Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Situatie Schiphol moet veranderen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 701 
|
 NoordHollands Dagblad - 25-10-2017 
hvs_lvnl_DSC_2532.jpg


Vliegtuiglawaai c.q.-overlast is een dagelijks terugkerend onderwerp in de regionale en landelijke media. We leven nu eenmaal niet meer in de tijd van de Uiver, toen we met trots spraken over de heldendaden van de vliegeniers.

Thans lijkt het vliegtuiglawaai een noodzakelijk kwaad te zijn dat wij maar dienen te dulden. Zij die er over gaan, bedenken via slimme rekenmethoden van achter het bureau dat er nog steeds weer ruimte is voor meer vliegbewegingen, zonder dat er meer overlast door ontstaat. Een bijna criminele wijze van denken en handelen. Wanneer komt Rijkswaterstaat uit zijn ivoren toren en wordt gekozen voor een noodzakelijke en ingrijpende verandering daar waar het gaat om Schiphol?

In vele buitenlanden, zoals de VS om maar een land te noemen, maakt men gebruik van de zwaartekracht bij het landen en gaat men vanaf grote hoogte in glijvlucht naar de landingsbaan. Deze methode vraagt uitermate weinig energie en veroorzaakt vele malen minder overlast ten aanzien van lawaai en ten aanzien van het milieu. Bij het langdurig laag en langzaam vliegen moeten de motoren maximaal presteren c.q. lawaai maken.

Het conservatieve denken moet verdwijnen en de politiek dient zich niet langer afzijdig te houden. Plaatselijk en uiteindelijk landelijk moet er worden gewerkt aan een nieuwe aanpak. Wij dienen voet bij stuk te houden en door te zetten tot er daadwerkelijk een oplossing komt voor het bovengenoemde probleem. We nemen geen genoegen met halve maatregelen.

Ingezonden brief van Wim Zwart uit Heiloo


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Net weer op het nieuws. De milieuzones in iedere stad zijn talrijk.
In de 1 mag de auto van voor 2004 niet, in de andere die van 2001 niet.
Dan nog de vrachtauto's limieten, en natuurlijk de parkeervergunningen.

Allemaal schijnt het maar niet te helpen. Neem bijvoorbeeld Amsterdam.
Gek he als je daar die paar onschuldigen 'pakt' en tegelijk het vliegverkeer en de cruise boten met open armen onthaalt.

Typisch Penny wise, Pound foolish!

Geplaatst door Anoniem

Pretvluchten zijn overconsumptie van een ziek systeem waarin luchtvaart wordt gesubsidieerd. Dit moet veranderen. Punt.

Geplaatst door Marlies

Gelezen in Nieuwsblad De Kennemer van 25/10/2017:
Achttien gemeenten hebben een deal gemaakt met Schiphol dat in toekomstige koopcontracten van nieuw te bouwen woningen wordt opgenomen dat er mogelijk geluidsoverlast kan zijn. Als kopers het contract tekenen, hebben zij geen recht meer om te klagen. Ook de provincie en de staatssecretaris zijn het daar mee eens. Gemeenten willen graag nieuwe woningen bouwen in geluidszones. Dat mag dan m.i.v. 1 januari.