SkyNRG: 50 kerncentrales nodig om Schiphol op gang te houden
SkyNRG is producent van ‘duurzame kerosine’. Een van de paden die wordt bewandeld, is die van de kerosine uit frituurvet. Een ander pad is het brouwen van synthetische kerosine. Een van onze volgers wilde graag weten hoe dat precies in zijn werk gaat.
Hij stuurde een aantal prangende vragen aan het bedrijf dat in Delfzijl een proeffabriek exploiteert waarin frituurvet wordt omgebouwd tot brandstof voor KLM. Deze vliegtuigexploitant mengt de ‘biokerosine’ op sommige vluchten in een verhouding van ongeveer één op duizend bij de fossiele kerosine.
Synthetische kerosine is een ander verhaal. SkyNRG werkt aan een proces om in de toekomst CO2 uit de lucht te destilleren om deze vervolgens in een zeer energieintensief proces te combineren met water (H2O). Zo hoopt de onderneming een koolwaterstofcombinatie te fabriceren die in voldoende mate lijkt op echte kerosine.
Geen extra energie
Gratis energie bestaat niet, het proces van SkyNRG levert dan ook geen nieuwe energie op, maar zet eerder opgewekte energie om in een brandbare vloeistof voor vliegtuigmotoren.
In kleinschalige laboratoria worden rendementen gehaald van maximaal zo’n 25 procent in dit proces. Dat betekent dat voor iedere 100 kilowattuur elektrische energie die wordt gebruikt in dit proces er vloeibare brandstof met een energiewaarde van 25 kilowattuur kan worden geproduceerd.
Nogal een omweg, horen we u zeggen. Dat klopt, maar synthetische kerosine heeft het voordeel dat het lang niet zoveel weegt als het energetisch equivalent aan accu’s. Anders gezegd: de kunstmatige kerosine kan worden toegepast in vliegtuigen waarvoor batterijen véél te zwaar zijn.
Intrigerend
Het is een intrigerende gedachte. De kunstmatige kerosine is weliswaar geschikt voor gebruik in vliegtuigen, maar het kost ontzettend veel energie om die vloeibare materie te maken.
Onze lezer Alfred vroeg zich af hoe het precies zat met dat proces en stelde een paar vragen aan het innovatieve SkyNRG. Zo wilde hij weten hoeveel energie nodig was om een liter van dat magische spul te maken.
“Voor een fabriek van 30.000 ton per jaar, heb je ongeveer 150 megawatt aan vermogen nodig”, aldus een zegsman van het bedrijf in een e-mail die ingezien is door SchipholWatch. Dat werd dus even rekenen voor Alfred.
Borssele
De kerncentrale van Borssele heeft een vermogen van 480 megawatt. Voor de 30.000 ton van SkyNRG is dus ongeveer één derde kernreactor nodig.
En hoever komen we met die 30.000 ton kunstmatige kerosine, vroeg de lezer vervolgens aan SkyNRG. Wat is de jaarlijkse behoefte aan kerosine van Schiphol, zo wilde hij weten.
“Op Schiphol is ieder jaar 4 miljoen ton kerosine nodig”, zei de goedwillende woordvoerder.
Wacht even, dacht lezer Alfred. Vier miljoen ton is ruim 130 keer zoveel als de 30.000 ton waarvoor al een flink deel van de capaciteit van een kerncentrale nodig is. Voor de noden van Schiphol zijn dus bijna 50 kerncentrales als in Borssele noodzakelijk.
Let wel: het zijn niet de bevindingen van onszelf of van onze lezer. Het zijn de eerlijke antwoorden van een officiële woordvoerder van hightech-firma SkyNRG.
Het zoveelste luchtkasteel
Alfred denkt er inmiddels het zijne van en trekt zijn conclusie: synthetische kerosine is het zoveelste luchtkasteel van de vliegindustrie. De zoveelste truc om onwetende burgers en politici voor de gek te houden en verder niets te hoeven doen aan het probleem van vervuiling en klimaatverandering.
Wie dan leeft, die dan zorgt. Tegen de tijd dat iedereen doorheeft geschiphold te zijn, is de luchtvaartindustrie alweer jaren geen strobreed in de weg gelegd om door te gaan op het aloude pad van groei, vervuiling en klimaatverandering.
Eerder schreven wij over de enorme investeringskosten van synthetische kerosine uit zonnecellen. Grofweg zou voor Schiphol alleen 1.600 km2 aan zonneweiden nodig zijn. Dat vergt 500 miljard euro aan investeringen.
Geplaatst door anoniem1 uit nederland
De berekening hierboven is wel erg negatief. Het rendement kan verhoogd worden naarmate het process verder ontwikkeld word en borsele is een centrale met een klein vermogen. Een 8 keer zo groot vermogen is haalbaar en dan heb je het over 5-6 kern centrales.
Deze energie voor de productie van kerosine inzetten met een rendement van 25% waarbij de kerosine nog steeds co2 uitstoot is dan niet echt verstandig overigens,dan kan je een echte en veel grotere co2 besparing behalen door deze energie als vervanging in te zetten voor kolen en gas centrales.
Er is geen milieu vriendelijk alternatief voor kerosine dat is gewoon de realiteit en naar mijn mening zou daar dan ook geen geld naar toe moeten gaan. Je kan een veel grotere co2 besparing behalen op andere gebieden.