Slaap

Limburgse zaken 'Vliegveld zoekt de harmonie'(29/9) Bij de aanvraag luchthavenbesluit Maastricht zit een document (mer-beoordelingsnotitie) waarin staat dat er 4230 ernstig 'slaapverstoorden' zullen zijn als gevolg van de beoogde vliegactiviteiten op Maastricht Aachen Airport (MAA). Welke andere economische activiteit dan luchtvaart mag in Nederland structureel mensen ernstig verstoren in hun slaap? En dat gedurende een groot deel van het jaar vrijwel dagelijks?
Luchtvaartmaatschappij Corendon lokt vanuit een verre omgeving (laatst werd zelfs Groningen genoemd) mensen naar MAA met gratis parkeren, aangeboden door het vliegveld, mede op basis van onze belastingcenten. Die mensen brengt Corendon 's morgens direct na zes uur naar verre vakantiebestemmingen, ook in het weekend.
Welk belang is daar anders mee gediend dan het bedrijfseconomisch belang van Corendon en MAA?
Mensen uit Zuid-Limburg die zakelijk vliegen, maken nauwelijks of niet gebruik van MAA, omdat er voor zakelijk verkeer geen relevante bestemmingen zijn. Wat is dan de meerwaarde van MAA voor de Limburgse economie, anders dan het bedrijfseconomisch belang van direct betrokken bedrijven?
Een beperkt aantal arbeidsplaatsen ten koste van de gezondheid van vele duizenden mensen, de leefbaarheid van tienduizenden mensen en ten koste van de toeristische werkgelegenheid in Heuvelland. Is dat harmonie?
Wim Derks, Ulestraten
Geplaatst door V.O.S.
Welke andere economische activiteit dan luchtvaart mag in Nederland structureel mensen ernstig verstoren in hun slaap? En dat gedurende een groot deel van het jaar vrijwel dagelijks?
De luchtvaart in Nederland gedraagt zich als een misdadige cel: gedurende het hele jaar, dag en nacht mensen (maar ook dieren) terroriseren met herrie en vervuiling.
Neem nu een stad als Amsterdam, gaat ten onder aan het massa-toerisme (is notabene aandeelhouder van Schiphol), het massa-toerisme hierheen gebracht door vliegtuigmaatschappijen die het in het geheel niet zo nauw nemen met het welzijn van de omwonenden en de planeet zelf.
De rest van dit bananenrepubliekje waarin de koning zich slechts als reclameclown mag vertegenwoordigen, wordt inmiddels ook overspoeld door de luchtvaart-terroristen.
Hoever zijn wij afgegleden?
De industrie-oldboys netwerk, waartoe ook de luchtvaartsector behoort, maken Nederland kapot.
Bijna 30 ! miljoen ! toeristen per jaar op een oppervlakte van nog geen 42.000 vierkante kilometer is vragen om verloedering, kijk maar wat er in Amsterdam plaats vindt.
En de Schiphol-groep faciliteert dat, gesteund door de al even onbetrouwbare politiek waarvan
heden de VVD de scepter zwaait.