Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Sluiting MAA zorgt voor meer overlast van vliegveld Luik

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 87 
|
 1limburg.nl - 26-02-2021 
tb_leefomgeving_castricum_Korendijk.jpg

Door Jean van Hoof

Als Maastricht Aachen Airport (MAA) wordt gesloten, dan levert dat juist veel meer geluidsoverlast op omdat vliegtuigen van de luchthaven Bierset bij Luik boven het Heuvelland mogen vliegen.

Dat opvallende geluid kwam van voormalig luchtverkeersleider Henk van der Wilt tijdens een Statencommissie. Hij is ook lid van de Commissie Regionaal Overleg over MAA namens de omwonenden.

330 miljoen
In de commissie werd een toelichting gegeven door de twee opstellers van de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA), die zij in opdracht van de Alliantie tegen Uitbreiding MAA hebben uitgevoerd. De conclusie daarvan is dat de keuze voor MAA als een vrachtvliegveld of een klein verkeersvliegveld tot 2050 maximaal 330 miljoen oplevert voor de regio. In dat geval verdwijnen dus alle passagiersvluchten vanaf het vliegveld in Beek.

Lees ook: Van Geel presenteert rapport over toekomst vliegveld MAA

Bodemloze put
Eén van de opstellers, Walter Manshanden, liet in oktober 2019 al weten dat wat hem betreft MAA het beste kan worden gesloten omdat het een 'bodemloze put' is, maar volgens ex-luchtverkeersleider Van der Wilt wordt bij sluiting het gebruik van het Zuid-Limburgse luchtruim beneden de drie kilometer 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' gedelegeerd aan de Belgische verkeersleiding. De enige reden dat dat nu wordt gecontroleerd door de Nederlandse luchtverkeersleiding, heeft te maken met de aanwezigheid van MAA, aldus Van der Wilt.

Desastreuze gevolgen
Als de Belgen de controle krijgen, zal volgens hem nog veel meer dan nu het geval is vliegverkeer van Bierset over het toeristische Zuid-Limburgse Heuvelland gaan vliegen. Op jaarbasis zou het gaan om ongeveer 40.000 vliegbewegingen waarvan bij sluiting van MAA de helft over het Heuvelland gaat komen. Bovendien mag vanaf Bierset tot twee uur 's nachts gevlogen worden en in de vroege ochtend. 'De impact van het Luik-Bierset verkeer bij sluiting van MAA zal desastreuze gevolgen hebben voor de toeristische sector. Naast verlies van werkgelegenheid gaat het om een omzetverlies van ruim 55 miljard euro in de periode 2025-2050', zo berekende Van der Wilt.

Beleid
Onderzoeker en regio-econoom Manshanden erkende in een reactie dat onzekerheid blijft hangen boven de uitkomsten van een eventuele sluiting van MAA. Hij deed de provinciale politici de suggestie dat zelf verder te laten onderzoeken. 'Maar het blijft natuurlijk wel zo dat hoe het luchtruim wordt ingevuld een kwestie van beleid is', zo stelt Manshanden.

Politiek
De provinciale politiek reageerde langs de bekende scheidslijnen op het MKBA van onderzoeksbureau NEO Observatory. De linkse partijen GroenLinks, PvdA, SP en Partij voor de Dieren hadden veel lovende woorden over voor het rapport en het initiatief van de Alliantie tegen Uitbreiding MAA. Daarbij vielen termen als een knap stuk werk, ontzettend moedig en dapper en 'dank dat jullie dit voor elkaar hebben gekregen'. Maar CDA, PVV en Samen voor Limburg waren een stuk sceptischer. 'De uitkomst komt niet als een verrassing. De bestelling is gedaan en er is geleverd', zo zei de PVV. Samen voor Limburg had het over 'negativiteit die al van de inleiding afdruipt'. VVD en Forum voor Democratie deden niet mee aan het vragenrondje na de presentatie en toelichting op het MKBA.

Lees ook: Kleiner vliegveld Beek heeft veel meer toekomst

Kleine groep tegenstanders
Ook inspreker Paul Goossens van We Love MAA sloeg in de statencommissie nog op de trom. De vereniging is voorstander van groei van MAA. Volgens hem is er bij het MKBA sprake van 'gegoochel met cijfers, volstrekte willekeur en onrealistische aannames'. Ook zou de Alliantie tegen Uitbreiding MAA absoluut niet de meeste omwonenden van het vliegveld vertegenwoordigen. 'Het is een klein groepje fanatieke tegenstanders dat heel hard schreeuwt; pensionado’s met hun schaapjes op het droge. De meeste mensen storen zich over het gezeur over het vliegveld', zo betoogde Goossens.

Scenario's bekeken
Begin maart wordt in een statencommissie gesproken over de toekomst van MAA naar de aanleiding van het rapport van verkenner Pieter van Geel. Ook laat de provincie dit jaar een eigen MKBA uitvoeren waarin diverse scenario’s worden bekeken maar niet dat van een sluiting. Wel wordt de variant van een klein verkeersvliegveld onderzocht. 'Dat vinden we een hele goede zaak', zo verklaarde Frank Wormer van de Alliantie tegen Uitbreiding MAA. 'De discussie is een stap vooruit gebracht door ons MKBA'.

Bekijk bericht op "1limburg.nl - 26-02-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Er is altijd wel een blik belanghebbenden open te trekken, die voor luchtvaartgroei pleiten en zelf niet onder een vliegbaan wonen. Waarschijnlijk ook nog VVD-ers! Gelooft u er wat van? Ik niet.