Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Slaap

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 270 
|
 Dagblad de Limburger - 03-10-2018 
me_vliegtuig_IMG_0550.jpg

Limburgse zaken 'Vliegveld zoekt de harmonie'(29/9) Bij de aanvraag luchthavenbesluit Maastricht zit een document (mer-beoordelingsnotitie) waarin staat dat er 4230 ernstig 'slaapverstoorden' zullen zijn als gevolg van de beoogde vliegactiviteiten op Maastricht Aachen Airport (MAA). Welke andere economische activiteit dan luchtvaart mag in Nederland structureel mensen ernstig verstoren in hun slaap? En dat gedurende een groot deel van het jaar vrijwel dagelijks?

Luchtvaartmaatschappij Corendon lokt vanuit een verre omgeving (laatst werd zelfs Groningen genoemd) mensen naar MAA met gratis parkeren, aangeboden door het vliegveld, mede op basis van onze belastingcenten. Die mensen brengt Corendon 's morgens direct na zes uur naar verre vakantiebestemmingen, ook in het weekend.

Welk belang is daar anders mee gediend dan het bedrijfseconomisch belang van Corendon en MAA?

Mensen uit Zuid-Limburg die zakelijk vliegen, maken nauwelijks of niet gebruik van MAA, omdat er voor zakelijk verkeer geen relevante bestemmingen zijn. Wat is dan de meerwaarde van MAA voor de Limburgse economie, anders dan het bedrijfseconomisch belang van direct betrokken bedrijven?

Een beperkt aantal arbeidsplaatsen ten koste van de gezondheid van vele duizenden mensen, de leefbaarheid van tienduizenden mensen en ten koste van de toeristische werkgelegenheid in Heuvelland. Is dat harmonie?

Wim Derks, Ulestraten


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Welke andere economische activiteit dan luchtvaart mag in Nederland structureel mensen ernstig verstoren in hun slaap? En dat gedurende een groot deel van het jaar vrijwel dagelijks?


De luchtvaart in Nederland gedraagt zich als een misdadige cel: gedurende het hele jaar, dag en nacht mensen (maar ook dieren) terroriseren met herrie en vervuiling.
Neem nu een stad als Amsterdam, gaat ten onder aan het massa-toerisme (is notabene aandeelhouder van Schiphol), het massa-toerisme hierheen gebracht door vliegtuigmaatschappijen die het in het geheel niet zo nauw nemen met het welzijn van de omwonenden en de planeet zelf.
De rest van dit bananenrepubliekje waarin de koning zich slechts als reclameclown mag vertegenwoordigen, wordt inmiddels ook overspoeld door de luchtvaart-terroristen.
Hoever zijn wij afgegleden?
De industrie-oldboys netwerk, waartoe ook de luchtvaartsector behoort, maken Nederland kapot.
Bijna 30 ! miljoen ! toeristen per jaar op een oppervlakte van nog geen 42.000 vierkante kilometer is vragen om verloedering, kijk maar wat er in Amsterdam plaats vindt.
En de Schiphol-groep faciliteert dat, gesteund door de al even onbetrouwbare politiek waarvan
heden de VVD de scepter zwaait.

Geplaatst door Frans

Beste V.O.S.

Volledig mee eens. Het wordt tijd om het roer om te gooien. Ook in Wapenveld dreigt veel extra herrie en fijnstofuitstoot in 2020 door de opening van Lelystad ( we hebben nu al veel last van dalend verkeer naar Schiphol). Toegestaan van 6.00 uur tot 23.00 uur, met een uitloop tot 24.00 uur. 6 uur slaap is dus volgens de minister genoeg (die godbetert onze gezondheid zou moeten beschermen).

Geplaatst door gerard

Wat nou. In onze Castricum/Limmen/Akersloot kunnen mensen zonder slaap. Medisch wonder. Hier wordt 24 uur per dag laag gevlogen. Ook wordt er van 23:00 uur tot 06:00 uur gevlogen. 60 kisten per nacht is hier heel normaal. Maar geluidsisolatie? Wij wonen 'buiten de contouren' dus hebben nergens recht op. Vliegen ze hier laag? Ja, wat denk je van 600 meter? Dat is laag! Wat zou het een zegen zijn in Wapenveld te mogen wonen.

Geplaatst door Annelie

Misschien moeten we proberen niet te wedijveren wie de meeste last heeft. (Ik vind het overigens schokkend om te horen hoe veel overlast er is rond Akersloot.)
Voor iedereen die er door getroffen wordt is het een ramp, ook om daarna de blije glimlach van Mark Rutte op tv te zien wanneer hij een volgend schandaal afdoet als onbenullig bijverschijnsel van zijn regeringsbeleid. Wonen in Amstelveen is ook een ramp, alleen met het voordeel dat hier wel veel vvd-ers wonen die nog wat druk kunnen uitoefenen, hoewel als je 20 meter buiten het ‘ernstige hinder’ gebied woont dan lachen ze je bij de Bas ook uit bij een vriendelijk verzoek om isolatie. We moeten écht de handen ineen slaan met iedereen, veel of weinig last. Wanneer je namelijk in een stilte gebied woont is één stinkstaaf al heel erg hinderlijk terwijl dat hier in a’veen met de a9 en ander stadsguid op de achtergrond al minder is. Dus zo heeft iedereen zijn eigen afschuwelijke portie. Ik was vorig jaar in een prachtig hotel bij Valkenburg. Zo nu en dan steeg een loodzware bak op over het oeroude lommerrijke landschap. Met die uitventing van Maastricht airportBeek kan dit hotel nu de deuren wel sluiten.
Maar.....geluid is vervelend alleen het echte gevaar is de uitstoot, en daar hoor ik ze in Den Haag niet over. We worden ziek gemaakt, twee van mijn neefjes hebben longproblemen en mijn nichtje lag als baby regelmatig in het ziekenhuis vanwege problemen met ademhalen. Dát is onze regering: gewetenloos mensen (vooral kinderen zijn er erg gevoelig voor) willens en wetens zware mishandeling toebrengen

Geplaatst door M uit U

Ik slaap sinds 1,5 jaar weer met oorproppen in. Ik ben zo allergisch voor vliegtuigherrie geworden dat ik niet meer zonder proppen kan slapen, want ook 's nachts komt er wel eens zo'n herriebak over Utrecht heen vliegen. Om kwart over zes 's ochtends hoor ik de eerste van een serie overvliegen, laag richting de binnenstad. In het weekend urenlang (soms de hele dag) stijgende en dalende vliegtuigen, in colonnes over de wijk heen. Het is allemaal niet vergelijkbaar met plaatsen als Castricum of Hoofddorp natuurlijk, maar elke dag urenlang dat zuigend irritante gebulder en gegier van vliegtuigen op 800-1500m boven mijn rustige woonwijk, maakt mij depressief. Ik vlucht op vrije dagen meestal weg: ik moet echt een paar uur rust om me heen hebben, anders trek ik het niet.

Bedankt, overheid en fijne landgenoten.

Geplaatst door gerard

't klinkt gek, maar je kan beter in Hoofddorp wonen dan in Castricum als het om hinder door vliegverkeer gaat. Dat is meermalen beaamd door mensen die vanuit Castricum naar Hoofddorp zijn verhuisd. Hoofddorp ligt in een stilte-eiland, zoals ook de steden Amsterdam en Haarlem. Kijk eens op de maandplot, dan zie je precies waar de overlast minder of juist meer neerslaat.

Geplaatst door M uit U

Ja, kan me daar wel iets bij indenken. Hoofddorp ligt niet in het verlengde van de start-/landingsbanen. Maar Amsterdam wordt toch juist ook steeds meer belaagd, heb ik begrepen? Reed laatst langs Schiphol, begin van de avond, ik was daar een paar jaar niet meer geweest en het viel me op dat er een eindeloze stroom vliegtuigen uit de richting Amsterdam afdaalde. Was me eerder nooit zo opgevallen. En in Nieuw-Vennep bulderen enkele vliegtuigen zo laag over dat het gebouw er van trilde.