Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Snellere uitbouw Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1074 
|
 telegraaf.nl 
me_vliegtuig_IMG_0720.jpg

Door Yteke de Jong

SCHIPHOL - De luchtvaartmaatschappijen willen dat Schiphol de uitbreiding van de luchthaven naar voren haalt.
Eerder meldde De Telegraaf al dat de Schiphol-directie een nieuwe terminal en pier pas in 2021 in gebruik wil nemen. Achter de schermen wordt nu de druk opgevoerd, om toch vaart te zetten achter de plannen.

Half miljard
„Er is nu in de spits al een tekort aan gates”, zegt voorzitter Frank Allard van Barin, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland. „Fasering in de bouw lijkt de oplossing, met bouwen naar behoefte. De prioriteit ligt bij een nieuwe pier, zodat de wachttijd voor de luchtvaartmaatschappijen beperkt blijft.”
Daarbij let Barin scherp op de kosten, want de investeringen van naar schatting een half miljard moeten er niet voor zorgen dat de haventarieven omhoog gaan, aldus Allard. „Ik verwacht dat de tarieven volgend jaar nog verder omlaag zullen gaan. Anders hebben we straks een mooie luchthaven, maar zijn er geen klanten meer.”

Voldoende geld
Schiphol wilde de nieuwe pier en terminal aanvankelijk al in 2018 klaar hebben. Hoewel de luchthaven voldoende geld kan aantrekken voor de nieuwbouw is er een aantal onzekerheden, zoals de ontwikkeling van de groei van de luchthaven. Maar ook onzekerheid rond KLM speelt een rol in de afweging. Volgens de luchthaven is de bouw dermate complex, dat meer tijd uitgetrokken moet worden.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

TEVEEL INFRASTRUCTUUR DOET ONZE SAMENLEVING DE DAS OM!

Ten noorden van de als "milieubaan" aangeduide Polderbaan bestaat nu al een desastreuze situatie. Door de onlangs ingevoerde wijziging van het nachtregime over een enkel, geconcentreerd vliegpad is er urenlang bijna permanent nachtelijk vliegtuiglawaai. Blijkbaar kan er niet zoals afgesproken in beheerste glijvluchten worden gevlogen en de afspraken zijn zo boterzacht dat daar ook geen enkele sanctie op staat. Na de tientallen aldus uitgevoerde vluchten begint dan vanaf een uur of vijf in de ochtend alweer het dagelijks ritueel van honderden, laag uitgevoerde dagvluchten tot het moment dat de volgende nacht aanbreekt. Alleen bij noordelijke windrichting is er nog wel eens sprake van een normale situatie, maar de wijziging in de startprocedures (ten nadele van de bewoners!) gaat ook hier roet in het eten gooien.

Kortom, een snelle uitbouw van verdere infrastructuur op Schiphol en duizenden er aan verbonden extra vliegbewegingen (Aldersakkoord laat nog ca. 60.000 extra vluchten rond Schiphol toe) zal bovenstaande situatie gaan uitbreiden naar nog veel meer plaatsen in verre omgeving van deze langzamerhand vermaledijde luchthaven.

Het wordt echt tijd voor een kwalitatieve benadering met respect voor de bewonersbelangen en de door talrijke platforms onlangs ontvouwde oplossingsrichting, zoals in de zienswijze op de MER Schiphol juli 2015 werd beschreven.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Zoals in deze sector gebruikelijk is, wordt er alleen in euro's gedacht. Geld is leidend en zolang de maatschappelijke kosten van de luchtvaart, zoals die door "Kijk naar de toekomst" treffend zijn verwoord, niet in de tarieven van Schiphol en de vliegtickets worden doorberekend, zal de luchtvaartsector succesvol naar groei blijven streven.......