Snelle groei Eindhoven Airport ongewenst en onnodig

KNEGSEL - Een snelle doorontwikkeling van Eindhoven Airport is niet alleen ongewenst, gelet op de grote overlast en milieuschade die dat tot gevolg heeft, maar is ook volstrekt onnodig om Schiphol te ontlasten. De verwachte sterke groei van het aantal reizigers dat gebruikt maakt van de nationale luchthaven blijft uit, waardoor het niet aan de orde is om Eindhoven tot 2020 met nog eens 15.000 vluchten per jaar extra op te zadelen.
Bekijk ook...
'Eindhoven Airport kan vijf keer zo groot'
Eindhoven Airport kan verder groeien: 25.000 extra vluchten in 2020
Dat bepleitten diverse (actie)groepen in het platform 10 Geboden voor Eindhoven Airport zaterdag in Knegsel, waar een informatiebijeenkomst over de groei van het vliegveld plaatsvond. De gemeenten rondom de luchthaven, betrokken bij het overleg over de ontwikkeling van Eindhoven Airport, moeten zich fel verweren tegen de voorgenomen groei, vindt 10 Geboden.
Het aantal late landingen tussen 23 uur en middernacht moet beperkt blijven tot 3 in plaats van door te groeien naar 8. Bovendien moet er in de weekends niet eerder worden gevlogen dan vanaf 08.00 uur, in plaats van de huidige openstelling vanaf 07.00 uur.
Kritischer geluid laten horen aan Alderstafel
Algemeen klonk de roep om een nog kritischer geluid namens de randgemeenten te laten horen aan de Alderstafel. In dit overleg zijn onder meer de direct omliggende gemeenten vertegenwoordigd, maar ook 8 dorpen in de 'tweede ring'. Wethouder Mart Wijnen van Valkenswaard, tafelgenoot namens die 8 gemeenten, riep op om gezamenlijk een nieuwe motie op te stellen, met daarin voorwaarden voor eventuele verdere groei. "Hoe scherper het standpunt van de raden wordt geformuleerd, hoe beter dat voor ons is aan de Alderstafel."