Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Snelle treinen naar Berlijn

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 281 
|
 telegraaf.nl 
Snelle treinen naar Berlijn

Door Paul Eldering

UTRECHT - NS wil versneld werk maken van meer snellere treinen naar Duitsland. „Dat is nog een behoorlijk gat in ons netwerk van internationale diensten. Het gaat richting oosten te langzaam”, stelt topman Roger van Boxtel.

Als voorbeelden noemt hij de verbindingen van Amsterdam naar Berlijn en van Eindhoven naar Düsseldorf. „Wil de trein op een afstand van vijfhonderd à zeshonderd kilometer echt een alternatief voor het vliegtuig worden, dan moet er wat gebeuren. Ook Keulen en Frankfurt moeten beter”, meent hij.

Van Boxtel pleit ervoor dat de Nederlandse en Duitse overheden in samenwerking met NS en Deutsche Bahn dit soort spoorlijnen onder handen gaan nemen. „Het moet veel sneller. Dat kan al door knelpunten in het bestaande spoor weg te nemen, de grensovergangen te versnellen en minder stops op te nemen. Daardoor wordt de reistijd uren bekort.”

Verkennende gesprekken
Er zijn volgens hem verkennende gesprekken over dit onderwerp. „Op de langere termijn zal het nodig zijn om oostelijke hogesnelheidslijnen aan te leggen. Iedereen is het erover eens dat vliegverkeer op de korte afstand uitgebannen moet worden. Ook de luchtvaart zelf, zoals Schiphol en KLM, vindt dat. Dat kan alleen als treinen sneller en vaker rijden.”

Naar het zuiden is het volgens Van Boxtel beter geregeld. De Thalys naar Brussel en Parijs doet het prima en vanaf april gaat de Britse Eurostar tussen Amsterdam en Londen rijden. Ook Nederlandse intercity’s gaan meer de Belgische grens over.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe

Dit betekent dus geen vlucht minder naar Schiphol, wel nog meer toeristen naar Amsterdam.

Geplaatst door M uit U

Het betekent minder vluchten op de korte afstanden. Maar elke vlucht naar Parijs, Berlijn of Keulen die wegvalt, wordt toch wel weer opgevuld door een vakantievlucht naar Spanje of Turkije. Dus per saldo maakt het allemaal niks uit.

Geplaatst door anoniem

Aantal vluchten op Schiphol moet omlaag! 500000 is gewoon teveel. Daar heb ik geen MER of ander ingewikkeld gedoe voor nodig on dat te zien. KLM moet niet zo focussen op Schiphol.

Geplaatst door anoniem1

Was er niet onlangs het bericht dat de ns stopt met 2 snelle lijnen naar frankrijk,de exacte bestemming is me even ontschoten.

Geplaatst door Wim

@Anoniem1. Dit betreft een niet rendabele lijn naar Lille. Heeft geen betrekking op de lijn naar Parijs.