Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Siemens, Rolls Royce en Airbus werken aan hybride vliegtuigmotor

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 102 
|
 nos.nl - 28-12-2017 
Siemens, Rolls Royce en Airbus werken aan hybride vliegtuigmotor

Vliegtuigbouwer Airbus ontwikkelt samen met technologiebedrijf Siemens en motorenmaker Rolls Royce een hybride vliegtuigmotor. De drie bedrijven zetten daarmee een belangrijke stap op weg naar elektrisch vliegen.

De hybride motor wordt gebouwd door Siemens en heeft een vermogen van twee megawatt, ongeveer de helft van wat een conventionele motor levert. Rolls Royce levert de gasturbine die in de romp van een vliegtuig kan worden geplaatst en stroom opwekt voor de motor. Airbus is verantwoordelijk voor de integratie van de systemen.

Om de hybride motor te testen bouwen de drie bedrijven de E-Fan X, een testvliegtuig dat drie 'gewone' straalmotoren heeft en één hybride motor. Dat toestel moet in 2020 de eerste proefvluchten gaan maken. Als die succesvol zijn, krijgt het testvliegtuig twee hybride motoren en nog maar twee straalmotoren.

De opkomst van elektrisch vliegen zou kunnen bijdragen aan het halen van de wereldwijde klimaatdoelen. Bovendien wil de Europese Commissie dat de luchtvaartsector drastisch verduurzaamt. In 2050 moet de CO2-uitstoot van vliegtuigen met 75 procent gedaald zijn, hun uitstoot van stikstofoxiden moet met 90 procent zijn afgenomen en vliegtuigen moeten zeker 65 procent stiller zijn dan nu.

Bekijk bericht op "nos.nl - 28-12-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Klinkt leuk maar dat is het niet.
Dit toestel heeft naast 2 straalmotoren nog 2 hybride motoren die wat aftappen van wat de straalmotoren verbranden. Dit is hooguit enkele procenten efficienter en totaal geen tussenweg naar elektrisch vliegen.
Dit is 1 sigaret minder roken per dag uit een heel pakje of 1 biertje minder uit een heel krat. Dit is niks behalve luchtvaart propaganda.

Geplaatst door Jaap

Over elektrisch vliegen zegt Joris Melkert, vliegtuigdeskundige aan de TU Delft:
"Ja. Dat gaat zeker gebeuren, Maar dat duurt nog wel even. Dan moet je zeker denken aan 2030 of 2040." https://nos.nl/op3/artikel/2197871-eerste-elektrische-vlucht-in-nederland-is-dit-de-toekomst.html
Hoe lang heeft het wel niet geduurd voordat de Dreamliner luchtwaardig werd bevonden? En dat toestel is eigenlijk niets anders dan een verbeterde versie van zijn voorganger. Nu wordt er gewerkt aan een toestel met een heel nieuwe vorm van voortstuwing.
Op dit moment worden er nog mega-orders voor "gewone" vliegtuigen geplaats en die zullen zeker zo'n 30 jaar of langer mee moeten gaan om de afschrijvingskosten niet te hoog te laten worden; er is immers een moordende concurrentie in de luchtvaart.
Jammer, want voor mij kan de ontwikkeling van emissie- en geluidloos vliegen niet snel genoeg gaan.


Geplaatst door Peter

De elektrische auto is er al 100 jaar en is pas met de komst van tesla praktijkwaardig geworden. En dan hebben we het over een auto van een ton terwijl tesla erop toelegt.
Elektrisch vliegen gaat niemand op dit blog nog meemaken.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.