Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

SP: meer onderzoek naar ultrafijn stof rond Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 627 
|
 dichtbij.nl - Editie Eindhoven e.o. 
me_vliegtuig_IMG_0706.jpg


Door Arno de Natris, Dichtbijredacteur

EINDHOVEN - Er moet eens een goed en uitgebreid onderzoek komen naar de ultrafijn stof dat rond Eindhoven Airport in de lucht zit. De Brabantse fractie van de SP wil dat eens goed uitgezocht wordt hoe vies de vliegtuigen de lucht maken in het grote gebied rond de steeds maar groeiende luchthaven. Een onderzoek rond Schiphol toont volgens de partij aan dat er rond de luchthaven daar veel mensen blootgesteld worden aan het fijn stof en dat er mogelijk zelfs mensen aan dood gaan. Dat onderzoek moet ook in Zuidoost-Brabant gehouden worden, vindt de SP.

TNO en IRAS (het Institute for Risk Assessment Sciences van de Universiteit
van Utrecht) hebben groot onderzoek verricht naar de vervuiling rond Schiphol. Op 20.000 adressen rond die luchthaven zou een extra sterfte te verwachten zijn van drie tot zes procent. Het onderzoek relateert de voorspelde sterfgevallen aan ultrafijn stof dat door het grote aandeel aan zwavel in kerosine in de lucht komt. Het zwavelgehalte is vier keer zo hoog als in brandstof voor auto's.

Afhankelijk van de windrichting kunnen de dichtbevolkte gebieden, maar ook de dorpen rond Eindhoven Airport aan evengrote concentraties ultrafijn stof bloot komen te staan. Althans, de provinciale SP wil nu dat daar nu onderzoek naar gedaan wordt. De provincie is voor iets minder dan een kwart eigenaar van het vliegveld.

"De situatie rond vliegveld Eindhoven onderscheidt zich niet wezenlijk van die rond Schiphol", aldus de SP. "Het aantal civiele en militaire vliegbewegingen samen op de vliegbasis is op dit moment ongeveer een tiende deel van dat op Schiphol, waartegen over staat dat sommige militaire vliegtuigen nog over zeer oude motoren beschikken."

Autoverkeer
In Eindhoven vindt al een soortgelijk plaats met het AiREAS-project. Op 35 plaatsen in de stad wordt de luchtkwaliteit gemeten. "Alleen zijn de locaties van de meetpunten op dit moment zodanig gekozen dat vooral het stedelijke autoverkeer gemeten wordt en de stedelijke achtergrond op locaties, die buiten de directe invloedssfeer van het vliegveld liggen", aldus de SP.

Bekijk bericht op "dichtbij.nl - Editie Eindhoven e.o."

Reacties op dit bericht