Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Sluiting Rotterdam Airport nu ook in politiek Den Haag een thema: ‘Langzaam kantelt de publieke opin

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 526 
|
 ad.nl - 12-10-2023 
woningbouw.jpg
Woningbouw
Credit: SatyaPrem

Door Peter Groenendijk

Het pleidooi om Rotterdam Airport te sluiten is niet langer een lokaal thema. GroenLinks-PvdA neemt de sluiting op in het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen.

De sluiting van Rotterdam Airport stond niet in het concept-verkiezingsprogramma van de partij, maar drie GroenLinks-leden dienden een amendement in. Dat werd omarmd door het partijbestuur en inmiddels ook door de leden: 87 procent stemde voor. Daarmee wordt het pleidooi om de Rotterdamse luchthaven te sluiten, opgenomen in het programma.

Lees hier: Zorgen rondom toekomst Rotterdam The Hague Airport

,,Zowel GroenLinks als de PvdA maakt zich hier in Rotterdam en in de provincie al sterk voor", zegt Statenlid Tijmen Lamers, één van de indieners. ,,Dan is het een logische stap om dat ook in ons landelijk verkiezingsprogramma op te nemen.”

Vier jaar geleden was nog niemand hier mee bezig, nu steunt 87 procent van de leden het
Jeroen Postma, Kandidaat-Kamerlid PvdA/GL


Dat vindt ook Jeroen Postma, kandidaat-Kamerlid voor GroenLinks-PvdA uit Rotterdam. ,,Vier jaar geleden was nog niemand hier mee bezig, nu steunt 87 procent van de leden het", zegt Postma. ,,Dat zegt wel iets.”

Postma kwam in 2019 als eerste met het voorstel, toen als raadslid in Rotterdam. Twee jaar later presenteerde hij een uitgebreid plan voor de sluiting van de luchthaven, die daarin plaats zou moeten maken voor een woonwijk met 10.000 huizen en een groot stadspark. Dat heeft inmiddels steun van zes fracties.

Volgens hem heeft dat met verschillende dingen te maken. ,,De klimaatcrisis is natuurlijk een cruciaal argument, maar er is meer. De ligging tussen twee woonwijken zorgt voor steeds meer zorgen. Mensen zien ook dat er amper economische waarde is, omdat er vooral vakantievluchten vertrekken. En het idee dat op deze plek een heel nieuw stuk Rotterdam kan verrijzen, spreekt mensen ook aan.”

Grote waarde
Toch is ook in de Rotterdamse raad nog altijd een ruime meerderheid voor behoud van ‘Zestienhoven’. Zo vinden de grootste fracties in de stad, Leefbaar Rotterdam en VVD, dat de luchthaven juist nog van grote waarde is voor de stad en regio. Dat vinden ook de meeste Rotterdammers, bleek vorig jaar nog uit een door de gemeente opgezette enquete: daarin zei 66 procent ‘ja’ op de vraag ‘Vindt u het belangrijk dat Rotterdam een eigen vliegveld heeft?’ Slechts 21 procent koos voor de optie: ‘Nee; mag dicht’.

Maar de politieke verschuiving is zichtbaar, ook in de provincie Zuid-Holland. D66, in Rotterdam nog niet voor sluiting, is dat in de provincie al wél. En het nieuwe provinciebestuur (met daarin ook de VVD) besloot eerder dit jaar tot een onderzoek naar de gevolgen van sluiting.

Wat ons betreft gaat die beschermde status er af
Tijmen Lamers , Statenlid GroenLinks


Fans van ‘Zestienhoven’ hoeven overigens niet meteen te vrezen voor het einde van de luchthaven. Maar de zet van GroenLinks-PvdA kan wel degelijk grote gevolgen hebben. De toekomst van Rotterdam Airport wordt volgend jaar bepaald in het nieuwe luchtvaartbesluit van het kabinet. Dat leek van VVD-minister Mark Harbers te gaan komen, maar door de val van het kabinet ontstaat een nieuwe situatie. Postma: ,,Een volgend kabinet kan besluiten toe te werken naar sluiting. Dan is de luchthaven niet meteen over twee jaar dicht, maar is het einde wel in zicht.”

Ook indiener Lamers verwacht niet dat de luchthaven al binnen een paar jaar sluit. ,,Dit is een zaak van lange adem. Een paar jaar geleden werden de mensen voor gek verklaard die hier mee kwamen, langzaam kantelt de publieke opinie. Al gaan maatschappelijke ontwikkelingen soms ineens sneller dan je denkt.”

Bekijk bericht op "ad.nl - 12-10-2023"

Reacties op dit bericht