Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Snel duidelijkheid over Lelystad Airport: gaat het vakantievliegveld in 2022 dan toch open?

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 363 
|
 destentor.nl - 26-11-2021 
Lelystad_einde_hvs.jpg

Analyse door Paolo Laconi

De streefdatum om Lelystad Airport in november dit jaar te openen is wéér niet gehaald. Het lot van het geplaagde vakantievliegveld is onzeker en ligt in handen van de formerende partijen in Den Haag. Voldoet de luchthaven inmiddels wél aan alle eisen om snel open te gaan?

Een fonkelnieuwe terminal die op slot zit. Een enorme parkeerplaats waar geen auto te zien is. Een veel te lange start- en landingsbaan voor de kleine Cessna’s die er af en toe opstijgen of landen. De situatie op Lelystad Airport heeft iets surrealistisch: nergens zijn toeristen of grote vliegtuigen te bekennen.

Aanvankelijk zou er vanaf april 2018 gevlogen worden naar vakantiebestemmingen rond de Middellandse Zee. Vier keer al werd de opening uitgesteld, de laatste keer in maart vorig jaar. Toenmalig VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen noemde november 2021 als nieuwe openingsdatum. Ook die deadline is wéér niet gehaald.

Kabinet botst
Afgelopen januari deed de VVD nog wel een poging de opening door te drukken, maar regeringspartijen ChristenUnie en D66 blokkeerden dat. ChristenUnie zag opening niet meer zitten, D66 alleen onder zeer strenge voorwaarden. Zo moet Lelystad Airport een natuurvergunning hebben, moeten de laagvliegroutes boven Oost-Nederland omhoog en mag het vakantievliegveld uitsluitend vluchten van Schiphol overnemen.

Niet veel later viel Rutte-III en werd het besluit doorgeschoven naar een nieuw kabinet. Acht maanden na de verkiezingen is dat nieuwe kabinet er nog altijd niet. Wel wordt al wekenlang geformeerd door VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Dezelfde vier partijen die eerder dit jaar nog hevig botsten over Lelystad Airport, moeten er nu alsnog samen uit zien te komen. Voldoet de vakantieluchthaven inmiddels wél aan de strenge voorwaarden die ChristenUnie - en vooral - D66 eerder dit jaar stelden?

VOORWAARDE 1: DE NATUURVERGUNNING
Aanvankelijk mocht Lelystad Airport zonder natuurvergunning open omdat het nieuwe vliegveld volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat straks weinig stikstof uitstoot. De cijfers hierover klopten echter van geen kant. In werkelijkheid ligt de stikstofuitstoot veel hoger en is een natuurvergunning wél nodig.

Het demissionaire kabinet probeert deze natuurvergunning te regelen, maar dat is nog niet gelukt. Eerst was het plan om Lelystad de eigen stikstofuitstoot te laten compenseren door niet gebruikte stikstofrechten van moederbedrijf Schiphol te gebruiken. Die vlieger ging echter niet op, want Schiphol heeft eerder een tekort dan een surplus aan stikstofruimte.

Slimme truc
Daarna dacht het demissionaire kabinet met een slimme truc alsnog een natuurvergunning te regelen. Dat zit zo. Aanvankelijk was Lelystad Airport aangemeld voor het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Bedrijven die weinig stikstof uitstoten konden via deze PAS-regeling een natuurvergunning krijgen. Maar de PAS is onwettig, oordeelde de Raad van State in mei 2019. Een paar duizend bedrijven en projecten werden plotseling illegaal omdat ze niet over de vereiste natuurvergunning beschikken, waaronder dus Lelystad Airport.

Via een nieuwe regeling wil het demissionaire kabinet deze bedrijven nu alsnog legaliseren. Ook Lelystad Airport zou via deze weg aan de broodnodige natuurvergunning komen. Maar de Tweede Kamer maakte dat begin oktober onmogelijk door een motie van de Partij voor de Dieren aan te nemen. Het gevolg? De vakantieluchthaven heeft nog steeds geen vereiste natuurvergunning en kan überhaupt niet open.

Al die mooie praatjes en beloftes zijn niets waard gebleken.
Leon Adegeest, voorzitter SATL


Lelystad Airport zal de eigen stikstofuitstoot dus op een andere manier moeten compenseren. Bijvoorbeeld door boerenbedrijven uit te kopen en daarmee stikstofrechten in handen te krijgen. Volgens stikstofdeskundige Johan Vollenbroek zijn daarvoor zestig tot honderd middelgrote veehouderijen nodig. Realistisch? ,,Niet direct, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen”, zegt Vollenbroek. ,,Schiphol en het ministerie hebben samen genoeg geld om het te kunnen doen.”

VOORWAARDE 2: LAAGVLIEGROUTES VERDWENEN
Vliegtuigen van en naar Lelystad vliegen straks op een hoogte van zo’n 1800 meter over grote delen van Oost-Nederland - veel lager dan gebruikelijk. Dat is nodig omdat het luchtruim overvol is en er alleen nog plek is ónder de Schiphol-routes.

Toen de laagvliegroutes in 2017 bekend werden, ontstonden er in Overijssel en Gelderland grote zorgen. Inwoners onder de vliegroutes vrezen voor geluidsoverlast en milieuschade. Luchtverkeersleiding Nederland heeft het overvolle luchtruim opnieuw ingedeeld, met als doel de laagvliegroutes omhoog te krijgen.

Dat laatste is niet gelukt. Afgelopen juni schreef de inmiddels opgestapte Van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer dat de laagvliegroute over het Vechtdal niet hoger kan. Boven de Noord-Veluwe zullen vertrekkende vliegtuigen juist sneller klimmen. Dit gebeurt op vol motorvermogen, waardoor de vliegtuigherrie op de Veluwe juist toeneemt.

Als we het doen, dan voor Schiphol. Voor Lelystad Airport op zich zou niemand ooit een cent geven.
Jan Paternotte, D66-Kamerlid


Veel actiegroepen reageerden verbijsterd. ,,Er is door het ministerie altijd gezegd dat de laagvliegroutes zouden verdwijnen, dat ze omhoog zouden gaan. Niet dus. Al die mooie praatjes en beloftes zijn niets waard gebleken”, zei voorzitter Leon Adegeest van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL).

VOORWAARDE 3: ALLEEN SCHIPHOLVLUCHTEN VANAF LELYSTAD
Je zou bijna vergeten waarom Den Haag zes jaar geleden besloot om van de regionale luchthaven in Flevoland een internationaal vakantievliegveld te maken. Het idee is simpel: om het overvolle Schiphol te helpen. Door goedkope vakantievluchten te verplaatsen naar Flevoland, ontstaat er op Schiphol ruimte voor lucratieve intercontinentale vluchten. Goed voor de concurrentiepositie van de nationale luchthaven.

Om dat te bereiken moeten budget airlines van Schiphol verhuizen naar Lelystad. Veel vliegmaatschappijen zien dat niet zitten en blijven liever op Schiphol. Via een omstreden verkeersverdelingsregel wilde het ministerie deze airlines alsnog dwingen naar Flevoland te verkassen. Dit mag echter niet van de Europese Commissie. Gevolg? Alle airlines zijn welkom op Lelystad Airport.

En dat is tegen het zere been van veel partijen - D66 voorop - omdat Schiphol daarmee niet is geholpen en Lelystad Airport bovendien autonoom groeit. ,,Het mag geen Ryanair-pretpark worden”, zei D66-Kamerlid Jan Paternotte daar eerder over. ,,Als we het doen, dan voor Schiphol. Voor Lelystad Airport op zich zou niemand ooit een cent geven.”

Snel duidelijkheid
De voor- en tegenstanders van Lelystad Airport wachten al jaren op duidelijkheid. Die zal er binnenkort eindelijk komen, want VVD, D66, CDA en ChristenUnie lijken behoorlijk op streek met de onderhandelingen over een nieuw kabinet.

VVD en CDA zijn nog steeds fervent voorstander van Lelystad Airport. Cruciaal is de opstelling van D66 en ChristenUnie. Houden ze de rug recht of zijn ze aan de onderhandelingstafel tóch bereid om een deal te sluiten? In dat geval krijgt Lelystad eindelijk haar langverwachte vakantievliegveld. Houden D66 en ChristenUnie vast aan de voorwaarden die ze altijd hebben gesteld, dan valt het doek voor het vliegveld in Flevoland.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 26-11-2021 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

De belanghebbenden gaan stug door met het bepleiten van de ‘ontwikkeling’ van deze nieuwe luchthaven, zo goed voor (hun!) economie. Zelf zullen ze niet onder een vliegbaan komen te wonen. Zo werkt dat in NL, je zakken vullen ten koste van anderen. Dit dossier laat heel duidelijk zien wat een enorme leugenbak de luchtvaart in dit land is.

Ik hoop dat D66 en CU er niet in meegaan, maar vrees het ergste. Het gevolg zal zijn praktisch overal in NL vliegtuigherrie en nog veel meer vervuiling en klimaatschade door de luchtvaart, om over het risico van virusimport nog maar (onterecht!) te zwijgen.

Geplaatst door Baard uit Heiloo

@B van Marlen. Het is ook nooit goed ! Je wil geen vaste routes maar ook geen eerlijke verdeling van de overlast. Wat mij betreft zo snel mogelijk Lelystad open en het liefst een tweede baan erbij !
Gaat er hier echt niet slechter op worden.


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Lelystad mag wat mij betreft ook open,al verwacht ik daar niet echt veel positieve effecten van voor de schiphol regio. Niemand maakt zich druk om de overlast rondom schiphol,totdat mensen ineens zelf worden geconfronteerd met een mogelijk vliegveld in hun eigen omgeving. Het aantal potentiele gehinderden van lelystad valt verder in het niet bij het aantal gehinderden rondom schiphol.

Maar of lelystad open gaat is nog maar zeer de vraag. Op dit moment lijkt er geen enkele noodzaak tot haast te zijn want voorlopig is er nog meer dan genoeg ruimte op schiphol.
Ik betwijfel of lelystad onder deze omstandigheden rendabel open kan. En lelystad voorlopig niet open,terwijl het helemaal niet open kan,kunnen d66 en cu dan weer mooi presenteren als een overwinning voor de achterban.

Kabinetsformatie duurt lang,ik denk dat men wacht totdat het ergste van de huidige golf voorbij is zodat men met een schone lei kan beginnen. De grote problemen in de zorg en impopulaire maatregelen vinden dan plaats in een soort van bestuurlijk niemandsland,ik kan me voorstellen dat men dat een aantrekkelijke optie vind.
Gezien de laatste verwikkelingen kan het wel eens langer duren voordat de grootste problemen voorbij zijn en ik denk dat dat de grootste reden is voor de nieuwe vertraging in de formatie. Bijna een jaar om de doorstart van het vorige kabinet te realiseren,waarom duurt dat zo lang. En dan zijn ze met de formatie zelf,wie op welke post,nog niet eens begonnen. Voordat men op het bordes staat zijn we 6 maanden verder. Voorlopig vind men de huidige situatie ergens wel handig denk ik.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

‘@B van Marlen. Het is ook nooit goed ! Je wil geen vaste routes maar ook geen eerlijke verdeling van de overlast. Wat mij betreft zo snel mogelijk Lelystad open en het liefst een tweede baan erbij ! Gaat er hier echt niet slechter op worden.’

‘Lelystad mag wat mij betreft ook open,al verwacht ik daar niet echt veel positieve effecten van voor de schiphol regio.’

Deze discussie hebben we al eerder gevoerd. Inwoners rond Amsterdam dachten ook erop vooruit te gaan met de zgn. ‘Polderbaan’. Misschien helemaal in het begin, maar later door de groei gold dit zeker niet meer. Zo zal het ook met Lelystad gaan, openen hiervan zal ruimte geven voor verdere groei op Schiphol met grotere vliegtuigen. Ik wil geen vaste routes, die een gekmakende hoeveelheid herrie gaan opleveren, maar wil anderen ook niet een dergelijke ellende bezorgen. Wat ik voorsta is een luchtvaart die past in dit kleine land, niet meer dan 350 k vtb’s, zonder Lelystad en niet in strijd met het klimaatbeleid, zonder sprookjes van elektrische en waterstof vliegtuigen. Minder vliegen is daarnaast beter als we niet continu nieuwe virusvarianten willen importeren.

Geplaatst door baard uit heiloo

@ B van Marlen , Waar jij voor sta IS een sprookje ! . Een volstrekt zinloze discussie iedere keer weer ! . Er zijn nu ondanks de Pandemie al 350000 vliegbewegingen . Met elke dag die vreselijke overlast . Wat wel kan is Schiphol maximaliseren tot 350 vbt,s en de rest naar Lelystad !! .
De huidige vaste uitvliegroutes voor het vliegverkeer van Schiphol zijn een ramp , maar niemand die zich daar druk om maakt . De hinder moet minder ! daar zou de discussie over moeten gaan . Glijvluchten , sneller stijgen , vaste landingsroute,s oplijnen boven zee , niet afwijken van die route,s enz.
En Schiphol verplaatsen natuurlijk , de enigste juiste optie !.






Geplaatst door C. uit Amsterdam

Van mij mag Lelystad ook open. Wat ze ook beweren en Leon Adegeest pakt het slim aan. daar is niets of af te dingen een intelligente man. Hier rond Schiphol wordt je zolangzamerhand stapelgek van de ernstige overlast.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Volledig mee eens. Voor adegeest heb ik ook wel waardering,hij pakt het goed aan en weet veel publiciteit te krijgen. Al denk ik dat als de situatie anders was geweest lelystad gewoon was opengegaan.
Of lelystad open gaat of niet intresseert mij eigenlijk ook niet meer uit,het is niet meer relevant.

Komend jaar weer 350k vluchten.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Niet iets om blij mee te zijn overigens. Liever de overlast dan de huidige situatie.