dan ook veel energie nodig zijn voor het creëren of terugwinnen van een basis van oprechte betrokkenheid. Daar wil ik graag aan bijdragen.
Desgewenst wil ik u graag een nadere toelichting geven.
Met belangstelling zie ik uw reactie tegemoet.

Hartelijke groet,




Geplaatst door Wobbe

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="nl">Omwonenden, actiegroepen, milieu en klimaat verdienen een commissie die onafhankelijk en onpartijdig te werk gaat. Is dat het geval? Wantrouwen en twijfels zijn terecht, want ...

Geplaatst door Wobbe


Geplaatst door Jan Griese

@WOBBE DANK JE ! Grote Groet, Jan

Geplaatst door Wobbe

De Koninklijke Shell, de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij en de Koninklijke Schipholgroep
Allemaal opererend onder het Oppertoezicht van het koninklijke old boys netwerk.

Geplaatst door Jan Griese

@Wobbe Zie ook Schiphol op facebook.. Stroomstoring ; Maar reizigers hadden er geen last van : Een reiziger reageert zeer verontwaardigd .zit al 7 dagen in buitenland vakantie ZONDER zijn kofffers. De mooipraterij kent bij die club GEEN grenzen !

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.