Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Slotcoördinator acht local rule ‘uitvoerbaar’ voor Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 216 
|
 nieuwsbladtransport.nl - 09-01-2019 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door John Versleijen

Airport Coordination Netherlands (ACNL) acht een door de luchtvaartsector voorgestelde local rule 2.0 op Schiphol ‘uitvoerbaar’. Dat meldt de onafhankelijke slotcoördinator, die de regeling in de praktijk moet beheren, op haar website.

Met de goedkeuring is een belangrijke laatste horde genomen voor de invoering van een local rule op Schiphol. Via de richtsnoer kunnen onder meer de luchtvrachtmaatschappijen na een definitief fiat van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) extra vrachtvluchten tegemoet zien dit jaar. Daarbij valt een kwart van de geannuleerde vluchten op Schiphol toe aan de vrachtmaatschappijen.

Voorwaarden
Van Nieuwenhuizen had vorig jaar twee voorwaarden gesteld aan de invoering van regeling: het moet niet in strijd zijn met de EU-regels en de slotcoördinator moet geen problemen zien bij de uitvoerbaarheid. Aan beide voorwaarden is nu voldaan.

ACNL plaatst nog wel een aantal kanttekeningen bij verschillende provisies in de regeling ‘die niet duidelijk zijn’. Het zal daarvoor in contact treden met de luchtvaartsector op Schiphol, de samenstellers van de local rule 2.0. Een aantal punten uit de richtsnoer, waar er sprake is van een meningsverschil, legt de slotcoördinator verder nog voor aan het ministerie van Infrastructuur.

Belangrijke stap
Voorzitter Ivo Aris van de Nederlandse luchtvrachtkoepel ACN sprak deze week tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van de brancheorganisatie van een belangrijke stap voor de sector. ‘Er is nu licht aan het einde tunnel’. Hij verwacht dat de regeling nog ‘voor het begin van het zomerseizoen’ kan worden ingevoerd nadat ‘nog wat praktische punten zijn afgestemd’. Ook Maaike van der Windt, directeur aviationmarketing en vracht van de Schiphol Group, toonde zich tevreden met het fiat van de ACNL. Zij wees er verder op dat de onduidelijkheden die de slotcoördinator nog heeft aangestipt vooral gaan over de specifieke verantwoordelijkheden binnen de richtsnoer.

Van der Windt maakte verder bekend dat het vrachtvolume op Schiphol vorig jaar daalde met 3% naar 1,7 miljoen ton en het aantal vrachtvluchten afnam met 10% tot 11% door het gebrek aan slots op de luchthaven en het verlies van historische rechten door verschillende vrachtmaatschappijen. Om dat laatste voor de toekomst te voorkomen zal Schiphol de airlines voortaan beter gaan informeren over de specifieke slotregels op de luchthaven.

Bekijk bericht op "nieuwsbladtransport.nl - 09-01-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

"Een belangrijke stap voor de sector. ‘Er is nu licht aan het einde tunnel’." Niet voor omwonenden die nog meer herrie krijgen door zware vliegtuigen. Zo ziet u maar. Enkelen krijgen het recht de leefomgeving voor tienduizenden blijvend te verzieken.

Geplaatst door M.

Het liefst sla ik die lui inelkaar.

Zoals Rutte dat zegt.